Vegetariskt i skolan

 
"Livsmedelsverket har utkommit med sina nya rekommendationer för bra mat i skolan:
Köttkonsumtionen bör minska. Det bör alltid finnas vegetariska lunchalternativ. Mer fullkorn. Minska ned på mättat fett (helmjölk, smör, grädde) och välj istället vegetabiliska oljor.
'Genom att exempelvis öka andelen vegeta­bilier i kötträtter, eller ibland byta ut en kötträtt mot ett vegetariskt alternativ kan skolan bidra till minskad miljöpåverkan', skriver verket."
 
- Svensk mat- och miljöinformation
 
Jag läste även Livsmedelsverkets rapport om skolmat, eller ja, jag tryckte helt enkelt på ctrl+F och skrev "vegetariskt" och läste allting som rörde det. Tyvärr tycker dom ju fortfarande att mjölk är livsviktigt och bör konstant finnas tillgängligt (annars dör ju de små liven om de inte dagligen får dia kossor). Men i sin helhet framkom det tydligt att bönor, linser, ärtor och sojaprodukter bör användas mer och köttprodukter bör dras ner på. Anledningen är ju dock klimatet och inte tortyrproblematiken som finns i samhället. Men skit samma, oavsett varför folk inte äter kött så äter de ju inte kött. Så det är ju alltid bättre än ingenting givetvis. Och dessutom en skitviktig del i accepterandet av vegokäk, vilket i sin tur leder till accepterandet av djurrätt.

Kommentarer
Angelica säger:

På min skola måste man ha en "bra" anledning + påskrift från föräldrarna för att bli vegetarian. Man måste gå till skolsköterskan och "få lov"...

Svar: Oj vad illa :/
Laks

2013-04-20 @ 14:07:23
Anonym säger:

Oj vad bra!

2013-04-20 @ 16:07:14
Lesthis gothworld säger:

Jag jobbar i skolkök och vi fick i veckan veta om det där, jättebra att det ska minskas på köttet i måltiderna tycker jag! :D

Svar: Ja visst! :)
Laks

2013-04-20 @ 19:54:19
Hemsida: http://lesthi.blogspot.se/
Linnea säger:

Så är det i min skola, där har vi ALLTID en vegetarisk rätt och det är oftast god mat också. Det konstiga också med våran mat som innehåller kött ( jag vill helst veta vad jag äter) står det inte vad det är för sorts kött därför äter jag oftast vegetarisk som idag då vi fick champinjon- soppa!

2013-04-23 @ 21:56:18


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN