Spartips: Ligg alltid minst 2 år efter med ALLT



Folk vill alltid ha nya grejer. SENASTE datorspelet, SENASTE iphonen, SENASTE boken. Om man istället bara väntar nåt år, så kommer priset ha raserats totalt och du kan nu hitta den där mobilen du så gärna ville ha för en femtedel av priset på blocket. 
 
Om vi ponerar att man t.ex. är ett fan av Sims-spelen (eller ponerar, jag är ju det). Om jag köper varje spel direkt när den kommit ut har jag betalat en summa X för det. Skulle jag istället väntar två år MED VARJE inköp, skulle jag kanske bara behövt betala hälften av X. Observera att det är lika lång väntetid mellan varje spel, förutom det första. Ligger man efter med allt i samma skala så känns det ju inte som man ligger efter, man betalar bara en betydligt mindre summa av pengarna.
 
Iphones? Jag har aldrig köpt en smartphone i hela mitt liv, har bara betalat för begagnade inom familjen. Jag har den som är några år efter men vad spelar det för roll? När jag sedan uppgraderar (för att någon i familjen uppgraderar) köper jag bara den andra och uppåtsvinget för mig upplevs ju på samma sätt som för den som köpt den för två år sedan. Jag tänker "wow vilket bra batteri i jämförelse med den gamla! Shit, kolla skärmen!". Enda skillnaden är att jag tänkte det senare men betalade ett billigare pris. 

Kommentarer


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN