Något utav det som gör mig mest förbannad...



...är föräldrar som ljuger för sina barn. Då menar jag inte en liten vit lögn, jag menar föräldrar som förvränger verkligheten och vägrar ge barnet tillgång till sanningen och istället serverar en högst tvivelaktig lögn. Som barnen givetvis sväljer med hull och hår. 
 
Jag pratar om barnböcker som visar hur livet på en bondgård ser ut och mjölkpaket där det beskrivs hur lyckliga kossorna är som får "ge bort" sin mjölk till just dig. Och föräldrarna. Föräldrarna som nekar sina barn sanningen för att de antagligen inte ens själva vågar titta rakt på den. "Om kött är gjort av djur? Äh, jo... Nä, asså...".
 
Det är inte så konstigt att vi alla växer upp med en konstig syn på andra arter när vi inte ens får reflektera över den. Vi ställs aldrig inför något test i skolan eller (oftast inte) i privatlivet där vi tvingas tänka om, ifrågasätta, fundera kring varför vi egentligen utnyttjar djur. För samhället uppmuntrar inte till sånt, det samhället uppmuntrar till är normhållande och att inte tänka själv. Var som alla andra. Gör som alla andra. Och dem allra flesta gör ju så också.
 
Självklart kommer det inte bli någon förändring om generation efter generation växer upp med lögner och förhärligande fakta. Men förhoppningsvis börjar det vända nu.

Kommentarer
emma. säger:

Jag tänker lära mina barn direkt att kött är djur. Hemma ska det bara finnas vegetarisk mat. Dom får välja när de blir äldre om de vill äta mördade djur eller inte. dom ska iallafall veta exakt vad det är och innebär istället för att luras.

Svar: Det låter som ett sunt tänk!
Laks

2013-07-01 @ 15:15:47
Hemsida: http://emmalottaa.blogg.se
Nicolina Sällberg – 24-årig utbildad webbredaktör, bloggnörd, vegan och feminist från en liten by vid havet säger:

Jag håller med dig till 100%! Antar att du redan vet detta, men Djurens rätt säljer ju ett par barnböcker på temat i sin webbshop, "Dagisupproret" och "Min utflykt med dagis". Nu har jag inga barn själv, men om jag hade skulle jag definitivt läsa dem för dem! Jag tror precis som du, och de köttätande föräldrarna som lurar sina barn, att väldigt få barn skulle välja att äta djur om de hade alla fakta.

2013-07-01 @ 17:02:21
Hemsida: http://nicolinasallberg.com/
bibi säger:

Jag tycker alla barn när de äter kött borde få komma in på ett slakteri och se hur det går till...kanske man slutar äta kött då....ja ingen vill veta men gärna äta ....istället för massa dumma lektioner borde det finnas lektion om vad maten kommer ifrån och studiebesök.

2013-07-02 @ 08:43:26


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN