Jakt är en vidrig syssla som enbart hjärndöda och känslokalla psykopater håller på med





Foto: Mostphotos
 
Det är en grupp människor som jag bara inte kan förstå mig på. Jägarna och människorna runtomkring som försvarar jakt och på allvar tycker att är okej, att det är naturligt, att det är etiskt korrekt. För vad är mer naturligt än en herbivor som går ut i skogen med en maskin som gör att hen kan döda djur som hen i naturligt tillstånd inte ens skulle kunna springa ikapp, än mindre besegra i en närstrid? Vad är mer etiskt korrekt än att döda och äta upp ett djur när man lika gärna skulle kunna låta bli utan att det på något sätt skulle påverka personens överlevnad?
 
Jakt är en vidrig syssla som enbart hjärndöda och känslokalla psykopater håller på med. Så, då var det sagt (låt hat-kommentarerna hagla in). Det värsta av allt är att dessa människor ofta har hundar, rider hästar och kelar med marsvin. Och det gör mig ännu mer förbannad. För vad är egentligen skillnaden? Mellan hunden och älgen? Mellan människan och älgen? Alla tre har ju ögon att se med, hjärtan som slår, hjärnor att tänka och känna med - sorg, glädje och smärta. Vad är egentligen skillnaden? Jag förstår inte.

Kommentarer
Anja säger:

Inte för att jag tycker att det är okej på något sätt, men det känns bättre när resten av familjen äter djur som varit i skogen och haft det okej tills dom dog än de som varit instängda hela livet.
Typ.

Svar: Jag förstår hur du tänker. Men det är bara olika grader av helvetet. Inget av dem är etiskt korrekt.
Laks

2012-09-05 @ 15:58:07
Amanda säger:

Vet du om att de även använder maskiner när de odlar grönsaker?

Svar: Ja.
Laks

2012-09-05 @ 16:09:59
Emma. säger:

Så bra skrivet. Jag tänkte på en grej innan "de som jagar brukar säga: men de gjorde ju det förr i tiden, det är helt normalt" men då fanns det inte affärer de kunde köpa kött i. Nu finns det färdigt i affären - ändå går de ut och skjuter djuren.
Då måste de ju GILLA känslan av att döda? Känns helt sinnessjukt.. Nu har visserligen dom djuren som skjuts i skogen haft ett bättre liv innan de dog men de ursäktar inte det för fem
öre. Det jag verkligen inte fattar är hur man kan skjuta harar, rävar osv - dom äter ju inte ens??? Det är ju bara för dödandes skull.. Nä jag håller med. E ba sinnessjukt. Åh.

2012-09-05 @ 16:17:42
Hemsida: http://emmalottaa.blogg.se
Anonym säger:

Omnivor*

Svar: Ja, det där är ju en annan fråga.
Laks

2012-09-05 @ 18:06:44
Hanna säger:

Hur många av dessa "Hjärndöda och känslokalla psykopater" har du träffat och pratat med? Fakta tack!
Och varför vet just du vad som är "etiskt korrekt"? För om vi ska prata etiskt korrekt så är väl att avliva skabb rävar och trafik skadat vilt så etiskt korrekt det kan bli!

Svar: Många över internet. En del IRL. Jag anser inte att det är etiskt korrekt att mörda någon. Djur räknas som någon.
Laks

2012-09-05 @ 19:44:02
Daniel säger:

Anonym: Nej, människan är varken köttätare eller allätare. Hur hade du tänkt dig att döda ett djur som du inte ens kan springa ikapp? Och om du mot förmodan faktiskt kom ikapp djuret - hur ska du döda det utan vapen eller verktyg (så som riktiga köttätare och allätare)?

Om du trots allt får död på djuret, hur har du tänkt dig att du ska äta det? Hur ska dina tänder och käke klara av det du har framför dig? Och tror du inte att du skulle må jääävligt dåligt om du åt djuret rått (återigen, som riktiga köttätare och allätare gör)?

Läs gärna detta:
http://michaelbluejay.com/veg/natural.html

2012-09-05 @ 21:36:02
Hemsida: http://kronfjall.blogg.se
Matilda säger:

Någon på min facebook hade det här som status härom veckan "Såg just en riktigt fin älgtjur! Åååh vad jag vill jaga älg!! :-("
Jag kräktes i munnen. Ungefär. Sedan startade en livlig diskussion om älgar och hur många de hade på väggen, hur många de hade skjutit och sedan slog diskussionen över till att handla om VEMS vilka älgar var "lämna min älg utanför det här!" och så vidare.
Jag försökte men jag kunde inte låta bli att kommentera och undra om älgarna möjligtvis inte är sina egna. Men nej, det var de så klart inte - "ja, det kan de ju få tro!" blev svaret.
Idioter. Fyfan. Enda bra grejen med jägare är att de gör eftersök på trafikskadade djur. ENDA.

Svar: Usch.
Laks

2012-09-06 @ 00:15:55
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com/
Jonas Lundström säger:

Jag förstår tanken, men jag är tveksam till att moralisera över enskilda individers praktik, det är bättre, tror jag, att ge sig på industrin/kapitalet. Det är det djurförtryckande systemet som är psykopatiskt, och vi är alla formade av det här systemet.

Dessutom har vi alla på ett personligt plan del i djurdödande, tex åker vi tåg och bil och köper varor som har transporterats med tåg, bil och flyg. Är vi då alla hjärndöda psykopater?

Sen kanske det största problemet med ditt påstående från mitt perspektiv är att det drabbar ursprungsbefolkningar som länge levt hållbart och förankrat i miljön samtidigt som dom jagat. Jag tycker det är en enorm skillnad att jaga och fiska hållbart med egna händer för sin överlevnad och att spärra in djur i burar och förvandla dom till produktionsenheter.

(Med det sagt tycker jag det är bra om så många som möjligt kan röra sig mot veganska matvanor.)

Svar: Jo jag håller med. Det är egentligen dumt att prata om enskilda individer när det kommer till världsomfattande förtryck. Vanor, kultur, traditioner, konservatism. Det är ju deras fel egentligen. Men just när jag skrev det här var jag väldigt negativ laddad gentemot just jägare därför att jag blir så fruktansvärt provocerad av deras sätt. De är liksom stolta och "står för" sitt dödande (som att det skulle rättfärdiga det).
Laks

2012-09-06 @ 09:06:17
Hemsida: http://www.jlundstrom.se
Lisa säger:

Min pappa är jägare, och han jagar istället för att köpa kött från affären där djuren blivit plågade hela livet. Alla kan inte vara veg*aner, och att äta ett djur som haft det bra hela sitt liv istället för att bidra med pengar till köttindustrin som är det äckligaste och vidrigaste som finns, tycker jag är bättre.

Svar: Jo visst är det bättre. Hur vill jag helst leva? Instängd i en betongbyggnad i 6 månader och sedan brutalt mördad, eller leva ett fritt liv i skogen och sedan mördad? Men såklart, helst av allt skulle jag ju vilja leva. Slippa bli mördad oavsett när, var och hur.
Laks

2012-09-06 @ 10:15:14
Hemsida: http://lisapremberg.blogg.se
Tovah säger:

Ja, jag sa upp vänskapen med en av mina vänner då han nyligen tagit jägarexamen och undrade om jag ville köpa "rättvist kött"

Och Daniel: bästa bästa orden :-)

2012-09-06 @ 12:53:41
Hilda säger:

Men hur ser du på skyddjakt? nödvändigt eller är det också fel?

Svar: Menar du självförsvar? I sådana fall - kör på. Om du menar en bonde som har djur som riskerar att bli tagna av ett farligt vilddjur så - nja. Hört talas om stängsel liksom?
Laks

2012-09-06 @ 17:10:35
Hanna säger:

Men då kan vi ju låta bli att avliva alla stackars skabb rävar så att dom blir så hungriga, eftersom dom inte får tag på någon mat pga den outhärdliga klådan, att dom förvirrar sig in till städerna i ett desperat försök att hitta mat. Väl i städerna så blir det ju sådär supermysigt när dom smittar våra barn, hundar och oss själva! VILKEN MYSIG IDÉ ATT INGEN KOMMIT PÅ DET TIDIGARE.

Prova att ha skabb först sen kan vi se om du tycker det är så skönt.

2012-09-11 @ 09:52:44
Matilda säger:

Men Hanna, nu är det ju så att de flesta jakter inte är på skabbrävar utan på friska djur? Försvarar du vanlig jakt också?

2012-09-11 @ 11:18:04
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com/
Sara säger:

För det första vill jag bara säga att det dummaste man någonsin kan göra, är att kalla någon för en kall psykopat när man vill vinna en debatt. Har du någonsin tagit reda på fakta? På 90-talet drog man ner på antalet älgar att döda, vilket gav förödande effekter på natur och djur runtom. Träden fick inte växa till sig för att älgarna var där och knaprade. Älgjakten är inte bara i jägarnas intresse utan även omgivningens. Och för att inte få alla människohatare efter mig - med omgivning syftar jag självklart även på djur.
Sedan när blev det okej att kalla en frisk människa som har andra åsikter än dig för hjärndöd, känslokall psykopat? Är det då okej för mig att kalla dig en äcklig, orakad slyna till vegan?
Att klaga på att köttätare attackerar veganer när du gör detsamma mot köttätare anser jag vara väldigt motsägelsefullt.

Svar: Självklart attackerar jag dem som jag tycker gör fel. I den här bloggen släpper jag ut mina känslor och tankar, och jag skulle aldrig drömma om att peka ut en enskild individ för jag inser att kultur och tradition är den riktiga boven i dramat. Däremot vet jag att gruppen jägare, gör saker som jag själv tycker är vedervärdiga. Och om man aldrig får klaga så kommer det aldrig ske en debatt och allting kommer ligga orört.
Laks

2012-09-11 @ 19:20:38
Hanna säger:

Matilda, varför jag Valde att nämna endast skabbräv var pga det faktum att jag ville veta hur det kunde vara "etiskt fel" och drog då konsekvenserna mycket förkortat och förenklat. Uppskattar om ni vill förklara det för mig!

För övrigt kan jag tillägga att ja, det finns annan sorts jakt jag stödjer. Bl.a. Eftersök på trafik skadat vilt, och sådan jakt som Sara här ovan nämde om vad som hände när älgpopulationen dramatiskt ökade.

Men det är frågan om skabbräv jag vill försöka se det från erat perspektiv från, så återigen förklara gärna för mig!

2012-09-11 @ 22:10:36
Anonym säger:

Hur ställer ni er egentligen till det faktum att naturen är grym och att populationskolaps och oerhört lidande för djur är vardag i skogen, i synnerhet i de marker som inte förvaltas av jägare? Svenska jägare och deras verksamhet i skog och mark resulterar alltså i MINDRE lidande, det är bevisat..upplever det ofta som att det är mycket tjafs å lite verkstad i antijaktkretsar med inslag av glåpord och påhopp. Frågan är vad gör ni egentligen för viltet själva ni som hatar jägare..eller räcker det att sitta hemma å bara tycka djur i skogen är fina..vad är värdet i det? Speciellt när nettoprodukten av din och andras strävan att minska jakt och tillhörande viltvård kommer orsaka ökat lidande?? Jag fattar inte!

En sak till..människan har jagat i tusentals år och utan jakten hade vi med största sannolikhet inte utvecklats till vad vi är idag..människan är sannolikt det enda djuret som känner empati och liknande känslor vilket ironiskt nog till del är pga vår konsumtion av viktiga protein från animaliska produkter vi tillgodosett oss genom jakt. Utan jägare hade du alltså inte kännt vad du känner..Beskrivningen hjärndöda psykopater är därför med våra värdegrunder mer passande för djuren..dom skiter blankt i allt å alla om det inte är så att dom på något sätt gynnas av vad vi kallar en relation..men varför provocera med sådana meningslösa jämförelser..det funkar ofta bättre att påverka genom en vilja att förstå hur andra människor tänker och genom ömsesidig respekt för varandra...inte sant!

Svar: "människan har jagat i tusentals år och utan jakten hade vi med största sannolikhet inte utvecklats till vad vi är idag.." Och? Krigen har gjort så att Sverige och Europa ser ut så som det gör idag. Betyder det att det är det ultimata nu, att starta krig?
Laks

2012-10-02 @ 23:40:44
Anonym säger:

Jag syftade till en tidigare kommentar om att människan inte är jägare av naturen och att vi av den anledningen inte är berättigad jakt. Jakt har varit förutsättningen för vår överlevnad och utveckling inte minst i sverige och bör därför vara att anse som lika självklart för oss människor som för vargar och rävar och andra rovdjur. Argument att vi kan gå och handla i butiken istället håller inte enligt mig då den typen av konsumtionsmönster är vad som tar livet av planeten vi bor på INTE jakten, tvärtom!! Jag tror att vi i större utsträckning måste gå tillbaks till det gamla småskaliga och decentraliserade sättet att försörja oss på vilket gör jakten lika aktuell idag. Det är dagens urbaniserade konsumtionssamhälle, bekvämligheter och infrastruktur som är påväg att ta livet av den här planeten som skapat möjligheter för vissa individer att inbilla sig att jakt är fel. Vakna upp ur era idealistiska dagdrömmar!

Hur ställer du (ni) dig till att jakt bevisligen leder till mindre lidande för viltet i våra marker? Mindre jägare = mer lidande!

Svar: Nej, det som är problemet är inte att vi jagar/handlar på ICA. Problemet är att vi är alldeles för många. Inget fungerar. Att sälja kött som producerats av människor är inte hållbart, det räcker inte till alla. Att jaga i skogen räcker verkligen inte till alla och det är inte heller hållbart. Men ju fler veganer vi blir desto längre räcker maten.
Laks

2012-10-03 @ 17:42:04
Anonym säger:

Så vi skall sluta jaga för att jakt inte är den slutgiltiga och enda lösningen på det globala problemet att uppnå hållbar försörjning av livskritiska resurser...Viltkött tillgodoser en ansenlig del av mina behov och minskar min miljöpåverkan. Det är en resurs som finns i min omedelbara närhet. Grönsakerna du äter som alternativ har sannolikt betydligt större miljöpåverkan per kalori än mitt viltkött.. om du handlar i en vanlig matbutik vill säga..Men du kanske ekoodlar all din mat själv??

Verkligheten är att jakt och viltkött är bra för miljön. Jakt och jägare utgör det avsevärt viktigaste bidraget till en stark och hälsosam viltstam OCH jakt minskar avsevärt mängden lidande hos vilt. Hjärndöda psykopater...knappast!

Svar: Om du nu tycker att det är så otroligt stärkande för en population att man skjuter av en del av befolkningen, varför då inte ge dig på människo-populationen i Stockholm? New York? New Delhi? Så att bara de starkaste och livskraftiga människorna får rätten till liv så att säga.
Laks

2012-10-03 @ 20:17:57
Anonym säger:

Som du redan belyst är vi alldeles för många och populationen som sådan skulle må bra av att decimeras då vi är på god väg mot den typen av kollaps jägare hjälper till att motverka genom jakt och viltvård i skogen. Situationen kan mycket väl liknas med den typ av populationskollaps jag hänvisat till tidigare där 75% eller mer av en population slås ut under mycket stort lidande.

Människan har dock egna regler och normer man etablerat för en samhällelig balans inom arten. Skulle vi börja jaga varandra för att tillgodose oss näring den vägen skulle arten och min egen säkerhet, frihet och hela existens hotas vilket alltså är direkt ogynnsamt och ett alternativ som går bort för dom flesta. Flertalet predatorer lever efter motsvarande normer och ser t.ex. inte individer inom samma art/flock som föda (kanibalism förekommer dock vilket det även gjort (gör?) bland människan). Vad jag försöker säga är att det finns otvetydiga skillnader mellan förhållningssätten mellan och inom arter, inte minst mellan människor och djur. Djur av alla slag skiter högaktligen i dig om det inte är så att du erbjuder dom något som gör din närvaro lönsam. En tydlig skillnad mot ditt förhållningssätt till djuren gissar jag = SKILLNAD! Parallellen är alltså irrelevant i sammanhanget.

Svar: "Människor och djur". Människan är ett djur. Vi är bara ännu en art bland alla andra miljarder arter. Varför är vi speciella tycker du? Varför är vi viktigast? Varför är vi bäst? Kanske för att DU råkar vara människa? Alla värderar sin art högst (oftast). Råttor bryr sig om andra råttor mer än dem bryr sig om hästar, apor, människor. Grisar bryr sig mer om andra grisar än om råttor, fladdermöss, människor. Se det från ett helhetsperspektiv. Sluta se allting ur DIN synvinkel - ur MÄNNISKANS synvinkel. Vem är till för vem? Är kossor till för oss? För att vi ska kunna dricka deras bröstmjölk? Är vi människor till för kossorna? För att de ska kunna dricka våran bröstmjölk? Är bakterier och virus till för oss? Är vi till för bakterier och virus? Finns vi här för att de ska kunna frodas i våra kroppar? Överleva? Reproducera och utvecklas? Eller så kanske, KANSKE, är alla arter bara ett resultat av en miljoner år lång process som kallas evolutionen. Det har blivit som det har blivit för att det har blivit så. Inga om, inga men. Så är det bara. Och så står vi här idag, med all makt över alla de andra arterna för att vi fått övertaget, och vad väljer vi att göra? Att bry oss om varandra? Att respektera varandra? Eller att brutalt massmörda varandra? Vi finns till för grisar, kossor, höns och får lika lite som vi finns till för dem. Acceptera och gå vidare.
Laks

2012-10-03 @ 21:49:56
Anonym säger:

Jägaren väljer att fortsätta göra vad jägaren gjort sedan utminnes tider..jaga och äta djur. Djuren finns till för att ätas...Lika naturligt för jägaren som för vargen! Luft skall "andas" och vatten drickas..du krånglar till det för dig..Det är du som gör människan speciell..du fabricerar ideer och ideal som är högst onaturliga för alla arter frånsett en försvinnande liten skara av arten människan, dig innefattad. Du fantiserar om människan som en potentiell idealist i en värld där alla arter ska "bry sig om varandra"..du trevar efter en högre mening med svag eller ingen koppling till verkligheten..

Svar: Oj oj oj. Läs om, läs rätt. Ifrågasätt. Tänk själv. Sluta att hämta dina åsikter från arlas mjölkförpackningar. Och återigen - alla finns till för att dem finns till. Inte för att du eller dina jägarpolare ska ha någonting att sikta era gevär mot. Punkt slut.
Laks

2012-10-03 @ 23:32:53
Anonym säger:

Jag hänger inte med i dina resonemang längre..alla finns för att dom finns? Låt mig se om jag förstår hur du tänker..du tycker att människan har nått ett klimax i sin utveckling som art och pga vår överlägsenhet borde vi ta ett kliv ur alla andra arters och naturens verklighet och bli god man till allt levande på jorden..är det så du menar..och du tyckte att jag ansåg MIG speciell..och Samtidigt säger du att människan är ett djur och att alla arter bryr sig om sin egen art mest och drar paralleller till evolutionsteorin..ursäkta om jag inte riktigt hänger med i dina resonemang..låt mig få vara ett djur som gör vad djur gör är du snäll så kan jag fortsätta leva ett förhållandevis enkelt liv och mysa med tanken att du bryr dig om mig :)

Vart köper du din mjölk förresten..din mjölkpalet verkar intressantare än min!


Svar: Vakna. Vi människor har redan klivit ut ur naturen och in i samhället. Här finns det lagar och regler. Om du hävdar att du är ett djur (vilket du iofs är) och att du lever efter djungelns lag (vilket du inte gör), betyder det då att du fritt kan gå runt och mörda människor på gatorna? Grannens hund? Grannens barn?
På mina mjölkpaket finns ingen propaganda överhuvudtaget. Den kommer från Alpro Soya.
Laks

2012-10-04 @ 19:45:33
Anonym säger:

Det där med att döda människor har jag redan dragit..allt med lagar och samhället å grejer också..remember? Vi är lika beroende av och delaktiga i naturen som vi alltid varit. Vi har hus och städer..andra arter har gryt och stackar..olika namn på i stort sett samma sak..Nu är det så att andra människor än du tillgodoser dig med vad du behöver från "naturen" eller..verkligheten..men du har tydligen missat det..varifrån tror du timret till dina möbler kommer (alltså barren till stacken) eller vattnet du dricker..en människa har grävt den gropen vet du..ute i "naturen"..du verkar anse att allt människan lagt sin hand på blir något annat..utanför naturen..något onaturligt..mänskligt? Definiera..är det det fysiska avståndet från ditt hus till "naturen" som avgör om man är utanför eller innanför..vart går gränsen mellan natur och "det mänskliga samhället"? Jag har spenderat fyra dagar den senaste veckan i skogen..mitt i den..jag har studerat skogens ekologi, jag har uppskattat en ståndorts bonitet, letat låg- och högörter till ett herbarium..förberett foderplatser till rådjur och matat änder..jag har letat björkar bävern övergett som jag skall såga upp och göra förnyelsebart bränsle av..i helgen skall jag ut igen..klivit ut ur naturen..du kanske, inte jag! Jag respekterar dock dig för den du är..jag tycker inte du är en hjärndöd psykopat. mycket av det du kämpar för stöder jag! Jag tycker också en del "jägare" gör saker jag själv absolut tar avstånd från (jag kallar inte dom jägare dock). de flesta jag jagat med är dock riktigt bra människor! Du har valt en väg att gå..det betyder inte att det är den enda rätta..

Svar: Om du lever i skogen, utan vapen, utan lagar, utan regler - då kan man väl säga att du lever i naturen. Annars - nej.
Laks

2012-10-05 @ 22:54:23
Anonym säger:

Angående lagar och regler - i princip alla högre djurarter har olika förhållningsregler till olika arter, precis som människan. Det har vi också redan diskuterat med medhåll från din sida? Nu är det ju dock så att människan är den enda arten som etablerat ett enskilt regelverk som inte påtvingats oss av överlevnadsskäll alltså utöver "djungelns lag". Vårt intellekt tillåter oss, som enda art, att förvalta en annan population hållbart, dvs vi kontrollerar våra uttag så att arten inte drabbas negativt. Som jag tidigare påpekat så gör jägarens insats istället att populationer stärks både i antal och rent hälsomässigt. Exempelvis rävar följer inte ett motsvarande regelverk vilket ofta resulterar i kollaps av framförallt rådjur-, gnagare- och skogsfågelpopulationer..dvs i de fall jägare inte kontrollerar antalet rävar. Även andra predatorer förvaltar dock deras tillgång på byte på motsvarande sätt, t.ex. vargen som utan tvekan dödar både räv och grävling när chans ges av samma anledning..deras bidrag är dock ofta kortsiktiga och ger inte samma gynsamma resultat som jägarens. Vårt regelverk vad gäller jakt är dock mer omfattande. Jaktlagen förklarar hur ett byte skall avlivas så att risk för lidande minimeras vilket bland annat är anledningen till att vi har vapen i olika klasser med anpassade anslagsenergier etc.. Vi får inte enligt svensk lag jaga vilt på det sättet andra rovdjur gör. Ingen annan art tillämpar ett motsvarande regelverk vilket resulterar i stort lidande och en ofta mycket utdragen och plågsam död i de fall en räv eller varg tar ett byte. Så att du tycker det är fel med lagar och regler i skogen, det kan jag inte förstå? Jag ser därför inte heller hur ditt resonemang, ditt senaste inlägg inkluderat, styrker din ståndpunkt att jägare är hjärndöda psykopater och att jakt bör totalförbjudas..

Svar: "Som jag tidigare påpekat så gör jägarens insats istället att populationer stärks både i antal och rent hälsomässigt." Och då frågar jag återigen varför du inte ger dig på människopopulationerna? Vi är definitivt överbefolkade och för dessutom dåliga gener vidare.
Laks

2012-10-07 @ 17:17:35
Anonym säger:

Vad är poängen med att ställa samma frågor?

Svar: Vad är poängen med att försöka förklara för någon som tycker att mord är fel att mord är rätt?
Laks

2012-10-07 @ 21:33:36
Anonym säger:

Ett försök att nå ökad förståelse för varandra..vad är annars meningen med möjligheten att kommentera ett inlägg och med bloggen överhuvudtaget? Du har också flera gånger uttryckt ett oförstående till jägare och hur dom tänker och fungerar..inte sant? Jag ger min input..trodde i min enfald att du ville ha den!

Jag anser förövrigt att det blir en väldigt ointressant blog om bara en part finns representerad i en diskussion. Eller är det en "klappa varandra på ryggen" blogg?

Svar: Fast det här är ju en djurrättsblogg, här representeras djurrättstankar. De som tycker annorlunda får yttra sig i kommentarsfältet vilket du har gjort, men det känns tyvärr inte som att diskussionen leder någonstans.
Laks

2012-10-08 @ 12:59:26
Nu kränkte du mig säger:

Så du menar, att om en älg blir påkörd. Stapplar runt och kommer dö snart ändå, ska man låta den dö då, för att "ja, vad bra att den får dö naturligt, yippie, jag är en djurvän!"
Eller ska en JÄGARE (oj, nej vad hemskt.) få skjuta djuret för att det ska slippa lida, och ska vi elda upp djuret sen, istället för att ta vara på köttet?
Jag är vegetarian,13 år och kämpar för djuren själv. Men nu gick du över gränsen. Hur man behandlar djur är hemskt inom kött industrin,djurförsök osv. Men att säga att alla är djurdödade psykopater kränkte mig rejält då min bonuspappa som jag tycker om är jägare. Tror faktiskt att de djuren som bor i skogen och blir skjutna har det såååå mycket bättre än de som bor i en fabrik hela livet, klaga på det istället så håller jag med dig. Nej nu kränkte du mig rejält, skulle själv inte tänka mig att jaga, men du behöver inte kränka de som gör det.

Svar: Så man får inte kritisera någonting hemsk med enda anledning att det finns någonting ännu hemskare någon annanstans i världen? Och förövrigt så pratade jag inte om djur som av misstag blivit överkörda, utan om djur som blir skjutna av personer som medvetet går ut i skogen för att mörda levande, kännande individer.
Laks

2013-02-04 @ 23:01:34


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN