Alternativa sätt att hålla sig ren på

Det har nu gått snart fem år sedan jag slutade använda schampo. Efter det har det bara rullat på med fler och fler alternativa sätt att rengöra sig på. Alla produkter som vi blir lurade till att köpa finns det billigare och bättre alternativ till. Här är mina tvättvanor:
 
HÅR
Hur en tvättar håret känns som det mest centrala inom no poo. Det var i alla fall det jag började med! Det finns flera olika metoder, men jag tänkte berätta om hur just jag gör. Jag använder någon matsked bikarbonat utspätt i lite vatten, masserar in i hårbottnen, låter sitta ett tag sen sköljer ut. Sen häller jag äppelcidervinäger-vatten (1 del ÄCV, 10 delar vatten) över håret. Detta sköljs inte ur! Ibland har jag även testat torrschampoo, då fungerar nermald havre perfekt! Jag använde en mortel för att krossa grynen, sen gnuggas det helt enkelt in i hårbottnen och sen skakas ur.
 
KROPP
Här är det ganska simpelt - jag tvättar med vatten helt enkelt. Tvål är överskattat, det använder jag bara för att tvätta mina händer med i handafatet. Vatten duger gott och väl för att ta bort smuts och svett (som ju faktiskt är vattenlösligt). 
 
DEODORANT
Jag har alltid svettats ganska mycket, så går nästan aldrig utan deodorant. När jag använde vanliga sorter som en hittar i mataffärerna fick jag ofta klåda och sveda (antagligen delvis p.g.a. att jag rakade mig). Numera rakar jag mig sällan, och använder en hemmagjord deodorant som består av kokosfett, bikarbonat och potatismjöl. För att göra en sådan smälter man några matskedar kokosfett, sedan blandas det andra i och låter blandningen stelna. Hur stora delar bikarbonat och potatismjöl som är optimalt får en helt enkelt experimentera fram - jag brukar använda mycket av de fasta ingredienserna för jag gillar inte när deodoranten blir rinnig.
 
 
TVÄTTMEDEL
Precis som allt annat är även tvättmedel ganska onödigt ofta. Många gånger går det lika bra att använda väldigt små mängder av tvättmedel eller inget alls när du ska tvätta kläder i en tvättmaskin. Jag har nu testat några gånger att tvätta utan någon medel alls och kläderna har känts precis lika rena som annars. Handlar det om illaluktande träningskläder kan jag ibland hälla i lite ren ättika i facket, det sägs ta bort lukten. När jag väl använder tvättmedel är det ett veganskt med Leaping Bunny-märkningen på.
 
MENSSKYDD
Jag har nu slängt ut mina sista engångsskydd för att helt ägna mig åt återanvändningsbara alternativ. Menskopp dominerar mina mensar, och med all rätt - den är ju underbart smidig (och billig i längden). Som komplement har jag trosskydd gjort av tyg!
 
TORR HUD
Olivolja och rapsolja! Det senare alternativet är ju dessutom väldigt billigt också. Detta kan smörjas in på huden i duschen eller direkt efter - då tar huden lättare upp oljan. Till torra händer och läppar använder jag faktiskt min enda köpta "skönhetsprodukt", nämligen Jon Won. Det är som en olja som en sprayar på där en vill ha den. Kladdar inte som vanlig olja utan sjunker in snabbt. Det här är den enda produkten som någonsin fått mina händer och armbågar att sluta vara sådär krackelerande torra på vinterhalvåret. Ganska dyr, men räcker väldigt länge!
  
 

Kommentarer


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN