Så-ett-frö-taktiken

 
Flera andra bloggare (Lady Dahmer och Moralfjant) har skrivit på sistone om det här med att vara försiktig i sin retorik mot de förtryckande grupperna. Alltså att de INTE tycker att man ska behöva vara försiktig. Jag är lite kluven i frågan. Jag är inte själv sådan som skriker på folk om de bär päls/äter kött/beter sig antifeministiskt, men jag tycker verkligen inte att veganer och feminister tyst och stilla ska sitta och ta emot all skit vi får slängda på oss.
 
MEN. Anledningen till att jag själv inte skriker och ryter och gapar är INTE för att jag vill vara snäll mot förtryckande människor, det är helt enkelt för att jag tror att man inte vinner någon mark på det sättet. Jag tänker bara; vad är effektivast för att på snabbast möjliga sätt få stopp på djurfabriker? Inte är det att skälla ut folk i alla fall. De blir bara än nu mer defensiva. Vissa få individer kanske reagerar positivt på utskällningar men majoriteten gör inte det, därför satsar jag alltid på så-ett-frö-taktiken. 
 
Även fast det inte är någon plan jag haft att "göra om" mina närstående så har ändå resultatet blivit att en av mina närmsta kompisar är vegetarian, plus en syster och en moder som i princip också är det. Jag har inte aktivt jobbat för att få dem att ändra sig, jag har berättat om vad jag själv tycker, hur jag själv gör och hur jag tänker. Med tiden har de börjat hålla med mig trots att de från början var lika inbitna köttätare som jag själv. 
 
Välj dina strider helt enkelt. Sitt inte tyst och snäll om du inte vill, och speciellt inte för att vara någon annan till lags. Men fundera över om det är värt det. Vart vill du komma?

Kommentarer
Nicolina Sällbergs blogg – 25-årig utbildad webbredaktör, vegan och feminist från en liten by vid havet säger:

Håller helt med! Jag försöker vara ödmjuk och komma ihåg att det fanns en tid då jag inte heller visste hur hemsk kött- mjölk- och äggindustrin var. Samtidigt vägrar jag skratta om någon försöker skämta om päls eller liknande, typ "en såndär skulle du haft Nicolina" och syftar på en pälsrock, eller frågar "på skämt" om jag inte ska ha lite bacon. Ha. ha. Eller inte. Folk får gärna tycka att jag är dryg för att jag inte skrattar åt död och lidande.

Svar: Det händer att jag skrattar åt skämt, delvis för att jag inte vill vara den obekväma gästen men också för att jag faktiskt ibland kan tycka att det är lite roligt :P men när man hört samma skämt sjuhundra gånger så börjar man tröttna...
Laks

2014-01-13 @ 18:40:05
Hemsida: http://www.nicolinasallberg.com
Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa säger:

Jag tror att en hård retorik kan behövas ibland. Kanske inte för att förändra en enskild person, men för att få andra att vakna upp o inse allvaret i en situation.

Typ som här: http://www.youtube.com/watch?v=t0LFKwfvvNY

Svar: ÄLSKAR det där talet! Grejen är att i den här retoriken handlar det inte om att övertyga personen hon egentligen pratar till, utan att uppmärksamma omgivningen på vilket jävla ruttet svin han är.
Laks

2014-01-14 @ 14:39:07
Hemsida: http://moralfjant.blogg.se


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN