Det finns inga lyckliga slavar

WSPA har bestämt sig för att samarbeta med det djurförtryckande företaget Ben & Jerrys. Tillsammans ska de skapa bättre förhållanden för kossorna i EU. Många (inklusive jag) fick meddelande i mailen från WSPA om att skriva på en namnlista vars budskap är att kossorna behöver ha det bättre. Jag klickar mig in där på sidan, upptäcker att hela sidan är designad på exakt samma sätt som Ben & Jerrys glasspaket. Samarbetar dem? Vadå, WSPA tycker att det som Ben & Jerrys sysslar med är bra? Hur då? Stod inte WSPA på djurens sida alldeles nyss?
 
"We love our cows, watch happy cows". Sen trycker man på videon och det som syns är kossor som springer ut från ett stall och ut på en grön äng. De stångas, hoppar runt, springer. Om man släpper ut slavar som bor inomhus största delen av året på hårda betonggolv utan halm så är det väl självklart att dem blir glada? Som en fånge som släpps ut ur sin cell - "yes! Jag är äntligen fri!". Men det är faan inte lycka dem känner, det är lättnad. Lättnaden att äntligen få en liten gnutta frihet mellan alla födslar och mjölkningar och juverinfektioner. Nej det finns inga lyckliga slavar, så samtliga företag som utnyttjar kossor och mördar deras kalvar kan sluta låtsas som det. 
 
Jag blev nyfiken på Ben & Jerrys attityd och tankar kring djurrätt och kikade därför in på deras hemsida. Det jag hittade var skrämmande. Går man in på Våra Värderingar > Cow Cam så drabbas man både av kväljningar och raseriutbrott. Falskt propaganda. Ungefär så kan jag väl sammanfatta allting på den sidan. Det här är kossor som, precis som alla andra kossor inom mjölkindustrin, tas ifrån sina nyfödda kalvar, blir inseminerade varje år, har sprängfyllda juvrer (aj!) och avrättas vid några års ålder. Ändå så visas filmer med sprallig lant-musik, kossor som hoppar runt i en hage och (surprise surprise) inte en enda kalv.
 
 
 

Kommentarer
Daniel säger:

Skickade ett mail till dem om hur de ställer sig till att kor inte har något som helst intresse i att "ge" mjölk till människor, och att vi inte har någon som helst rätt att utnyttja djur.

Ska bli intressant att se hur de svarar, för de kan ju inte förneka att kalvar och mjölkkor mår dåligt från bl.a. separationerna (som givetvis nämndes i mailet).

Deras svar publiceras i bloggen när jag får det! =)

2012-09-26 @ 23:33:59
Hemsida: http://kronfjall.blogg.se
Tovah säger:

Fy faan.... Fast dom är ju inte emot att djur ska bli mat heller, men vill att det ska gå till under "värdiga" former.... Say what?!! Sjuuuuuuuuukt

2012-09-27 @ 08:46:32
eine säger:

Ja jag funderade också lite kring det där när jag fick mailet! Det kändes verkligen ovanligt konstigt och fel för att komma från wspa.

2012-09-27 @ 15:35:53
Hemsida: http://falseadvertising.blogg.se
bibi säger:

"Really spolied" jaha så djur får inte ha det för bra...vadå riktigt bortskämda...de får ge mjölk några år får inte behålla sin kalv, ..slaktas efter 5 år så är det....är det att vara bortskämd...fy för människor och deras vilja att lura oss att tro att djuren har det bra.

2012-09-28 @ 11:48:13
Matilda säger:

har du sett den nya wwf-filmen om elefantslakten? :( jag brukar bespara mig sådant men klickade på just detta och fy fan. man känner sig så hjälplös. snart har vi inga elefanter kvar. eller noshörningar. eller tigrar.

Svar: Har inte sett. Undviker hemska filmer numera för jag mår så dåligt av dem.
Laks

2012-09-28 @ 18:19:37
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com/
Kajsa säger:

Off topic;

Snubblade in på din facebook (kände igen ditt namn på en DRA-bild du gillat), du går ju på Spånga gymnasium, förmodar att du bor i närheten. Jag hade fått för mig att du bodde typ i Norrtälje. Jag bor i Kallhäll ifall du undra.. Kul att ha en Djurrättsaktivist/vegan/feminist o.s.v så nära, sånna är det ont av.


Svar: Stockholms-djurrättarna! :D
Laks

2012-09-28 @ 18:36:18
Emelie säger:

Aha, du går på Spånga gymnasium? Jag bor typ 10 min därifrån *starstruck*

2012-09-29 @ 17:04:39
Lollo- mjölkbonde! säger:

Klart vi mördar kalvarna! På plats o folk får komma o ta den del dom vill, de är väl de som kallas lokalproducerat, eller? :)
Nej men seriöst! Korna våra går inte bara på betong golv utan på gummimattor o massor av spån. Mina kor är de käraste jag har och även småbebisarna är mitt ansvar på jobbet, är dom sjuka får dom alltid chanser o bli friska. Sen kalven brukar få gå med mamman, om hon inte som en del är, agressiva mot kalven o då får den inte gå kvar. för de kan bli stora skador på kalven om kon kliver på den eller stångar den mot väggen! Skulle hu vara bra om dessa jäkla djurrättsmännislor kommer till en lagård o kollar! Alla har väl säkert ngn gång ätit en bulle, druckit mjölk eller ätit potatis o då ska man inte säga så mkt!
Dessutom, är inte stånga naturbruksskola? En riktigt djurrättsmänniska skulle inte går där!
Ha en toppen dag med massor med kött o mjölk på bordet!

Svar: Men oj då så vackert. Vad intressant att det alltid kommer någon som vill säga att "just mina kor har det såååååå bra!". För enligt allt vad fakta heter så är den absoluta majoriteten av djur inte välskötta och "lyckliga". Men vad snällt då av dig, jag menar att åtminstone vara lite snäll åt dina djur innan du bestämmer dig för att mörda dem. Förövrigt tycker jag att det är väldigt konstigt att kalla någon som man mördar och utnyttjar för "sin älskade", Fy helvete vilket destruktivt förhållande (i alla fall för parten i underläge).
Laks

2012-11-05 @ 15:24:44
Lollo- mjölkbonde o tydligen mördare, höhö säger:

Jo men precis ja, hur vet du att mina kor är olyckliga? Tänkte du kanske kan läsa deras tankar. Har du gått teologi kurs i skolan? Är du veterinär eller är du bara iq befriad kvinna? Jag är ingen mördare , ja slaktar o skjuter inte mina kor, de gör slaktaren åt mig!:) dessutom den där faktablad om majoriteten o djuren är misskötta, vart finns de faktablad? Skulle vilja läsa den ja!!
Sen kan du ju svara på vilken linje du går, just de du kan ju inte va bekväm blan folk o därför kan du inte säga detta face på face!
Äter du godis oxå elr? Tänk på vad de innehåller lilla gumman! :)

Svar: Teologi har jag inte läst för jag är inte intresserad av religioner. Jag äter godis ibland, och jag vet exakt vad det innehåller. Jag är (som du verkar ha missat) vegan. Jag utnyttjar inte djur och stödjer inte slaveriet för jag anser att det är oetiskt. Var försiktig med att kalla folk för lilla gumman. Det är oehört nedlåtande. Det är väldigt logiskt att en mor som får sitt barn stulet inte har den högsta livskvalitén. Att bli slaktad är sannerligen inte heller någon rolig upplevelse. Hur vet du om kossorna är lyckliga? Pratar du om dina egna då eller kan du intyga att alla kossor i hela Sverige har det "bra"? Här är en sida med massvis av källor: http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djur-i-livsmedelsindustrin/kor-kalvar-tjurar
Laks

2012-11-05 @ 16:36:21
Lollo säger:

Ja precis som när du kallar mig mördare, lilla gumman! Ja har läst etologi i skolan, som du verkar ha missat så är de om djurs beteende ;) mina djur mår bra, ens of story! En fråga vilken skola går du på? O ville linje? De har ja missat men verkligen inte att du är vegan. Alla kor har de verkligen inte bra, men man kan väl inte dra alla under samma kam, eller? :)
En fråga till, så om kossan stångar av benet på en kalv, som hände mig, ska kalven stanna kvar i boxen hos den elaka kossan? O när di säger att vi bönder inte är snälla mot våra djur har du totalt fel om mig o min familj. Vi gipsade den stackars kalvens ben o åkte till veterinären! Efter fick vi en missbildad kalv som inte kunna stå riktigt o vi lindade den lilla kalvens ben oxå! De där med slaveriet verkar vara de ända du pratar om! Vidga dina vyer! :)

Svar: Du frågade om jag hade läst teologi, läran om religioner och gud, inte om jag hade läst etologi. Jag drar alla som utnyttjar och plågar andra varelser över en och samma kam, ja. För jag tycker att oavsett hur förtryckandet går till, är förtryck alltid fel. Man kan inte fängsla och sedan mörda någon och försvara det med "men jag behandlade honom bra!" Och sist; Ja, jag vet, jag är så himla vrickad. Asså jag menar hur kan man tycka att alla förtjänar samma rättigheter? Galna jag! Tänk att - och bajsa inte på dig nu mormor - att jag till och med tycker att svarta människor ska ha samma rättigheter som vita och även att kvinnor och män ska vara lika mycket värda! Läskigt va?
Laks

2012-11-06 @ 13:03:03


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN