Det lilla ordet som upprör

Jag satt på en lektion för några dagar sedan och läraren sa "han eller hon, ja, hen". Då suckade en av eleverna och himlade med ögonen och klämde fram ett "men åh, inte du också...". Det är larvigt att säga hen. Det är töntigt. Onödigt. PK.
 
Det stör mig som faan att ett så litet ord kan få så stort motstånd. Vem skadar det, egentligen? Finns det någonting negativt? Eller svider det bara att feministerna har fått som de vill? Oavsett anledning så tror jag att ju längre tiden går kommer det accepteras mer och mer. Vi börjar med at skriva det i bloggar, i texter, i tidningar osv. Sedan börjar vi höra det mer och mer, kanske säga det själva också. Till slut är det inte konstlat eller fel utan bara smidigt och självklart. I text är det redan det för mig men det dröjer nog ett tag innan jag kan säga det utan att tänka efter.
 
 

Kommentarer
Idun säger:

87% av mänskligheten är i själva verket robotar, ibland när något oförutsett händer kortsluter sig systemet, och kan inte ta in den nya mjukvaran. Därav anledningen att så många människor behandlar 'hen' som ett virus.

Svar: Hahaha så jävla bra sagt! X)
Laks

2013-08-31 @ 17:06:43
Hemsida: http://skuggornasdotter.wordpress.com/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN