Fira ska man få göra på sitt eget sätt

Satt och kollade smått på intervjun med Loreen i Hellenius Hörna häromdagen. Loreen berättar vad som hände när hon hade vunnit Eurovision; att hon hade gått upp på sitt hotellrum, druckit en caffe latte och sen gått och lagt sig. Publiken garvar. Hehe, vad stört! Vad knasig hon är!
 
Jag hatar det där. Alltid när någonting viktigt har hänt så förväntas man vilja umgås med människor i flera timmar och dessutom ta droger (alkohol). Det är det ordet "fira" betyder. Men hallå? Vänta nu, finns det inte andra människor som inte njuter av att umgås med människor hela natten eller droga ner sig eller spy av förgiftning?
 
Efter sista dagen i årskurs ett skulle folk i klassen hitta på någonting. Jag orkade. Jag ville inte. Istället gick jag hem, hyrde en riktigt bra film och drack coca cola. Det var asroligt tyckte jag. När jag tar studenten tänker jag skippa hela skiten. Jag pallar inte. Fira ska man väl för i helvete få göra på sitt eget sätt? Jag tänker aldrig mer gå på något evenemang eller skit bara för att det förväntas av en. Ska man göra det ska man göra det för att det är kul.

Kommentarer
Schniffen | neurotisk supernörd säger:

Jag sket också i studentfesten ;) Åkte hem efter spektaklet i kyrkan, hängde lite med klassen på kvällen, men struntade helt i allt det där med att gå på den stora, officiella studentfesten där över tusen personer skulle befinna sig i samma lokal. Samma med artonårsfirandet: Jag gick i skolan, tränade, åkte hem, käkade tårta med familjen och så var det med det. Varför "måste" artonåringar gå på krogen det första de gör vid myndig ålder? Kommer knappast heller att besöka Systembolaget när jag fyller tjugo om drygt två månader. (Dels för att jag inte känner något behov av det, dels för att jag fyller år på en söndag.)

Förresten så kollade jag på Prayers for Bobby, som du tipsade om för länge sedan, ikväll. Fyfan vad gripande och bra den var!

Svar: När jag fyllde arton bowlade jag med familjen och åt tårta, sen tror jag att jag bara hängde på datorn eller tittade nån film eller nåt på kvällen. Askul födelsedag :) Har försökt tvinga mig själv att gå på krogen för det måste man ju göra. Men nu har jag tänkt efter lite, jag vill ju egentligen inte. Så jag skiter i´t X)
Så jävla bra film! Hoppas du fick en bra upplevelse :)
Laks

2012-10-27 @ 23:27:38
Hemsida: http://schniffen.blogg.se
Ines - en blogg om psykisk ohälsa säger:

Jättebra skrivet! När en har aspergers lägger en märke till sådana här förväntningar hela tiden, det är ganska tröttsamt (särskilt när självutnämnda "psykologer" påpekar att jag skulle må bättre om jag gick ut mer, haha)... Tänk om folk bara kunde förstå att det som gör dem glada inte gör alla andra glada?

Svar: Åh.. hatar det där "men gå ut och uuuumgås lite så blir du glad!!". NEEEJ!!!!!!
Laks

2012-10-28 @ 14:20:59
Hemsida: http://depressed.webblogg.se
Karro säger:

Bra skrivet och tänkt :')

2012-10-28 @ 16:27:03
Schniffen | neurotisk supernörd säger:

Ines: Stämmer in helt! Är så jävla less på alla som säger åt en att gå ut och träffa mer folk. Vad skulle de säga om jag sa åt dem att stanna hemma mer?

2012-10-28 @ 18:25:16
Hemsida: http://schniffen.blogg.se
Daniel säger:

Jag sket också i hela studenten och det var jävligt skönt måste jag säga.

Svar: Vad skönt att höra att det finns fler som gör likadant!
Laks

2012-10-28 @ 18:47:35
Hemsida: http://kronfjall.blogg.se
Tovah säger:

Så vansinnigt himla rätt!! Och jag bara älskar att du oxå ser den sinnesförändrande alkoholen som en drog då det är vad den är oxå.
Du är bäst!

Svar: Hehe.. Tackar :) Alkohol är en drog precis som marijuana och heroin. Enda skillnaden är att alkohol helt random råkat bli socialt accepterad (och därmed laglig) och de andra inte.
Laks

2012-10-28 @ 22:05:32
Matilda säger:

Reagerade också på det med Loreen. Även om jag själv dricker alkohol då och då är det inte alltid man vill gå ut. Eller dricka. Eller dansa. Eller vara social. Och då ska man inte heller behöva det.

2012-10-29 @ 10:03:59
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com/
Lisa säger:

Bra skrivet! Jag håller med om att det verkligen är problematiskt med den normen.

2012-10-29 @ 21:01:39
Hemsida: http://torunfirouzeh.blogspot.com
Moa säger:

Har tänkt på det där jättemycket, den himla alkoholnormen. Usch, vill inte vara en del av det. Och jag är övertygad om att det finns massor av människor som inte trivs med det men som bara tvingar sig själv att falla för grupptrycket.

2012-10-30 @ 22:32:09


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN