Varför det är okej att bryta lagen för att rädda djur

 
 
Få personer skulle påstå att Rosa Parks gjorde fel som vägrade ge bort sin plats i bussen till en vit man. Lika ovanligt är det att tycka illa om Mahatma Gandhi, eller för all del Nelson Mandela. De ses som hjältar idag, som var modiga nog att trotsa orättvisorna av sin tid. 
 
Den största orättvisan är utan tvekan djurförtrycket. Jag stödjer till 100% folk som bryter mot lagen för att rädda djur. Det räcker inte med långsam övertygande av samhället att det är fel att döda, det behövs direkt aktion också. Om jag var modigare skulle jag bryta mig in och befria djur jag med. Det är inget annat än logiskt.
 
Det finns många mothugg mot denna idé. Bland annat att det skapar ett dåligt rykte om veganer och veganismen, och att det inte är rätt väg att gå. Återigen ber jag dig fundera över om civil olydnad är dålig om det räddar liv och leder till framsteg i utvecklingen. Alla fritagningar jag hört om har skett utan våld. Ur djurets perspektiv så är en fritagning en chans till ett liv, oavsett om det handlar om en gris som frias och får komma till ett kärleksfullt hem eller hundratals minkar som flyr ut i skogen. 
 
Jag skiter faktiskt i ekosystemet. Att det skulle vara dåligt att många minkar springer in i skogen och äter upp djur. Det är inte intressant. De är inte fångar, de är oskyldiga och om de frias ut i naturen har de i alla fall en chans att överleva, precis som djuren de skulle jaga. Om någon tycker att det är dåligt för ekosystemet så ber jag dig istället att vända dig till minkfarmaren som har tryckt ihop flera tusen revirhävdande rovdjur på en liten yta.

 
Tomma Burar är en liten grupp aktivister som genomför räddningsaktioner för djur från fabriker. Den här intervjun/debatten med en tomma-burar-aktivist och LRF:s distriktsordförande visar hur lite försvar det finns för att INTE rädda individer i nöd, även om det bryter mot lagen. LRF-snubben tycker att man faktiskt kan missköta ett husdjur också, inte bara köttdjur. Därför är det okej att föda upp köttdjur... eller nåt. Alla andra frågor som aktivisten ställer till honom svarar han undvikande på. Vad ska han svara egentligen, att han tycker att det är hans rätt som människa att döda och tortera andra varelser för att de inte ser likadana ut som honom? Nej, köttätarna kan ju inte tvingas höra på sanningen BUHU.

Kommentarer
albin Duvkär säger:

Du vet att Minkarna dör några dagar/veckor senare va? istället för att tömma burarna kan de åka upp med de till Norrland där de skulle ha en lite bättre chans att överleva, att släppa ut dem i naturen löser ändå inga problem

Svar: Minkarna skulle definitivt dö om dom inte blivit utsläppta. FÖR ATT BLI JÄVLA PÄLSKAPPOR. Då är det bättre att dom får några veckor i frihet och iaf en chans att överleva längre. Det bästa skulle vara om idioter slutade föda upp dom överhuvudtaget, då skulle inte djurrättsaktivister vara tvungna att frita dom.
Laks

2016-04-05 @ 14:31:17


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN