Inga mera svek

Nu har skolan börjat igen och konstigt nog så tycker jag att det är jävligt skönt. Jag gillar min vardag, jag gillar att vara uppe tidigt på morgonen innan världen börjat röra på sig. Jag gillar också att vissa dagar bara skita i allt och ligga kvar i sängen och verkligen njuta av att göra det eftersom enda anledningen till att det är härligt är för att det är förbjudet. Jag går till skolan när jag själv vill det, för mig ska det inte vara något måste utan det ska vara roligt. Och förvånande nog så blir det roligt eftersom jag vet att jag är där självmant!
 
Men mest så tror jag att det handlar om vad jag lovat mig själv inför detta år. Det ska bli ännu bättre nu i tvåan, ännu mer ultimat livsstil liksom. Inget mera tvång, ångest, illamående p.g.a. skolan. Redovisingar har jag lovat mig själv att aldrig mer behöva genomföra. "Men det gick ju så bra sist Lotta!" - läraren såg mig ju givetvis inte när jag höll på att spy inne på toaletten innan eller hörde mina ångesttankar när jag gick upp samma morgon.
 
Jag har ju skrivit om min syn på plugget och stressen förut (här & här).
 
"[Lärarna:] ’Men vi pressar dem så att de ska lyckas här i livet!’ Och vad menas med det? Att lyckas? Betyder det att man blir lycklig? Nej, att lyckas betyder att man kämpar sig till höga betyg som man senare i de allra flesta fall inte har någon användning för. Det betyder att man har en dyr villa i förorten som skulle kostat hälften så mycket om den låg på en annan plats. Det betyder att all den tid som man la ner i sin ungdom för att ’lyckas’ inte bidragit till ett lyckligare liv utan snarare lagt grunden för en medellivskris. ’Vart tog min ungdom vägen?’"
 
Det ska bli spännande att se vad som händer när nästa redovisningsprojekt kommer upp. Visst kommer det bli nervöst att sätta sig upp mot läraren och för första gången riktigt hävda mig själv och TVINGA en vuxen människa att respektera mig. Men - det som ska bli mest intressant att se är hur väl jag kan respektera mig själv. För att varenda gång som jag tvingas att göra hemska saker och ger med mig och gör dem trots att jag inte vill (t.ex. redovisningar) så känns det som att jag sviker mig själv. Inget mera sånt.

Kommentarer
Emma. säger:

Åh så känner jag med!! (jag hatar redovisningar och mår dåligt i månader innan med) men kände igen mig mer när de gäller gympan för mig. Jag vet inte vad jag hatar så fruktansvärt men kag hatar att va me på gympan, leka lekar osv. När jag va mindre blev jag väl mer eller mindre tvingad, men i 8an mådde jag dåligt hela veckor inför det så skolkade mer och mer. Till slut kom det till en punkt då jag inte orkade mer och vägrade vara med. Mamma försökte tjata, läraren tjatade men kag ville inte.
Jag var inte med på en enda lektion i 9an och tog ett IG med ett stolt hjärta. Ingen kan tvinga mig till något jag mår dåligt för. Så jag lät bli och nu när jag började 1an tog jag upp det direkt att jag är inte med på gympan, så är det bara. Jag tar mitt välmående före alla betyg i världen. Så gick även ut 1an nu i våras med F i betyg och mamma har slutat tjata. Läraren försöker säga ibland "men du kan väl va mef Emma någon gång iaf" men nej, jag mår så sjukt mycket bättre av att sitta bredvid och tänka "gud va skönt att jag slipper göra det där"
Som sagt, välmåendet går före alla betyg i hela världen och tycker redovisningar borde va förbjudet. 99% av klasserna hatar det.

Svar: Vad starkt gjort :) riktigt bra! Vad härligt att det löste sig för dig. Hatar när vuxna försöker tvinga oss "barn" att göra saker vi inte vill. Nada respekt liksom.
Laks

2012-08-27 @ 18:32:30
Hemsida: http://emmalottaa.blogg.se
Anonym säger:

Hej!
Jag undrar bara lite om hur du tänker kring din framtid? Du kommer ju behöva göra saker du inte känner för om du ska ha råd med att leva. Varför inte börja redan nu med att ta tag i dina problem med exv. redovisningar?

Svar: Vad är det jag ska ta tag i med redovisningar? Måste man kunna redovisa för att överleva? Eller vadå, förstår inte alls vad du menar.
Laks

2012-08-27 @ 19:13:12
LORISSA LOVEBOMB säger:

Jag är själv blivande lärare och kan se det lite ur båda synvinklarna. Alltså du har givetvis rätt, du ska inte tvingas till något som du mår dåligt av. Skolan är inte till för att trycka ner.

Samtidigt är vi lärare skyldiga (alltså tvungna) att följa kursmålen där ett av kraven för godkänt är muntligt framförande av olika slag. Om du inte bryr dig om kravet för godkänt - vägra. Om du vill ha godkänt kanske du kan be att få spela in ett muntligt framförande på Mp3-fil och maila till din lärare? Så gjorde jag på min praktik, där två personer inte ville redovisa.

Jag hoppas jag inte låter som ett arsle, vi är alltid tvungna att utgå från läroplanen OCH elevens bästa, du har rätt i det du skriver.

Svar: Jag förstår att det inte är lärarnas fel att läroplanen ser ut så som den gör. Det är synd att ens redovisning ska finnas med som ett obligatoriskt moment när typ majoriteten av alla elever antingen tycker det är jobbigt eller avskyr det så mycket att de mår riktigt, riktigt dåligt (som jag). Skulle helst se att det plockades bort helt, eller åtminstone inte tog en lika stor plats i undervisningen.
Laks

2012-08-27 @ 20:02:52
Hemsida: http://lorissalovebomb.se
eine säger:

Fyfan vad bra! Jag önskar att jag hade tänkt så under min gymnasietid. Inte för att jag någonsin gjorde något jag totalvägrade inombords, men det var ju fortfarande den där "ska jag eller ska jag inte?"-kampen varenda jävla dag, och det tär.

Och till den anonyma kommentaren där uppe undrar jag också vad skolarbeten/redovisningar har med överlevnad att göra. Att jag vägrade det muntliga nationella provet i svenska t.ex har inte påverkat min överlevnad det minsta. Att jag skolkade från jobbiga lektioner och lära-känna-varandra-lekar har jag inte lidit av ett dugg.

Så nej, allt skolan vill tvinga på en är inte nödvändigt för att du ska kunna fungera i det svenska samhället. Och tjäna pengar kan man lika gärna göra på ett jobb man trivs med, visste du inte det? :)

Svar: WORD.
Laks

2012-08-27 @ 21:01:39
Hemsida: http://falseadvertising.blogg.se
Matilda säger:

Jag kände precis så inför redovisningar innan. I efterhand tycker jag det är bra att man "tvingades" för man lär sig då att hantera det och man har väldigt mycket nytta av det i framtiden, även om man inte tänker studera vidare.
Hade jag fått gå om gymnasiet (och grundskolan med för den delen) hade jag önskat att det var mer muntligt än vad det är idag, för det är inte så mycket. Inte där jag gick i alla fall.

Svar: Oj oj oj, håller inte med för fem öre. Jag har plågats under samtliga av mina grundskoleår. Jag har/har haft panikångest, hög oro, ständig nervositet, sänkt självförtroende och självrespekt eftersom lärarna ALDRIG brydde sig om hur eleverna ville ha det. Det var aldrig någon som frågade mig vad jag ville, och personligen så tror jag att detta förtryckande sätt att behandla ett litet barn bidrar till t.ex. panikångest och starka fobier som aldrig riktigt kommer försvinna. Det finns ingen - INGEN - anledning att tvinga folk till att göra saker de känner är fel. Skulle man tvinga en spindelfobiker att hålla i spindlar för att kunna få godkänt på kursen? Vissa fobier respekteras av omgivningen medans vissa (social fobi) totalt ignoreras. "Jobba på det, redovisa så kommer din rädsla gå över!". Nej, det är inte så det fungerar, verkligen inte alls. Det krävs år av KBT för att bota ett sådant stort problem. Och lärare skiter fullständigt i att barnen får men för livet p.g.a. deras okunskap. Om jag skulle gå tillbaka i tiden och försvara mig själv som 13-åring när jag tvingades genomlida redovisningar hade jag sannerligen nockat läraren och tvingat hen att läsa på om grundläggande psykologi.
Laks

2012-08-27 @ 22:54:46
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com/
bibi säger:

Jag hade alltid social fobi när jag gick i skolan. När jag var typ 25 började jag på en tandsköterskeutbildning vilken jag fick hoppa av pga att de hade mycket muntliga redovisningar som jag inte klarade av pga social fobi. Nu äter jag antidepressiva medel och det har blivit mycket bättre men jag skulle inte klara stå framför klassen och redovisa något. Jag förstår inte varför alla måste göra det. Det är ju inget som gör att du blir en bättre elev egentligen. En del gillar det och andra klara det inte så varför kan inte skolan anpassas för det. Alla skall vara lika ....det är så himla sjukt alltså. Idag klarar jag mig utmärkt utan muntliga redovisningar då jag jobbar på kontor. Om man inte klarar av det i skolan så bör skolan förstå det. Om man söker ett jobb och vet att sådant kommer att ingå i jobbet då är det ju en annan sak. Jag hade kunnat vara tandsköterska idag ...och vilken tandsköterska måste hålla muntliga föredrag ...äh världen är så djävla sjuk..alla skall vara likadana...men vi är inte likadana för vi är inga robotar...

Svar: Min syster var med om precis samma sak. Hon började på en utbildning som hon tyckte var jätteintressant och rolig - och sen en dag så sa läraren att alla var tvungna att göra en JÄTTEJÄTTEJÄTTE-viktig redovisning som skulle avgöra hela kursens betyg typ. Min syrra slutade efter det. Kursen hade dessutom inget som helst att göra med retorik. Det är som att man skulle slänga in höjdhopp eller nåt som en del av matte-kursen och säga att hela betygen kommer vila på hur bra man hoppar. HELT. JÄVLA. STÖRT.
Laks

2012-08-28 @ 09:09:10
Emelie säger:

Jättebra skrivet! Jag har också börjat strunta i de uppgifter som känns ångestfyllda, jag fattar inte att jag inte gjort det mycket tidigare för det känns tusen gånger bättre. Jag är alltid noga med att kolla upp exakt vad som står i skolverkets kriterier, och oftast kan man ändra lärarnas uppgifter till något som passar en själv och fortfarande göra dem tvungna att ge en minst godkänt eftersom att de måste följa skolverket.

Svar: Vad härligt för dig :) Stå på dig (annars gör någon annan det), respektera dig själv och VÄGRA när folk tycker man ska göra hemska saker man själv inte känner sig bekväm med.
Laks

2012-08-28 @ 09:11:20
bibi säger:

Ja om man nu inte klara av att stå framför klassen så är det verkligen en bra ide som en lärare här har kommenterat att man kunde spela in sitt framföraden på band...men det borde inte vara så att man skall tvingas till sådant.....det är inte livsviktigt...

2012-08-28 @ 09:11:41
Matilda säger:

Nej, det sa jag inte att du skulle göra heller, men hade JAG fått gå tillbaka till 16-åriga mig när jag på alla sätt försökte komma undan redovisningar så hade jag sparkat mig själv i ändan och undrat vad jag var så rädd för.
Dock så vet jag ju att jag inte har någon fobi för detta utan endast tyckte det var obehagligt. Har man en fobi så håller jag med dig, då ska man inte tvingas. Men det finns också många som inte är vana (som jag var t.ex.) som bara behöver öva på det för att klara av det. Alla är inte likadana.

Svar: Okej, då förstår jag. Visst är alla olika, det håller jag med om.
Laks

2012-08-28 @ 17:25:35
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN