Heltid VS att ha ett liv

En dag på ett riktigt jobb och jag blir utbränd. Typ. Jag ligger i sängen och gråter för att jag måste gå upp halv fem på morgonen och dagen därpå ringer jag och säger upp mig. Jippi, jag kommer klara mig galant i arbetslivet.
 
För vill man inte jobba heltid, 8-17 (eller i mitt fall 06:30-16) så är det ju liksom lite kört. Gillar man inte att gå upp tidigt, släpa sig iväg när kroppen skriker "NEJ NEJ NEJ" och vänta på att klockan ska bli gå-hem så funkar man ju inte riktigt. Man duger inte.
 
Nä, faan vad trött jag är på att jobbet ska gå före allt annat. Folk tycker man är lat om man inte pallar, men gissa vad? JAG PALLAR INTE. På morgonen vill jag vakna av att kroppen är färdigvilad, och på kvällarna vill jag gå och lägga mig för att jag är trött och vill sova, inte för att jag ska kunna komma upp i tid dagen efter. Jag hatar att jobba av hela mitt hjärta och jag har svårt att tro att oavsett vilket arbete jag skaffar mig att jag skulle trivas där. Det gäller bara att ha så korta dagar så att man överlever och ha en hyfsad lön så det känns värt besväret.
 
Sorry Sverige, men jag kan inte jobba heltid för jag har ett liv som jag väldigt gärna vill leva, inte som jag vill offra.

Kommentarer
SanityAssasin säger:

Håller helt med dig. Begriper inte att folk överhuvudtaget klarar av att jobba heltid! Jobbar 50% p g a diverse funktionsnedsättningar, men även om jag vore 100% "frisk" så begriper jag inte hur jag skulle klara av att jobba heltid.

Svar: Inte jag heller. Det enda man har tid med då är att duscha, laga mat, äta och sen sova. Kul liv.
Laks

2014-08-23 @ 12:57:41
Chiaki säger:

Jag fattar inte heller hur folk orkar jobba 100% (eller till och med mer).
Förra sommaren jobbade jag 75% och jobbet tog ju ändå upp hela mitt liv! Om man slutar typ 4 så är man ju ändå så trött att man inte orkar göra nånting på kvällen, och dessutom hinner man inte då man måste lägga sig tidigt för att orka upp nästa dag.

2014-08-24 @ 14:09:54
Hemsida: http://xchiaki.blo.gg
radikalgnu säger:

Jobbar heltid ovh hatar min tillvaro. Är inte byggd för detta men jag vet inte var annars jag ska ta vägen?? Min själ förtvinar.

Svar: Är du tvungen att jobba heltid p.g.a. ekonomin eller för att det är det som erbjuds?
Laks

2014-08-25 @ 21:37:13
Hemsida: http://radikalgnu.blogspot.se/
Micki säger:

Undrade vart du hade tagit vägen, vill gärna inte att du slutar blogga. :)

Inget roligt inlägg dock, så ledsen för din skull att du känner som du gör. Jag är fortfarande kvar på gymnasiet och bara längtar tills studenten. Men som du fått erfara behöver det inte automatiskt bli mycket bättre efter skolan, om man inte har tur och hittar ett jobb man älskar. Jag vet inte hur du känner, men jag skulle vilja känna mig behövd på en arbetsplats för att kunna trivas. Känna att man gör skillnad och fyller en roll. Gick du inte någon djurvårdarutbildning på gymnasiet så du kan hitta jobb på ex. djurklinik eller någon annan plats där man tar hand om djur? Ett jobb med djur kan nog bli något riktigt givande, särskilt för en person som ser djur som betydelsefulla personer.

En tanke jag har är att du kanske, i alla fall till en början, kan jobba deltid? Drar man ner på olika utgifter och lever snålt, så borde det kanske gå? Det finns ju massor av människor som endast arbetar deltid.
Annars vet jag inte vad jag ska säga, har dock förståelse för hur du känner. Går själv upp 05:45 och kommer hem de sena dagarna runt 18, och det är inte kul. Ingen fritid, allt har gått åt skolan och att åka buss (bor långt bort från skolan).

Svar: Jag lever rätt billigt så att arbeta deltid skulle nog inte vara några problem. Enda grejen är att de jobben jag hittills tittat på och fått tag i då är det alltid heltid som gäller... Men affär har jag inte testat ännu, tänkte att där är det ofta behov efter extrapersonal och sånt. Ska pröva det nästa gång!
Laks

2014-08-26 @ 20:33:53
radikalgnu säger:

Jag skulle gärna ta något på deltid men det är väldigt ont om såna tjänster i mitt yrkesområde.

2014-08-27 @ 22:57:26
Hemsida: http://radikalgnu.blogspot.se/
Emma Hå - mode | vetenskap | studentliv säger:

Jag har satsat på en akademisk karriär just för att det jobbet är så soft, ingen stress och relativt fria arbetstider. Men de gånger jag jobbat 8 - 17 som försäljare, i butik eller på kontor - vilket mördargöra! Man kan ju bli galen för mindre...

//Emma Hå

2014-08-28 @ 18:47:18
Hemsida: http://emmahas.se
Anonym säger:

Så du vill hellre va en samhällsparasit..? Jobba med något du tycker är kul så blir det lättare. Eller skaffa ett jobb som inte har 7-16 som normalarbetstid, finns många jobb med start- å sluttid dygnets alla timmar.

Svar: Prio 1: må bra.Prio 34 657 869: tjäna samhället.
Laks

2014-09-06 @ 14:16:53


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN