Same shit, different name

Är du emot rasism, sexism osv? Bra. Då borde du antagligen vara emot speciesism också. Det grundar sig nämligen i exakt samma tanke; vi mot dem. "Vi är mer värda än er för att ni är mörkhyade/kvinnor/har fjädrar/päls/whatever. Vi har rätten att utnyttja er för vår egen vinnings skull oavsett vad det kommer betyda för er. Vi har rätten att låsa in er, plåga er, mörda er enbart p.g.a. att ni föddes till den ni råkar vara." Same shit, different name. Alla förtryck är samma sak. 
 
Så snälla, om du är en sån som konstant gnatar på om hur viktigt det är med alla individers lika rättigheter - glöm då inte bort den största delen av individerna (de icke-mänskliga djuren). Det är väl ungefär 500 miljarder gånger fler varelser som far illa p.g.a. speciesismen än som far illa p.g.a. alla andra förtryck ihopräknade. Glöm inte det.
 
(Den här bilden passar verkligen in överallt!)

Kommentarer
emma. säger:

så sant så!

2013-06-09 @ 11:45:40
Hemsida: http://emmalottaa.blogg.se
DMO säger:

Så jävla jävla bra & sant! RESPECT meateating my ass alltså. Tolererar att mina vänner gör det, men RESPEKTERA dom för deras KÖTTÄTANDES skull? Nix.

2013-06-13 @ 08:17:07
DMO säger:

Obs. Menar inte att jag inte respekterar mina liklapande vänner, det gör jag absolut, bara inte när det kommer till handlingar som denna.

Svar: Jag är precis likadan.
Laks

2013-06-13 @ 08:18:32
Anonym säger:

du har inte funderat något över om veganism på något sätt skulle vara problematiskt? kolla gärna taggen "white vegans" på tumblr :)

Svar: Veganism är inte problematiskt. Det är lösningen på samhällets största problem. Du har inte funderat över om ifall karnism är problematiskt?
Laks

2013-06-16 @ 01:12:52
Anonym säger:

du verkar anta att jag inte är vegan? ok.
enligt mig (och en massa andra) finns det en hel del problem inom veganismen, t.ex. ableism, klassförakt och rasism. men vad kul att du inte vill reflektera över dina privilegier.

Svar: Fast nu handlar ju veganism om att alla ska ha samma rättigheter så jag förstår inte riktigt hur du menar. Skulle veganism skapa klassförakt och rasism?
Laks

2013-06-16 @ 22:17:15
Anonym säger:

skapa? nja. upprätthålla? ja.

till exempel - har på riktigt bara sett vita veganer dela bilder som den i inlägget - som alltså jämför exploateringen av djur med t.ex. slaveriet eller förintelsen. vilket kanske är något att reflektera över. det finns många, i synnerhet PoC, som tycker detta är smaklöst i bästa fall och rent rasistiskt i värsta fall.

jag är också vit och tänker inte låtsas som att jag vet något om det här. men läs gärna på! tumblr har hjälpt mig jättemycket i att inse mina privilegier.

men som sagt: ingen rörelse är felfri.

Svar: De ska jag självklart se över! Jag tycker ju själv att rasism, sexism å speciesism i grunden är samma sak. Jag är emot alla tre förtryck, och jag hoppas att det inte framstår som att jag på något sätt inte skulle vara det!
Laks

2013-06-18 @ 00:07:40
Angelica säger:

Jag ÄLSKAR din blogg, du är klockren.

Svar: Tack! Vad glad jag blir :D
Laks

2013-06-21 @ 23:07:23
Hemsida: http://perfectlypale.blogg.se


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN