Efterlysning: film som INTE mobbar tjocka människor

 
 
Hur kommer det sig egentligen att samhället fullkomligt skriker åt oss att vi ska hata tjocka människor? Var kommer detta avsky ifrån? Och varför måste vi känna det?
 
Tjocka killen i filmen är alltid ett skämt. Han gör alltid lite fler tabbar och är lite mer korkad än de andra karaktärerna. Titta på Lost bara. Hurley ska vara klantig, lite halft irriterande, och inte lika smart. I Hitch spiller den tjocka killen ketchup och senap över hela sina kläder, han tappar saker, han är oförmögen att prata med tjejer - allmänt klantig och otursdrabbad (för att inte tala om att Hurley är det... höhö, ni som gillar Lost VET).  
 
 
Och det är så synd att inga filmer någonsin problematiserar det här. Tjocka människor kan liksom bara med som en skämtsam karaktär (visst har Hurley sina allvarliga stunder, men ingen annan i serien får utstå lika mycket bli-skrattad-åt-humor som honom). 
 
Det enda exemplet jag kan komma på där feta personer inte mobbas är egentligen Precious, där huvudpersonen är en tjock tjej som blir våldtagen av sin far och föder hans barn. Det är visserligen en dramafilm vilket kan ha en viss betydelse naturligtvis. Roberta i Two and a Half Men är väl rätt accepterad också har jag för mig, men det skämtas en del om hennes vikt kan jag tänka mig (har inte sett så mycket).
 
Jag längtar efter att se en helt vanlig, typisk amerikansk film där en tjock person är med och varken blir clownen eller idioten i handlingen. Bara ännu en person med egna särdrag och personligheter precis som alla andra.
 

Kommentarer
Ulli säger:

Det är vi fler som tycker! Bra att du sprider det....

2014-03-29 @ 19:25:56
radikalgnu säger:

The Heat är problematisk på andra sätt men inte en enda gång gör den en grej av att Melissa är fet.

2014-03-30 @ 20:29:52
Hemsida: http://radikalgnu.blogspot.com/
Emma säger:

Jag tycker att My Mad Fat Diary är väldigt bra. Det är en serie som handlar om Rae, och hon är tjock. Jag tycker inte att hon förlöjligas eller något liknande, men det händer att hon skäms för sin vikt. Men det är aldrig det som är i fokus, utan mer som en del i hennes liv. Hon

2014-04-04 @ 20:48:08
Hemsida: http://hundrabocker.blogg.se/
Micki säger:

En kul grej: det sägs att han som spelar Hurley är vegan eller iaf äter vegansk kost. Vet inte om det bara är ett rykte, men kul om det stämmer. :)

Svar: aldrig hört, men kul i så fall! :P
Laks

2014-04-20 @ 14:13:47
Tyra säger:

The Boat that rocked! Där är "den tjocka killen" den största hunken! Dom anspelar fortfarande på att han är tjock men han har världens flow med girlz. för övrigt världens bästa film. Dock oklart om den klarar Bechdel-testet.

2014-08-11 @ 09:34:54


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN