Finn ett fel

 
Jag fick en folder om finnar för ett tag sedan. Jag lider själv av akne och har precis börjat en kur (som antagligen inte ens kommer att fungera) för att bli av med det. I mina händer fick jag i alla fall denna folder. Finn ett fel. Eller MÅNGA fel. Ser du? Jag hoppas det.
 
Personerna på omslaget lider inte ens av akne, och om dem gör det har dem sminkat över det jävligt bra för det enda jag ser är två små ojämnheter som knappt kan räknas som finnar på tjejen till vänster. Annars ser båda ansiktena helt perfekta ut. Och jag undrar; hur tänkte egentligen dem som la ihop bilderna i denna folder? Insåg dem kanske inte att foldern skulle handla om akne? 
 
Insidan är inte bättre den heller. På första uppslaget får jag syn på detta:
 
 
"Jag är den enda i hela världen som ser ut så här. Är det mig dom skrattar åt?" 
 
Här är det väl tänkt att man ska börja känna igen sig. Kanske också förstå att dem som skrivit foldern förstår hur det känns och därmed känna sig lite bättre. Och visst, jag känner igen mig (inte kanske med "är det mig dom skrattar åt"-delen men det andra). Men det som jag inte känner igen mig i är den helt fläckfria huden som personen på bilden har. Var inte foldern för akne? Har dem blandat ihop bilderna igen?
 
Tänk dig att som osäker, desperat ungdom med massor av finnar i hela ansiktet äntligen våga söka hjälp för sina besvär, få den här foldern i händerna. Vad tänker man då? Jag blev arg. Andra kanske blir ledsna/ännu mer desperata/tror det är fel på dem. "Jaha, är det här akne?" (Att ha en liten prick på hakan...) "Vad är det då jag har? Vad är det för fel på mig? Är det så här folk med finnar ska se ut? Jag har ju mycket, mycket värre."  
 
Om jag själv skulle sätta ihop en folder för info om akne, då skulle jag välja personer med olika graders akne. Vissa med extrem, vissa med lite, vissa med mellan. Vad jag inte skulle göra är att välja personer som INTE LIDER AV AKNE.
 
Jag förstår inte. Hur jävla pantad kan man vara egentligen?

Kommentarer
Schniffen | neurotisk supernörd säger:

Ungefär därför jag gladeligen lade upp en bild på mina rosaceautslag för en vecka sedan. Jag orkar inte med att knappt något annat än perfekt hy får synas och att den som har två finnar på hakan anses vara äcklig. Tror jag ska uppdatera snart med en bild på hur rosaceabehandlingen går.

Svar: Gör det! Det är sjukt jobbigt att ha problem med hyn. Jag hatar hur jag går runt och skäms. Skitjobbigt.
Laks

2013-01-31 @ 15:23:08
Hemsida: http://schniffen.blogg.se
Lesthi säger:

Herregud, man blir ju helt ställd över hur folk tänker. Klart de måste välja bilder på människor som faktiskt HAAAR finnar, baaah. Var redan så arg på mänskligheten idag nu är jag det ännu mer :<

2013-01-31 @ 15:54:29
Hemsida: http://lesthi.blogspot.se/
ett ritstift i din rumpa säger:

alltså neej! >:(

2013-01-31 @ 16:41:53
Hemsida: http://yllestrumpa.wordpress.com
Emelie säger:

Jag stör mig på att många tror att akne = dålig självkänsla, och lösningen är att bli av med finnarna. Tänk om man istället för såna här broschyrer, som bekräftar att det är fel att ha finnar och att det är något man bör skämmas för, kunde säga att det är okej att ha akne, det är någonting som massor av tonåringar har (mer eller mindre), det är inget som behöver döljas och behandlas, slå hål på myter om att huden är oren osv. Det skulle leda till bra mycket mindre ångest hos de som får akne.

Missförstå mig rätt, har man svår akne ska det givetvis finnas behandling, men det ska också vara okej att avstå. Jag har haft medelsvår akne i ca 8 år. De första åren försökte jag behandla, jag tyckte min hud var ful och försökte dölja den under smink. Sen så tänkte jag bara... Fuck this. Min hud är som den är, den är inte perfekt men so what? Det valet blev jag kritiserad för. Kompisarna tyckte det var konstigt, föräldrarna köpte hem saker de ville att jag skulle testa, läkare sa "Men ska jag inte skriva ut medicin för din akne?" när jag var där av andra orsaker.
Jag gav upp när en läkare sa "Mhm. Men du vet, du kommer må bättre om du blir av med aknen. Nu skriver jag ut medicin här åt dig, den ska du ta två gånger om dagen" som svar på min förklaring att jag inte skäms över min hud bara för att den inte är perfekt och inte vill behandla den. Man kan ha akne utan att lida av det, det handlar mer om ens inställning.

Svar: Självklart kan man ha akne utan att lida av det. Jag håller verkligen med om att det inte borde vara lika skämmigt att ha finnar som det är idag.
Laks

2013-01-31 @ 19:10:51
Hemsida: http://simshistorier.blogg.se
Stephi säger:

wtf?

2013-01-31 @ 19:58:26
Hemsida: http://palsternacka.blogg.se/
Madeleine säger:

Ja vafan ska det där vara liksom. Jag såg helt jävla hemsk ut i nyllet med finnar och allt under mina tonår och jag led något vansinnigt, det där är ett jävla hån mot alla som behöver gå igenom något liknande.

Hoppas du hittar något som fungerar. Det som slutligen fungerade för mig var iaf basiron kombinerat med differin, men det är ju olika för alla såklart.

2013-01-31 @ 23:02:29
Hemsida: http://falseadvertising.blogg.se/
Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa säger:

Lite som när dom ska skriva om fett och har en supersmal tjej som liksom klämmer ihop en valk. Blir bara fel.

Svar: Verkligen.
Laks

2013-02-02 @ 11:58:59
Hemsida: http://moralfjant.blogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN