Danmark är en enda jävla stor åker

 
Nu blir jag orolig. Jag satt och lekte på Google Maps (jo, jag är geografi-nörd) och zoomade in över Danmark. Åkrar. Överallt. Jag har varit där och jag minns att allt jag såg var åkrar, men jag tänkte alltid att "jamen där borta, där någonstans så måste det ju finnas lite skog? Lite natur? Lite naturliga ängar?" Men nej. Så är inte fallet. 
 
Och anledning är egentligen ganska självklar. I ett land som är något större än ett av våra svenska landskap så föder man upp och slaktar 27 miljoner grisar varje år. I Tyskland, vilket är betydligt större till ytan, föds det upp ungefär lika många. Det pekar ganska tydligt mot att denna höga grisproduktion har någonting att göra med att Danmark är en enda jävla stor åker...

Kommentarer
Majski säger:

Jag fattar inte hur de sakerna hör ihop? Kan du förklara? Så bra foder får de inte?

Svar: 70% av åkermarken i Sverige odlas för att det ska bli foder till djurindustrierna. Om Danmark har så extremt mycket odlingar som dem verkar så har det antagligen att göra med att de också produceras så enormt mycket fläskkött.
Laks

2012-10-11 @ 20:06:22
Anonym säger:

Du har en poäng, men den är ju bara en del av sanningen. Danmark producerar även mycket spannmål som människor ska äta direkt och de har en stor öltradition vilken också är orsak till odlandet. Det känns konstigt att hacka på länder för att de brukar sin jordbruksmark, det är ju toppenbra! Det behövs ju odlas "här uppe" om vi ska lyckas försörja oss själva! Sedan är det ju väldigt onödigt att låta grödorna gå igenom en annan varelse först och "spilla" energi och näring på vägen, men du låter lite väl hård mot Danmark tycker jag.

2012-10-12 @ 11:05:46
Jonas Lundström säger:

Domesticering av växter och djur (och förtryck av människor) hänger ihop historiskt sett, tror jag. När människor historiskt sett blev bofasta och la jorden under sig så ledde det också till överflöd, som behövde försvaras, och därmed till arméer och tydligare hierarkier. Jared Diamon är en person som utforskat detta. Jag tror vi behöver återupptäckta en tillvaro där människan inte söker kontrollera jorden, växterna och de icke-mänskliga djuren, utan uppträder som en del av en helhet.

2012-10-12 @ 19:09:19
Hemsida: http://www.jlundstrom.se
Majski säger:

Nej fy vad hemskt! :O

2012-10-13 @ 17:41:14


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN