"Får jag godkänt?" frågar tre-åringen

Betyg redan i fyran? Asså vad är det för inkompetenta idioter som sitter och bestämmer egentligen? Björklund. Huh. Ryser av obehag. Dem vill ha snygg statistik att skryta med och dem vill ha höga betyg till vilket pris som helst. Olyckligtvis är priset barnen och ungdomarnas hälsa. Björklund kämpar hårt för en värld där 12-åringar går in i väggen, där högstadieelever får hjärtinfarkt av stress och varenda liten jävla dagisunge lider av ångest. "Får jag godkänt på teckningen fröken?" frågar tre-åringen.
 
 
När jag gick i fyran fanns det ingen som helst fokus på betyg. Visst fick vi läxor ibland att göra på kvällarna men det var ju inte alls som i högstadiet när man fick tillbaka varenda liten uppgift med ett betyg. Om det hade funnits betyg redan då kan jag med säkerhet säga att jag hade fått en sjukt mycket jobbigare period. Barn i fyran är 10 år gamla. Dem är BARN för i helvete. Kan det inte vänta tills högstadiet åtminstone?
 
Varför, varför Björklund? Du är som en igenkloggad artär på Sveriges skolsystem - du bara stoppar upp alla försök att UTVECKLA och FÖRNYA skolan mot det bättre. 

Kommentarer
Mo säger:

Håller fullständigt med dej! Björklund vet visst inte att det finns samtal varje termin med föräldrar/barn - lärare, där det förmedlas hur barnets arbete o vistelse i skolan fungerar. Betyget är enbart till för politiker, som en mätsticka på skolsystemet, alltså statistiskt!! Och statistik vet vi vad det säger.... absolut ingensting! Lägg av Björklund!

Svar: Björklund sa ju att "föräldrarna behöver veta vart barnen ligger i skolan". Liksom, va? Utvecklingssamtalen är en väldigt utförligt beskrivning av vart barnet ligger.
Laks

2012-11-01 @ 16:29:17
Schniffen | neurotisk supernörd säger:

Björklund är tillsammans med Fridolin, Romson och Sjöstedt den partiledare som är tydligast i sina förslag och partiets åsikter, men jag håller verkligen inte med i allting. Betygsskalan A-F tycker jag både bra och dåligt om, är ganska tudelad med betyg i överlag. Ser dock helst inte betyg redan i fyran, kanske i sexan eller sjuan när högstadiet kommer och det blir mer "seriöst".

Bäst kanske vore att föra in mindre diagnostiska prov i kärnämnena varje läsår/termin från fyran och uppåt för att stämma av vilka som behöver hjälp. Inga gigantiska nationella prov och inte alla i precis samma period. Dessutom tycker åtminstone jag att lärarna borde märka vilka elever som behöver stöd och motiveras.

I och för sig är det enkelt att sitta själv och tänka man skulle vara en så bra riksdagspolitiker x)

2012-11-01 @ 22:23:28
Hemsida: http://schniffen.blogg.se
Maja säger:

Det låter riktigt hemskt! Förstår de vad de gör? Jag har börjat sexan nu, och de har satt så hårda krav på oss i skillnad med de förra sexorna! Jag tycker det är så orättvist, och jag som inte ens är särskilt duktig i skolan. Så nu ska vuxna förstöra för oss? Vuxna som själva inte har haft betyg i sexan. Jag sitter och gör läxor ungefär tre timmar per dag, och jag fattar inte särskilt mycket. Och när vi går i sexan får vi ju ändå inte mer än ett E, möjligtvis ett F om man inte är med på lektionerna, så det bara plågar oss. Hur tänker de? Ska inte barn få vara barn?

2012-11-02 @ 10:07:27
Fia säger:

Kunde inte kommentera inlägget: http://laks.webblogg.se/2011/january/utkast-jan-7-2011.html#comment.

Skriver här istället.
Jag har ett marsvin som är så fruktansvärt likt ett utav dina. Det svarta och vita. Helt galet!

Ingen big deal, men ack så häftigt!

Svar: Åh jag vet man kan inte kommentera gamla inlägg,så jävla störigt... Det är blogg.se:s fel! Hehe, vad roligt :)
Laks

2012-11-02 @ 12:48:27
Hemsida: http://aadicat.blogg.se
Sofie säger:

Det har kanske inte just med detta inlägget att göra, men ville bara säga att du verkar vara en stark och medveten människa! Har inte läst din blogg innan, utan ramlade bara in efter att ha sökt på "djurförsök" till en skoluppgift.
Efter att ha läst ett par av dina inlägg känner jag mig helt dum i huvudet som inte hade en aning om detta djurplågeri inom forskning. Kosmetika har man ju hyfsad koll på, men inte inom just forskning, medicin etc. Så tack för upplysningen! :)

Svar: Tack så mycket! :)
Laks

2012-11-02 @ 13:14:44
Hemsida: http://sofieekenberg.blogspot.com
Anonym säger:

Håller med dig.
Jag var ganska bra i skolan, men hade kompisar som, i lågstadiet hade det väldigt svårt med att sätta ihop meningar och stava rätt mm.
Dessa personer hade det redan jobbigt, en del gick hos stödlärare t om. Vilket är bra!
Men när man är så ung så är det inte vettigt att betygsätta det man lär sig. Det funkar bra med första betyg i 8an.
Sen vill jag inte ens veta hur mobbningen kommer utveckla sig i lågstadiet där den redan ÄR ett stort problem. Så ska man börja blanda in betyg också!?
Prestationsångest i så låg ålder kan inte vara nyttigt för någon!

Svar: Verkligen.
Laks

2012-11-02 @ 13:15:45
Victoria- Alla Förtjänar Att Leva säger:

Hej Lotta!
Tänkte att du kanske vill glo lite på denna dokumentär: http://www.svtplay.se/video/380652/del-9-av-11
Inslaget om vilka ägg som är bäst för en själv och för hönan börjar ca 07:55. Lite läskigt att de flesta tycker att frigående ägg "duger för mig" (som en man sa?.
Grr så okunniga de är. Frigående ägg SUGER. Vafan liksom, hönorna är i pissfyllda inomhus "lokaler" i tusentals.
Men i alla fall tänkte att du kanske vill glo på den lite. :)

Svar: Tack för tipset!
Laks

2012-11-02 @ 19:47:31
Victoria- Alla Förtjänar Att Leva säger:

*(som en man sa)

2012-11-02 @ 19:48:03
eine säger:

Jag har hört om det där, och det är så man blir mörkrädd tamigfan. Fattar de inte vad de kommer utsätta barnen för?! Herre jävla gud, den där självmordsvågen som verkar stiga stadigt i Sverige kommer få en sådan skjuts att en hel generation kommer att försvinna. Om man inte inser det har man fan inte alla indianer i kanoten.

Svar: Ja usch ja. Större press tidigare - ingen hit. Att må dåligt är ju inte sådär jätteovanligt hos ungdomar och barn och det här är väl ett av de mest effektiva sätten att spä på den psykiska ohälsan ännu mera. Bravo Björklund, bravo.
Laks

2012-11-02 @ 21:48:49
Hemsida: http://falseadvertising.blogg.se


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN