Veganism är det neutrala utgångsläget vi alla borde ha



Jag älskar inte djur, jag hatar dem bara inte. Genom att bli vegan har jag rättat till ett problem och återgått till hur det redan borde varit från början. Veganism är inget hjältedåd, det är inget annat än det neutrala utgångsläget vi alla BORDE ha haft.Men vi föddes in i en speciesistisk kultur, in i djurhatande familjer där vi dag efter dag fick lära oss att hata djur. Vi lärde oss att deras liv inte var något värda, vi lärde oss att vi har rätten att döda dem för att äta viss sorts mat, och vi lärde oss även att vissa djurarter var viktigare än andra (husdjur).
 
Det enda veganismen gör är att ta oss tillbaka till starten. Till våra oskyldiga första år då vi inte ville skada djur, innan vi lärt oss av våra föräldrar att praktisera hat och förtryck. Veganismen är simpel, den är bara neutral.

Återfall i social fobi

Jag har nästan hela mitt liv haft social fobi i olika grader. Det har pendlat i perioder ända sedan jag var åtta år gammal, och nu har jag för andra gången i mitt liv haft en kort tid på några veckor då jag inte ens kunnat gå ut genom dörren för jag varit så fobisk. Jag kan tänka mig att folk som inte själv har någon allvarlig diagnos har svårt att förstå. Tänk att vara så jävla livrädd för andra människor blickar, bedömningar och åsikter att du känner att du inte ens kan gå till affären.
 
För mig har det gått utför med fobin senaste åtta månaderna. Jag har känt det i hela kroppen men inte riktigt trott att det kan vara så illa, att det där hemska kommer tillbaka som jag äntligen lyckats bli fri från. Men tillbaks kom den. Och efter en hel sommar av press (jag jobbade i kassan i en stressig affär, varför utsätter jag mig ens för sådant?), så gick det inte längre. 
 
Nu har jag precis börjat våga mig ut igen. Noggrann och långsam exponering har gjort att jag kan åka iväg med bilen och gå och handla några saker i taget. Jag är i alla fall påväg mot något bättre. 

Herregud vegetarian betyder det det betyder ACCEPTERA

 
 
Ibland blir jag lack på andra veganer. På nätet då naturligtvis, känner ju nästan inga IRL alls. Ett exempel är hela "men hallå, vegetariskt betyder faktiskt enbart vegetabilier! Inget alls från djur!". Eh, nej. Det gör det inte. Ingen jag känner och ingen som dem känner osv osv i tusen led, tänker på ordet vegetariskt som veganskt. Sluta försöka få ett ord att betyda något annat än vad ALLA REDAN HAR EN UPPFATTNING OM ATT DET BETYDER. En vegetarian är en person som inte äter kött. Punkt. Det spelar liksom ingen roll hur många arga inlägg folk skriver på facebook om att ordets betydelse borde ändras i folkmun, det är liksom för sent. Chilla, snälla.
 
Sluta lägga ner energi på att folk som säger att dem är vegetarianer "minsann borde veta att dem egentligen påstår att dem inte äter något från djur när dem visst gör det!". Det finns miljarder ord och alla ändrar betydelser hela tiden, lev med det för i helvete. Suck. Det finns jobbiga jävla veganer också, fast jag älskar dem ändå. Still better people än alla köttätare.


<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN