Nej, jag tänker inte respektera att du dödar och plågar andra varelser.

 
 
Är så jävla trött på det där evigt återkommande argumentet/desperata försöket att rättfärdiga sitt djurutnyttjande. "Det är mitt personliga val!" NEJ FÖR I HELVETE det är det inte. Det är din egoism, speciesism. Din brist på empati och din oförmåga att ifrågasätta normer. Det är var det är.
 
Folk som våldtar och mördar, har dem gjort ett personligt val? Ska vi respektera deras val, acceptera dem för vad dem väljer att göra?
 
Nej, tror inte det. 
 

Kommentarer
Anonym säger:

Så jävla sant!! Jag är så jävla arg på en i min klass (samma som sa det där me

2013-02-13 @ 20:03:15
Emma säger:

Hoppsan! Sitter på mobilen o råkade komma åt skicka knappen! Men så jävla sant sagt! Jag är så jävla arg på en tjej i min klass (samma som sa åååh det är kultur att äta kött osv) hon fortsätter o provocera mig... I fredags va de en tjej i min klass som ba "usch fattar inte hur man kan ha på sig päls" hon äckliga tjejen ba "vadå?" Den andra "vadå skulle du kunna ja på dig päls?" Hon ba "ja ja har 2 mink pälsar är inget fel me de" jag ba GÅ OCH DÖÖÖÖÖÖÖÖÖ. Skrev ett argt inlägg på fb om idioten utan att nämna namn, hon lär ha snackar ordentligt mycket skit om mig till de få tjejerna som jag faktiskt tyr mig till i klassen (trivs nt i skolan) men ja bryr mig nt för jag tänker inte låtsas va lugn och respektera det. Och slutar dom umgås me mig ba för jag avskyr henne så är dom nt värda det heller. Då e jag hellre ensam. ÅH. Behöver stå ut me idioten i 1,5 år till med....

2013-02-13 @ 20:07:24
Hemsida: http://emmalottaa.blogg.se
emma. säger:

(det jag ville få fram med kommentaren är att jag tycker det är rätt att inte orka visa repsekt till alla människor, för vissa e fan inte värda det!)

2013-02-13 @ 21:48:19
Hemsida: http://emmalottaa.blogg.se
Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa säger:

Du behöver inte respektera att jag äter kött ibland eller slår ihjäl en mygga eller shoppar oetiskt eller whatever - men det kan bli jävligt jobbigt att inte acceptera det, blir många att störa sig på.

Men också bra att våga kriga mot köttnormen. Sjukt att folk blir upprörda över ett förslag på EN veg-dag i veckan i skolan.

Fast jag kan fortfarande inte tycka att djur är lika mycket värda som människor, faktiskt. Tycker inte alls det är lika upprörande att slakta en gris som en människa. MEN jag beundrar dom som faktiskt har sån stark empati även för djur - cred till er som älskar fler!

Svar: Fundera över varför du anser att djur inte har samma värde som människor. Har det med intelligensen att göra? Världsuppfattningen? Fråga dig själv ifall du anser att människor med nedsatt intelligens, eller som saknar samma sorts världsuppfattning som andra människor har, inte ska samma rättigheter som resten av oss. Är det okej att utnyttja, plåga och mörda cp-skadade och utvecklingsstörda? Är det okej att utnyttja, plåga och mörda barn, som självklart inte har samma breda världsuppfattning som en vuxen person?
Laks

2013-02-13 @ 23:32:02
Hemsida: http://moralfjant.blogg.se/
Happ säger:

Nej, moralfjant. Det gjorde vi veganer inte heller en gång i tiden. Men det handlar om att upplysa sig själv på att djur (definiera djur.. andra arter än dig själv)också känner och är som människor. Det handlar om att utbilda sig själv till att se att en skadar andra individer. Och förstår du inte det själv. Varsågod. Jag förklarar. Du skadar andra individer genom att äta kött. Tycker du ändå inte synd om dem så är det struntsamma. För de lider och nu vet du det. Sluta ät kött, ägg, mjölk.

2013-02-14 @ 13:07:41
Stephi säger:

Den där är så sann!, den snor jag ^^ Hoppas det är OK!

Svar: Lugnt :)
Laks

2013-02-14 @ 20:15:05
Hemsida: http://palsternacka.blogg.se/
Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa säger:

Nej det har inget med intelligens att göra. Det är helt enkelt för att djuren är av en annan art. Så hade jag vart en gris hade jag tyckt att grisar var mer värda än andra arter, I guess.

Därav inte sagt att jag tycker det är fritt fram att döda massa djur. Jag kan typ inte ens döda en spindel pga jag tycker att även insekter har rätt att få leva, inte ska dödas i onödan bara för att jag inte vill ha den i håret på natten typ.

Men jag blir helt enkelt inte lika ledsen över att en gris blir mördad, som över att en människa blir det.

Och yes jag är i processen att sluta äta kött och övergå till sojamjölk (av flera anledningar) vilket känns jävligt nice :) Men jag kommer aldrig att värdera djur lika högt som människor. Fast ändå såpass högt att jag undviker att dra nytta av döda djur i mat eller kläder.

Vad jag vill säga är väl att, det går att ha empati för djur och vilja att dom har det bra och inte äts upp, utan att tycka att djur är lika mycket värda som människor.

För ärligt talat: Skulle ni hellre se att en random människa blev skjuten, än ett random djur?

Svar: Jag är människa och då är det ganska naturligt att man värderar sin egen art högre. Men jag är däremot medveten om detta (till skillnad från många som faktiskt inte verkar inse detta faktum), och då kan jag ju förstå mig på det hela på ett helt annat sätt. Precis som du skrev, skulle vi vara grisar skulle det vara grisar som var mest värda osv.
Jag tyckte precis som du förut, för något år sedan. Det kallas djurskydd, någonting helt annat djurrätt men ändå lite på samma spår; att det är något fel på hur vi behandlar djur i dagens samhälle. Djurrättaren vill se ett slut på speciesismen helt och hållet (veganism) och djurskyddaren tycker att utnyttjande av djur är okej men att det inte ska få ske under vilka omständigheter som helst.

Och btw, skitbra att du minskar din animalie-konsumtion! :)
Laks

2013-02-15 @ 11:01:35
Hemsida: http://moralfjant.blogg.se/
Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa säger:

Asså egentligen tycker jag inte att utnyttjande av djur är så jävla party även om det sker under "bra villkor". Men är nog mest för att jag har svårt att se det realistiska i det resonemanget, tycker mer det används för att försvara köttätande överlag.

Jag tycker bara inte att det är lika hemskt som när människor far illa, I guess.

Det jobbigaste just nu är att skiljas från min kärlek till skinnjackor. Men men det finns ju bra fejk-varianter :D


Svar: Jag förstår. Det finns ju massor av fejk-skinnjackor väl? Välj och vraka buddy ;)
Laks

2013-02-15 @ 15:40:36
Hemsida: http://moralfjant.blogg.se/
Matilda säger:

Laks. Jag önskar att jag var så klok som du är när jag var i din ålder. Tänk vad klok du kommer vara när du är i min ålder!

2013-02-15 @ 17:15:48
Emelie säger:

JA, är så trött på att höra "men du måste acceptera mitt val att plåga andra bla bla bla..." Svårigheten är väl att cirka 95% av alla andra äter djur, att man möts av det så mycket att man på något sätt tvingas acceptera det, för annars skulle man gå under av ångest över hemskheterna.

Alltså, ibland vill jag bara sticka ut i skogen med ett gäng andra veganer och starta upp ett eget samhälle. Det skulle vara något det ;)

Svar: Haha, känner likadant ibland! X) Och ja, man MÅSTE lära sig hantera den där irriterande grejen att folk vägrar fatta. Annars mår man inte bra...
Laks

2013-02-15 @ 18:44:25
Hemsida: http://simshistorier.blogg.se
Emelie säger:

Men tack på riktigt, folk säger liknande saker till mig dagligen och jag har aldrig haft något riktigt jävla bra svar på det. Men där kom det fan.

2013-02-17 @ 22:55:18
Hemsida: http://emelieaura.blogg.se


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN