NI KAN INGENTING, SÅ HÅLL KÄFTEN!

 
 
Direkt när det kommer på tal om kött och att jag är vegan så finns det alltid en viss sorts människor som direkt sätter igång. Det är någonting som gör att folk alltid tror att dem kan driva med en. Okontrollerat. Okänsligt. Utan en tanke på att jag kanske tar illa upp; både av att dem påstår att jag har fel eftersom djur visst är mat och varor och slavar (hahaha, vad roligt!), men också av deras ofattbara oförståelse inför att jag kanske inte finner det underhållande att konstant bli ifrågasatt och förlöjligad så fort min livsstil kommer på tal. 
 
Snälla, om du träffar en vegan. Gör inte något av detta:
 
- Påstå att personen fryser I det kalla vädret p.g.a. hens veganska livsstil
- Skämta om att maten hen äter är så kallad "kanin-mat"
- Börja prata om hur otroooooooligt svårt det skulle vara för dig att låta bli att äta bacon
- Säga att djur inte kan rösta i ett val och därför kan dem omöjligt ha samma rättigheter som oss (och därmed ska dem fortsätta dödas... logiskt, enligt vissa tydligen)
 
För ärligt talat, NEJ, jag fryser inte för att jag äter falafel istället för köttbullar, jag fryser för att det är fucking kallt ute. Min kost består inte av hö och maskrosblad som du verkar tro. Nej, det är inte hjärtskärande svårt att klara sig utan bacon. Och veganismen handlar inte om att kossor ska kunna rösta (herregud sluta larva dig liksom), det handlar om att kossor ska få slippa tortyr. Inte så komplicerat alls. 
 
Jag är trött på förlöjligande från folk som på två sekunder utser sig själva till experter inom området djurrätt. NI KAN INGENTING, SÅ HÅLL KÄFTEN!

Kommentarer
Chiaki säger:

Och den där frågan "Får du verkligen i dig allt du behöver?". Som man aldrig nånsin frågar av nån som lever på makaroner, köttbullar och ketchup varje dag.

Svar: För så fort det är kött i en skitprodukt då är det ändå tillräckligt. Av någon anledning.
Laks

2014-08-24 @ 14:16:06
Hemsida: http://xchiaki.blo.gg
Micki säger:

Jag tror att dessa människor som du snackar om själva blir "kränkta" av att ens ha en vegan i sin närhet. Och eftersom de vet att veganism är ett aktivt "val" som vissa väljer, så måste de rättfärdiga sina egna aktiva val i att stödja icke-veganska handlingar. Ingen vill väl känna att man gör fel, och för personer som inte vill se sig själva som indirekta djurplågare blir det oerhört svårt. För alla vet, om de tänker efter, vad deras val bidrar till och vad de deltar i att upprätthålla. Så när folk säger att "veganer äter gräs" osv. tycker inte jag att man ska läsa av personen som korkad, bara att personen verkligen inte vet vad hen ska säga, för det finns ju inget att säga som kan försvara djurutnyttjandet, eller hur?
Och en viktig sak att tänka på är att det verkligen inte spelar någon roll vad icke-veganer säger om veganers val. Oavsett om de vräker ur sig att de ”ÄLSKAR BACON!!1!!” eller om de bara är tysta och ”respekterar” ditt val, så stödjer de precis samma sak för deras handlingar är desamma. Både ”idioten” och den tysta ”respektfulla” köper bacon.
Jag tycker att man ska förvänta sig att folk förstår varför man är vegan. Jag vet inte, men så måste jag tänka. Och avsett ”idiotgrad” så är alla potentiella veganer.
Så tar jag mig igenom dagen.

2014-08-27 @ 09:18:23
Maja säger:

Det är hemska kommentarer en får, men det är ju de som känner sig kränkta som Micki nämnde av att ens höra ordet vegan. Det gör bara ont och de vill försvara sin egna livsstil med vad de kan komma upp med.

Jag blev chockad när jag blev vegan för ingen jäkla svensk vågar fråga varför jag är det! Blyga och fördomsfulla Sverige! De är debatträdda, och frågar de inte från början vet en att de aldrig kommer ställa frågan.

2014-08-28 @ 17:06:09
Johanna Åberg säger:

Hej, jag är en tjej på 17 år. Bloggar om Djurens rätt sedan i somras. Det skulle betyda mycket om du kikade in, läste och kanske lämnar en kommentar. Min vision med bloggen är att skänka fakta och förståelse till de som behöver den. Jag tar upp dagsaktuella händelser som har med djurens rätt att göra på olika vis, samt sådant som är värt att diskuteras.
Gillar din blogg. Keep going.

2014-09-16 @ 20:42:24
Hemsida: http://enljusaremorgondag.blogspot.se
Pärlan säger:

Hej! Vilken sjysst blogg, jag är glad att jag hittade hit! Du skriver bra och starkt. Jag är på väg mot veganism med vacklande steg. Jag har börjat fatta och nu finns det bara en väg att gå!

Www.nuskajagblifrisk.bloggo.nu

Svar: Vad roligt! :) bloggar inte så mycket längre som du kanske märkt, men du är välkommen att läsa alla gamla inlägg!
Laks

2015-01-12 @ 13:30:20
Hemsida: http://www.nuskajagblifrisk.bloggo.nu


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN