Djurens Parti och F!

Jag röstade på det nya partiet Djurens Parti. Innan kände jag mig fruktansvärt kluven ärligt talat, hade inte valt parti förrän precis innan jag lämnade hemmet för att gå och rösta. I skrivande stund har de 8680 röster från svenska folket, vilket ändå är en hel del (går att se HÄR). 
 
Feministiskt Initiativ och Miljöpartiet var andra tänkbara alternativ. Men jag känner mig kluven inför F! av den anledningen att de knappt har något djurrättsligt perspektiv överhuvudtaget. Visst, lite djurrskyddssnack här och där kanske men ingen grundläggande tanke att feminism bygger på samma idéer som veganism fast att det handlar om andra individer. Älskar partiet på alla sätt och vis men varför, oh varför, kan de inte bara ha samma tankebanor kring speciesism som sexism? Kommer möjligen rösta rosa i riksdagsvalet i höst OM de levererar. Men samtidigt vill jag stödja Djurens Parti som är det helhjärtade djurrättspartiet.
 
Hur tänkte du i valet? Stödja det lilla partiet med rätt värderingar eller det lite större partiet som har större möjlighet att påverka samhället inom den närmsta tiden (och dessutom kan tänkas vara en utdrivande kraft av den rasistiska anda som kostant verkar föröka sig i samhället)? 

Kommentarer
Emma säger:

Jag valde att rösta på Miljöpartiet, av precis den anledningen du skrev. Att de förmodligen kommer ha inflytande. Blir Djurwns Parti större kommer jag rösta på dom!

2014-05-30 @ 08:42:49
Hemsida: http://emmalottaa.blogg.se
Elina säger:

F! självklart. Vi måste få ut rasisterna ur riksdagen, annars kan vi väl snart säga tack och hej till demokratin och det tjänar varken vi eller andra djur på. F! är det enda partiet som tar tag i det på allvar i nuläget.

2014-05-30 @ 11:47:58
Åsa säger:

Hamnade på din blogg av ren ren slump, men snacka om att du imponerar på mig! Det känns som att det finns hopp om mänskligheten och jag slutar en stund känna mig som ett freak som är no-pooare, älskar djur och är skeptisk till alkohol när jag läst här en stund.
Tack för det :)

Svar: Tack själv! :)
Laks

2014-06-06 @ 23:41:19
Anonym säger:

Jag valde att rösta mellan Vänstern och Djurens parti men valde att lägga rösten på Vänstern då jag anser att dom är ett stort parti som har alla viktiga frågor såsom djurrätt, feminism miljö och välfärden. Förstår inte att fler ser att vänstern har allt. Jag gillar miljöpartiet och Fi också men ser inte dom som lika mångsidiga i sina parti program.
Ps, älskar din blogg!

Svar: tackar! :)
Laks

2014-06-11 @ 01:48:01
Tovah säger:

Världens bästa Lotta!! :-) jag trodde la ner den här sidan för längesen så blev glad nu när jag ser du har den! Jag röstade oxå på DP och hoppas många fler gör det i höst! :-) kram underbara medsyster och djurrättsaktivist

2014-06-12 @ 10:28:21
Moa säger:

Hej Lotta!

Jag har varit vegan ett par månander, innan dess var jag vegetarian. Och för att vara helt ärlig mot mig själv mår jag rysligt dåligt. Är förkyld hela tiden och känner mig svag. Jag vet inte, jag käkade ju knappt animaliska produkter när jag var vegetarian ändå. Ett exempel på måltid kan vara stekt potatis med falafel och massa sallad, sedan lite frukt. Tar även piller med B12 och annat.

Jag funderar på att gå tillbaka till vegetarianismen vilket känns EXTREMT FRUKTANSVÄRT. Allvarligt. Jag är så besviken på att det blev så här. Jag har ingen lust för mjölk och ägg, det är extremt snuskigt och äckligt, men jag tänker ju på djuren främst.

Är jag den enda som upplever det så här? Vad ska jag göra?! Snälla, hjälp!

2014-07-18 @ 09:34:40
Mikaela säger:

Hej Moa!
Jag vet inte om Lotta redan har svarat dig (via mejl eller något) men förmodar inte det.
Eftersom du endast varit vegan en relativt kort tid så skulle jag inte tro att eventuella näringsbrister beror på den veganska kosten, då näringsbrister tar ganska lång tid att utveckla och känna av. Det kan dock vara så att du inte fått i dig tillräckligt av ett visst ämne under en längre tid och nu börjat känna av det. Därför kan det vara att rekommendera att du besöker en vårdcentral och tar ett näringstest.

Eftersom du är förkyld konstant så är det ditt immunförsvar som inte är särskilt starkt. Då kan man undra om du äter tillräckligt nyttigt och i tillräckliga mängder -- tillräckligt ofta. Du gav ett exempel på en måltid som inte alls låter dålig ut näringssynpunkt, men jag undrar hur du äter resten av dagen. Det är otroligt viktigt att man äter tillräckliga mängder (ca 2500 kalorier om du är en ung aktiv tjej) under dagen för att inte tappa ork och försämra sitt immunförsvar.
Att du sköter ditt B12 är oerhört bra och ansvarsfullt. En multivitamin kan kanske i ditt fall även vara bra att ta tillsammans med måltid, för att se om det förstärker ditt immunförsvar.
Är du hälsosam i övrigt, eller äter du mycket skräpmat? Tränar du hårt? Stressar du mycket? Det kan vara andra faktorer än kosten som gör att du mår dåligt och är sjuk.

Komjölksprodukter och ägg kommer inte göra något för din hälsa då de inte innehåller något särskilt ämne som inte går att finna i vegetabiliska livsmedel. Är du ute efter ett ämne som finns i mer koncentrerad mängd i animaliskt livsmedel, kan du köpa tabletter med just det ämnet, eller äta mycket av ett visst vegetabiliskt livsmedel som innehåller det.

Jag förstår att det känns frustrerande och ledsamt att överväga vegetarianism igen efter att ha levt som vegan i några månader. Men anledningen till att du ofta är förkyld är verkligen inte att du undviker komjölk- och äggprodukter. Dessa "livsmedel" är inte några "dunderlivsmedel" för någons hälsa. Det är bara struntprat från mjölk- och äggindustrin som vill att du ska konsumera deras produkter.

2014-07-20 @ 20:42:16
Moa säger:

Tusen tack Mikaela!

Faktum är att jag är verkligen på tillbakavägen nu. Jag äter la vanlig veganmat inklusive mängder med frukt och grönt (och hemodlade groddar) och känner energin som bubblar i det. Det har fått mig att vilja röra mig mycket mer och jag känner mig friskare än vanligt.

Jag vet att veganmat inte är sämre, jag kollade skillnaden mellan komjölk och sojamjölk, allt var på samma nivå bara att sojamjölken innehöll lägre fetthalt.

Men jag undrar bara över B12, tar du piller för detta?

2014-07-23 @ 08:50:38
Mikaela säger:

Hej igen Moa!
Kunde inte bli godare nyheter, så kul! Hoppas du nu håller dig frisk en lång tid!
Enligt min erfarenhet så måste man inte äta supernyttigt för att hålla sig frisk, bara äta tillräckliga mängder mat flera gånger om dagen. Så det är något som du kanske kan tänka på. :) Jag har varit vegan nu i tre och ett halvt år, och bara blivit sjuk EN gång, vilket var i en förkylning! Och det var lite grann mitt fel också, för jag umgicks med en förkyld person en hel dag!
Tror också att det är superviktigt att sköta sin handhygien framförallt när det kommer till att undvika förkylningar. Det brukar jag vara väldigt noga med. :)
Angående B12, absolut att jag tar sådana piller. Vi kan inte ta upp det B12 vi bildar själva, och vi kan inte få i oss tillräckliga mängder via maten. Det är givetvis bra om man äter B12-berikade produkter, men för att vara på den säkra sidan så ska man ta tillskott. :) Det är superviktigt för ens hälsa att man inte får brist på denna vitamin.

Men återigen, superkul att du hade så goda nyheter att berätta!

2014-07-26 @ 11:35:41
Karin Lindberg säger:

Härligt att se att det finns andra också som bryr sig om djuren - som ju är min hjärtefråga i valet till höst. Känner mig just nu ganska kluven på vad jag skall rösta....

Svar: Samma här! Har i princip bestämt mig för F! men tänker ibland "tänk om dem inte kommer över 4%....". Man vill ju inte gärna slänga bort sin röst när man mer än allt annat vill ha ett regeringsskifte :/
Laks

2014-08-21 @ 17:59:51
Micki säger:

Det finns dock inget parti som är djurrättsligt. När jag checkade in Djurens Parti så såg jag inget annat än djurskyddssnack (absolut inget om veganism). Men jag kanske missade något.
På F!:s hemsida har de skrivit att de vill "återinrätta Djurskyddsmyndigheten och höja ambitionerna inom djurrätt" vilket jag tycker låter bra. Det finns liksom inget parti som kan avskaffa djurslaveriet så länge det majoriteten av människor är icke-veganer.

Svar: Nej, det är ju så tyvärr. Veganism är lite ogreppbart och långt borta just nu för att partierna ska vilja jobba FÖR det, men det finns partier som jobbar ÅT DET HÅLLET. Typ Mp, V, F! och Djurens Parti. Vad hände med gröna partiet egentligen? :/
Laks

2014-09-08 @ 09:33:41


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN