Glöm aldrig bort att vara arg

Ilska, vrede, frustration, aggression. Kärt barn har många namn.
 
Själv älskar jag att vara arg. Det ger mig kraft att orka vidare. Jag spelar bättre innebandy när jag är förbannad än när jag är glad. Jag blir mer engagerad att arbeta mot djurförtryck, feminism osv. när ilskan biter tag i mig.
 
Folk som inte är arga och som går runt och är glada hela tiden - de ljuger. Och jag gillar inte ljug. Jag vill ha ärlighet. Och är en ärlig och tittar på samhället så går det inte att INTE BLI ARG. Det finns så mycket fel, vissa fel större än andra men ändå många, många fel. Djurförtryck, sexism, rasism, hemlöshet, fattigdom, mobbning and the list goes on. Jag har svårt att tro att en människa kan gå hela sitt liv och bevittna allt detta dag ut och dag in och INTE REAGERA. Bli arg! Gör något åt det! Känn lite för i helvete!
 
Ilska kan verkligen vara en nyckel till förändring. Problemet är att många inte ens vågar/orkar/har förmågan att se sig omkring och upptäcka allt det där som skulle göra en normalt fungerande person förbannad. 
 
Djurrättsaktivister, feminister, antirasister - ja, alla som jobbar för utveckling i samhället - de kallas ofta för arga, rabiata, galna, aggressiva. Och oj vad konstigt. Dessa är ju de få människor som faktiskt öppnat ögonen och tittat på världen ordentligt, och tittar en ordentligt, då blir en arg. Så är det bara.
 
Om du fortfarande inte är arg så tittar du inte tillräckligt noga.
 

Glöm aldrig bort att vara arg.

Kommentarer
Lesthis gothworld säger:

Ja folk kallar mig ofta för arg och bitter när jag tar upp genus och feministfrågor på facebook.

Svar: Folk som själva ignorerar orättvisor smutskastar ofta andra som inte gör det. Fortsätt vara modig - och arg!
Laks

2013-04-19 @ 18:25:12
Hemsida: http://lesthi.blogspot.se/
Maja säger:

Du är så jävla söt, haha.

Men i alla fall, vad tycker du om Djurens Befrielefront och vad tycker du om detta: http://www.tv3play.se/play/17993/insider_sasong13_avsnitt7 Ja, det är värt att se. Trotts reklam.

Svar: Djurens Befrielsefront är hjältar som räddar dom i nöd.
Laks

2013-04-19 @ 18:56:00
Maja säger:

Jag håller med!

2013-04-19 @ 21:00:45
Anonym säger:

Hallå! Har du någon gång förlorat vänner, eller kanske till och med bästisar pga veganismen? Min gamla bästis kastade bort mig för det och kommer aldrig tillbaka. Hon och hennes kompis ringde kanske 30 gånger, sa att jag var feg och dum och att de var bitchar som skulle leka minkfarm medan jag (enligt mig) sa mina kloka ord som de fegt mobbade ut. Jag antar att hennes nyare kompis känner att hon har en större plats nu, för jag och min gamla bästis hade gamla starka band. Det känns inte bra att säga att den idioten har varit min bästa vän. Nu har jag bara en kvar, kan du fatta hur ensam jag är? Jag vill bara spöa upp henne, så slipper jag se hur hon köper in nya pälsar och smaskar på sitt kött. Hon är inte alls stark. Hon är feg.

Svar: Men usch vilken otrevlig människa. En person som gör så är ändå inte något att ha som vän. Jag hade en väldigt bra kompis men när jag blev vegetarian i 16-års åldern så började jag ifrågasätta hennes vanor (på ett inte så smidigt sätt) och jag kan förstå att hon blev irriterad av det. Till slut var vi så olika att vi inte längre fick ut någonting av att umgås med varandra. Skulle nog inte säga att vegan-grejset var anledningen men det var ju en del av det hela.
Laks

2013-04-20 @ 08:44:30
syntkatten säger:

Att vara arg, hata, tycka illa om är ofta något jag undviker efter som det tar otroligt mycket energi. Jag tror det är viktigt att potionera ut detta fokus och släppa lös det när det verkligen betyder något. Ofta uppstår tillexempel situationer när man kritiseras som vegan lr dyligt och människor bara inte fattar och situationen ändå är helt fel, då brukar jag faktiskt bara släppa det. Finns ingen anledning att ödsla energi på det.

Detta betyder ju inte att jag går runt och är nöjd och glad, intr reagerar eller så. Men det finns så mycket att bli förbannad på att man tillslut gör slut på sina reserver, det är i alla fall lätt hänt. Många arga aktivister har med åren gett upp. De orkar intr vara arga hela tiden längre, i situationer där det inte gör någon skillnad lik väl som där det kan få betydelse.

Svar: Jag håller med om en ska välja sina strider. Att gå runt och konstant vara arg fungerar ju inte i längden, och det är inte heller det jag menar. Och visst tar det otroligt mycket energi, men i rätt sammanhang GER det sjukt mycket energi!
Laks

2013-04-20 @ 08:48:26
Hemsida: http://syntkatten.weebly.com
Linnéa säger:

Åh, vad glad jag blev över dina ord om ilska! Min sambo klagar ofta på att jag är så arg, oftast på samhället (sexism, rasism osv), men jag kan inte INTE vara arg när jag ser all orättvisa omkring mig! Jag blir arg när jag ser folk i päls, jag blir arg när våldtagna kvinnor ifrågasätts eller skuldbeläggs, jag blir arg när folk omkring mig accepterar den smygrasism som börjar bli så vanlig, och jag blir förbannad på att feminist har närmast blivit ett skällsord! Jag blir så arg på så mycket, min sambo menar att jag ska göra nåt åt saken istället för att sitta hemma och bli arg, men jag vet inte vad jag ska göra! Mer än att rösta i val, kommentera bloggar/på Facebook osv (vilket jag redan gör). Vad ska jag göra? Hjälp mig att hjälpa samhället! Tack för en bra blogg!

Svar: Sprid fakta, starta en egen blogg där du skriver vad du tycker om djurförtryck och andra hemskheter, gå med i organisationer och stöd antingen med pengar eller med din tid. Bor du i Sthlm vet jag att det finns både Djurrättsalliansen och Djurens Rätt att hjälpa till i. Djurrättsalliansen har ju jag vart med en del, på återkommande köttdemonstrationer i Gallerian osv.
Laks

2013-04-20 @ 10:22:33
Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa säger:

Hell yeah! Räds inte ilskan!

Fast jag är sällan arg själv faktiskt. Men det beror på att jag är hyfsat bra på att skjuta undan obehagliga "samhällstankar" från mitt eget vardagliga liv. Jag pallar liksom inte va upprörd över allt det sjuka som finns.

2013-04-25 @ 00:20:02
Hemsida: http://moralfjant.blogg.se/
Julia säger:

Nu tycker jag du är väldigt trångsynt. Bara för att du får kraft av att vara arg betyder inte det att alla får det. Och bara för att folk inte öppet visar sin ilska inför dig betyder inte det att de aldrig är arga. Ilska är inte lika med ärlighet och glädje är inte lika med lögner. Det är mer komplicerat än så. Jag är djurrättsvegan/feminist/fredsförespråkare men jag finner det här inlägget direkt respektlöst mot de som inte fungerar som du, huruvida man är av dina åsikter eller inte.

Svar: Fast jag förstår ärligt talat inte hur en människa kan låta bli att bli upprörd av att titta på samhället. Många låter ju bli, det stör mig något fruktansvärt eftersom det är dessa människor som konserverar all gammal skit och blockar utveckling.
Laks

2013-04-26 @ 16:25:17


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN