Belle Shoes ägare nu emot pälsindustrin

 
 
 
Samma man som för något år sedan skrek åt djurrättsaktivisterna utanför hans pälsbutik har nu gjort en helvändning och är emot päls. Fantastiskt säger jag! Efter en resa till Kina blev han inbjuden av en djurrättsförespråkare att titta in i slakteriet på en pälsfarm. Det här bevisar att det inte är för sent för någon att ändra synsätt, oavsett vad man haft för ståndpunkt tidigare.
 
Belle Shoes har länge varit en av måltavlorna för Djurrättsalliansens demonstrationer, dock har det svajat lite med beskedet en lång tid. Nu har de tydligen haft flera tillfällen att prata med varanda och han har dessutom skrivit på ett avtal att inte ta in mer päls. 
 
Som vegan (och tidigare aktiv Djurrättsalliansen) tycker jag att vi nu tar och glömmer alla otrevligheter vi tidigiare haft utanför Belle Shoes. Hyllar butiksägarens beslut och hoppas att fler affärer gör likadant!
 
Läs en hel intervju med honom här!

Det här med att shoppa kläder

För några år sen stod jag och demonstrerade i Gallerian i Stockholm med Djurrättsalliansen. Det var en lördag mitt på dagen, hela centret var proppfullt med människor. En av de andra djurrättaktivisterna säger plötsligt; "Jag kan inte förstå att alla dem här människorna åker hit för att handla på sin lediga dag. Det är som att de använder shopping som underhållning". 
 
Då var en av mina största intressen shopping. På riktigt. Jag åkte till Gallerian inne i Stockholm eller Kista Centrum i några timmar på helgen för att handla kläder. Och jag trodde på riktigt att det på något sätt gjorde mig lyckligare. Jag gillade känslan av att köpa nya saker för det fick mig att må bättre en stund. Men det där hon sagt satt kvar i mig. Det fick mig efter ett tag att inse vilken sjuk hobby det egentligen är - att konsumera. Inte bara är det en spark i ansiktet på alla fattiga i hela världen utan också så otroligt slösaktigt.
 
Nuförtiden handlar jag nästan aldrig kläder längre. Det enda jag köpt under 2015 är två tröjor och ett par byxor från Stadsmissionen. Jag har dessutom rensat och slängs ut säkert 40 % av alla kläder jag hade i garderoben, för att bara spara mina favoritplagg. Förut kände jag ett begär att köpa nya kläder, det var en kick. Nu känner jag inte av det där alls. Jag har insett hur sjukt det är att ha shopping som hobby. 

Måste man vara uppvuxen på en bondgård för att få uttala sig om djurrätt?





 
Alla som gillar Djurens Rätts facebooksida och någon gång läst igenom kommentarerna förstår vad jag menar. Alltid samma prat från djurförtryckare (varför är dem ens inne på en djurrättsorganisations sida om dem tycker att djur ska förtryckas?). Speciellt när det kommer till mjölkdrickande. Djurens Rätt lägger upp en post om vad som händer med kossor och kalvar i mjölkindustrin. Flera veganer kommenterar att fler borde sluta dricka komjölk. Många köttätare kommer dit och kommenterar tillbaka att det minsann är helt okej att dricka komjölk för det har vi alltid gjort och är därmed etiskt korrekt(!?). 
 
Förr eller senare dyker alltid samma argument upp. Någon som påpekar att hen är uppväxt på bondgård och alla som inte är det kan inte uttala sig i frågan. Jag undrar alltid, varför inte då? Måste man ha jobbat i riksdagen för att få tycka någonting om politik? Badat i havet för att få påpeka något om saltvatten? Arbetat i en cigarettfabrik för att få vara emot rökning? Varit i Nordkorea för att säga någonting om deras politiska system?
 
"Men vi kan inte ha kossor ute på vintern i Sverige! Dem vill ju inte ens själva vara ute då!". Okej. Så om du håller en naken människa instängd i källaren, och sen öppnar dörren till en utomhusbur där det är -10 grader och människan inte går ut, betyder det att det är etiskt försvarbart att ha instängda människor i källaren?
 
Nej jag tror inte det.
 
Bilderna är tagna från ett svenskt slakteri, från utställning Walls Of Glass för några år sedan (länken har tyvärr slutat fungera).

Undanflykter

Folk kommer med vilka undanflykter som helst för att slippa sluta konsumera djurprodukter. Jamen om det är frigående? Om jag har egna höns? Om dem är slaktade på gården? Nej. Vid en tidpunkt när jag själv inte riktigt vågade släppa mitt beroende av köttprodukter gick så långt som att tänka att jag skulle bli grisbonde och behandla djuren "bra". För det är så vi människor gör, vi tänker att små förbättringar på något sätt ska göra mord och våld okej. Problemet är att oavsett hur mycket man vrider och vänder på djurförtryck så kommer det fortsätta vara precis det - förtryck. Det går inte att komma ifrån utnyttjande om man använder andra varelsers kroppar för att få någonting man vill ha.

Hyckleri

Jag är så jävla trött på allt snack om hur folk vill göra världen en bättre plats. Inte för att viljan att förändra är dålig utan för att den passifierar människor till att tro att TYCKA RÄCKER. Dem pratar och pratar och pratar, sen pratar dem lite till. Men aldrig gör dem någonting. För nej, man kan inte göra så mycket om de orättvisorna som nämns eftersom de alltid nämner saker som händer i andra världsdelar. Aktivismen som blir av är att skicka pengar till Röda Korset men aldrig mer än så. 
 
Folk är allmänt intresserade när det kommer till feminism och anti-rasism, men de glömmer att granska sig själva kritiskt och upptäcka det största hyckleriet av dem alla - specieismen. De äter dagligen djurprodukter och stöttar därmed aktivt våld, mord och förtryck. De fortsätter prata om hur synd de är om alla människor dem inte kan hjälpa och hur dem är så godhjärtade att dem minsann skulle vilja erbjuda boende för flyktingarna som kommer. Men de fortsätter äta djur. De fortsätter förtrycka dem, eftersom dem inte inser att det där godhjärtade sättet att leva livet på inte är möjligt om man inte frånsäger sig ALLT förtryck och blir vegan.
 
Sluta prata om att göra världen bättre och GÖR DET ISTÄLLET. Det går inte att förbanna eländet i världen med ena handen och med andra handen bruka våld och mord och död. Veganism är aktivismen där du slutar oja dig över hemska saker och faktiskt börjar göra något åt det.
 
 
 
 


<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN