Om alla sporter vore som travsporten...

 
Ja... Jag har ju sagt det förut.

Vem är egentligen exkluderad?

"Vissa män i min närhet känner sig exkluderade ur feminismen för att ordet klingar feminint, alltså som något som bara är till för kvinnor. Enligt samma logik anser jag nu att vi borde byta namn på 'mänskligheten'. Jag som kvinna känner mig exkluderad. Jag föreslår att vi från och med nu kallar det individskligheten eller humanskligheten istället. Logiskt right?"
 

- Emelie Martinell

Omtanke? Verkligen?

 
Det är alltid spännande hur företag som tjänar pengar på våld vill marknadsföra sig som att dem faktiskt brydde sig om något. Det är oftast miljön det fokuseras på också, djurrskydd är obehagligare att ta upp. LIDL har ju dock gjort flera framsteg, de slutade sälja burägg för ett tag sedan och har tagit in en jättegod vegansk färs. Men omtanke? Verkligen?
 
Känns mest som att detta är till för att folk i lugn och ro ska kunna fortsätta konsumera våld utan att få lika dåligt samvete. Döda djuren snällt liksom.

Jag ser ner på tjejighet

När någon kallar mig för tjejig blir jag arg. Jag tar det som en förolämpning. För det var ju det patriarkatet lärde mig och alla andra - att tjejighet är någonting dåligt. Att vara kvinna är alltid lite sämre än att vara man.
 
Så ja, jag ser ner på tjejighet. Jag ser ner på folk med målade naglar, högklackade skor och spacklade ansikten som går runt och fnissar och försöker se förföriska ut så fort en kille är i närheten. Men varför gör jag det egentligen? Är en sådan person på något vis en sämre människa? Har hen gjort mig något illa? Nej - verkligen inte.
 
Det är väl det där djupt ingrodda föraktet jag byggt upp under många år, när jag under hela mitt liv känt att "fan, varför kan jag inte bara få vara som dem där andra tjejerna i klassen och bara få känna mig lite vanlig för en gångs skull? Varför kan inte jag också vilja vara så där?". För på många sätt kanske det hade varit lättare att vara så. Men det gick inte. Jag försökte ju faktiskt men gav upp ganska snabbt. 
 
Alltid finns det fördomar och konstiga tankar att jobba med. För mig är det här en av dem.
 
 
Under en period skulle jag prompt använda klänningar, kjolar och ha såna där riktigt obekväma BH:ar. Jag vantrivdes som fan men det kändes väl bra just då antar jag. Sen kom nästa period, helomvändningen:
 

Dålig stämning

Har tittat färdigt på hela Özz Nûjens föreställning Dålig Stämning. Sjukt bra show. Älskar hur han blandar vanlig humor med tunga, politiska budskap. Programmet ligger kvar på SVT play ett tag till så klicka dig in HÄR och se den!
 
"Om vi ska kunna bli ett enda stort 'vi',
så måste vi sluta säga 'dom' om såna som mig".  
- Özz Nûjen

Jag får skärpa till mig

Jävla mig. Jag gnäller hela tiden om hur illa det är med all hemlöshet och fattigdom, men ändå så går jag ALLTID bara rakt förbi när det står någon och säljer Situation Stockholm. Jag skyller på min sociala fobi som fortfarande inte riktigt helt och hållet vill lämna mig ifred. Nä, men nästa gång får jag fanimej skärpa till mig och gå fram och köpa en tidning.
 
Sen har jag någon slags idé också om att gå och dela ut matlådor till tiggare. Men det kanske passar sig bättre i höst när det är kallt och jävligt? Äh, jag får se hur det blir med det. Någonting vill jag i alla fall göra.

Same shit, different name

Är du emot rasism, sexism osv? Bra. Då borde du antagligen vara emot speciesism också. Det grundar sig nämligen i exakt samma tanke; vi mot dem. "Vi är mer värda än er för att ni är mörkhyade/kvinnor/har fjädrar/päls/whatever. Vi har rätten att utnyttja er för vår egen vinnings skull oavsett vad det kommer betyda för er. Vi har rätten att låsa in er, plåga er, mörda er enbart p.g.a. att ni föddes till den ni råkar vara." Same shit, different name. Alla förtryck är samma sak. 
 
Så snälla, om du är en sån som konstant gnatar på om hur viktigt det är med alla individers lika rättigheter - glöm då inte bort den största delen av individerna (de icke-mänskliga djuren). Det är väl ungefär 500 miljarder gånger fler varelser som far illa p.g.a. speciesismen än som far illa p.g.a. alla andra förtryck ihopräknade. Glöm inte det.
 
(Den här bilden passar verkligen in överallt!)

Sommar, sommar, sommar

Det är sommar och varmt och hjärnan går lite långsammare än vad den brukar göra, därav bristen på inlägg den senaste tiden (och antagligen en tid framöver). Det får ni helt enkelt leva med!

Who is it?

Jag kan bara inte komma över hur otroligt jävla grym Björk är. Titta på det här uppträdandet liksom:
 


<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN