Vegan i Stockholm

VURMA
Min absoluta favorit. Världens godaste veganmacka finner ni här - helt oslagbart god. Jag tröttnar aldrig. Vurma har flera restaruanger/caféer, bl.a. Östermalm och Vasastan. Dem säljer mackor och sallader främst (varav en är vegansk), har även lite chokladbollar och liknande (som ibland är veganska). Väldigt mysig inredning också, gillar den på Birger Jarlsgatan mest faktiskt när det kommer till stämningen! 
 
SÖDERMANNA
Älskar kebaben på denna lilla vegetariska restaurang vid Medborgarplatsen. Riktigt gott, enkelt skyltat på menyn vad som är veganskt, vegetariskt och gluten. Mysigt ställe med hyfsade priser och trevlig personal. 
 
SOOK
Upptäckte faktiskt inte denna restaurang förrän förra veckan... Men har redan hunnit käka här två gånger! Utsökt falafel tillsammans med den bästa hummus jag någonsin smakat i hela mitt liv (jo, ärligt). Här får man givetvis fråga efter alternativ till vitlökssås (som vanligt), men det finns många tomat-baserade såser (och hummusen givetvis!) så det är ingenting man lider av. Ryktet säger att dem förutom sin lilla restaurang i Kista Gallerias Food Court även ska öppna upp i Solna. Ska bli spännande!
 
GREKISKA KOLGRILLSBAREN
Har käkat här en hel del senaste åren. Beställer alltid vegetariskt grillspett utan tsatziki och med potatis (se upp för bulgurn, den är smörstekt). Melitzanosalatan brukar jag också käka, underbart god. Denna kedja har restauranger lite överallt så det är nära för alla!
 
O MAMMA MIA PIZZERIA
Denna restaurang känns nästan lite obligatorisk att skriva om som vegan. God pizza, har käkat kebaben ett flertal gånger och alltid varit väldigt nöjd. Dock är det fruktansvärt otrevlig personal och rätt taskiga priser. Men det är inte varje dag man får äta vegansk pizza med massor av goda pålägg, så jag tycker ändå det kan vara värt ett besök ibland.
 
Var brukar du hitta vegansk mat ute på stan? Dela gärna med dig av dina tips!
 
 
 

Kommentarer
Emelie säger:

Jag måste tipsa om Lao Wai på Luntmakargatan! Jättegod mat och allt är veganskt.

Svar: Ska besökas! :)
Laks

2014-09-05 @ 16:44:57
Happy säger:

Åh! Detta låter ju jättebra! Måste besöka dessa ställen! Roligt att få se andra saker än bara Hermans!

2014-10-09 @ 10:32:35
Hemsida: http://veganisundsvall.blogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN