Ett desperat försök att få djurplågeri att verka som någonting gulligt & bra







Pälsfarmarna måste ju ständigt hitta på nya ursäkter till att få existera. Detta är ett desperat försök att få djurplågeri att verka som någonting gulligt & bra. Som du kommer märka i filmen så anser EFBA (European Fur Breeders Association) att de ickemänskliga djurens enda uppgift här i livet är att tillfredsställa oss människodjur. Så tycker inte jag.

Jobbar...

Sommarjobbar i ett par dagar och slutar sent varje dag... Sover mycket + äter mycket + jobbar mycket = inget bloggande. Tyvärr.

Varför har inte djuren några rättigheter i vårt samhälle?



Innan jag blev djurrättsintresserad tänkte jag alltid på Sverige som ett bra ställe i världen, bättre än de flesta faktiskt. Där alla hade rättigheter och där de flesta mådde ganska bra. Men på senare tid börjar jag mer och mer fundera över vilket sjukt lagsystem vi har. Att det finns lagar som ska vara till för att skydda, men som bryts gång på gång. Bevisen flödar och allting pekar på att den misstänkta är skyldig - men det slutar med att den kriminella går fri.

För när det handlar om brott mot någon som inte är mänsklig så gäller inte lagarna längre. Dem är inte lika viktiga. Är det för att dem inte har någon röst? För att dem inte ser likadana ut? För att dem inte själva kan överklaga eller vittna? Varför, undrar jag, varför har inte djuren några rättigheter i vårt samhälle?

Midsommarkäk

Sill, prinskorv och köttbullar står inte på bordet. Istället blir det vegansk mat för min del. Den perfekta midsommarlunchen iår blir en ugnsbakad veg-lax i grädde och dill, serverad med färskpotatis. Mums!

Såg denna lite speciella vegan-mat för första gången hos veganmage.se, i detta inlägget. Jag blev genast nyfiken och fick syn på produkten inne på Good Store och bestämde mig för att pröva. Väldigt intressant kan jag säga! Har lite fiskig konstistens och smakar bra. Värd att testa!


Det här behövs:
Veg-lax (från Good Store i stockholm)
Havregrädde
Dill
Salt
Peppar
Margarin till ugnsformen

Såhär gör du:
Smörj ugnsformen och lägg en del av dillen på bottnen. Skiva veg-laxen och lägg i den, och ha sedan på det sista av dillen. Häll på grädden och krydda och in i ugnen i ungefär 10-15 minuter!
Passar jättebra till potatis!

Rakning, hår och annat snusk


 
Sedan jag började läsa Lady Dahmers blogg har jag vidgat mina vyer ordentligt. Jag har alltid tänkt mycket på genus & jämställdhet, men jag förespråkade det på helt fel sätt. Jag har alltid vara en såkallad "pojkflicka" (gillar inte det ordet dock), och detta har jag spunnit vidare på med enda anledning att jag gillar att ifrågasätta och göra tvärtemot. Jag förstod inte att genus egentligen handlar om vad jag ville göra än vad som är minst normalt för mitt kön. För då är vi ju där igen - tjejer och killar indelade i två grupper.

Nu gör jag istället det jag vill helt enkelt - väldigt simpelt. Rakar armhålorna. Rakar inte benen. Har kort hår på huvudet. Målar naglarna ibland. Inga kjolar eller klänningar. Inga smycken. Använder handväskor. Det är det som är frihet.
 
Att jag har kort hår på huvudet är något jag märker är lite udda. Jag har blivit ifrågasatt flera gånger när jag är påväg in i tjej-omklädningsrummet. Jag har blivit stirrad på ibland. Jag har fått massor av "men nej, ska du klippa bort ditt fina, långa hår?". Men vad gör det egentligen? Jag vet ju vad jag är. Det är de andra som vill ha tydliga markeringar vilka som är av kvinnokön och manskön. Inte mitt problem liksom.
 
Att jag inte rakar benen handlar om en slags utmaning för mig själv. Det känns inte rimligt att spendera så mycket tid på att benen ska se ut på ett speciellt sätt, när jag dessutom inte tycker att märks så mycket skillnad. Det jag letar efter är att helt kunna känna mig bekväm som jag är. För min egen självkänslas skull. Jag duger - sådeså!

Intressant radioprat om köttkonsumtionen



Härkan du lyssna på radioprogrammet. Det pratas om hur folk tvekar inför att ändra sina matvanor när det kommer till kött. Varför är det så svårt? Varför ökar konsumtionen istället för sjunker - trots att folk vet att det bidrar till djurplågeri och miljöförstöring?

 
 
"Så länge kött kan vara dem där klumparna som
säljs bakom plast så kan folk fortsätta äta kött."
 

Att köpa och sälja djur

 

Idag säljs (!)många olika djur i affärer runtom i Sverige.
Kaniner, råttor, möss, fiskar, undulater, marsvin och hamstrar är vanliga arter. Dessa djur föds upp i syfte att hållas som "sällskapsdjur" hos oss människor. I många fall handlar det om barn som tjatar sig till ett djur och sedan tröttnar. Levande varelser har blivit till en vara som kan köpas och säljas och till och medslängas (avlivas) när det inte passar längre.

Jag ser inget fel i att ha djur hemma, jag har ju det själv. Villkoren ska vara att de ska kunna bete sig naturligt och må bra. Alltså passar det kanske inte så bra att skaffa fåglar som aldrig kommer få tillgång till att flyga, eller marsvin som aldrig kommer få böka i hö, eller hamstrar som aldrig kommer få komma ut och springa. Det är sådant som man kontrollerar innan man tar på sig ansvaret för ett eller flera liv - ända tills den dag de dör.
 
Jag ser det ungefär som att man skaffar barn. Det är självklart inte samma sak men det kan liknas ganska bra ändå vid varandra. Man köper inte ett barn när man adopterar, man skaffar. Även om det bara handlar om ord så ger ordet "köper" intrycket att man äger det man betalat för. Vilket inte är sant, för man kan inte äga ett liv.




Problemet med djuraffärer är att det inte handlar om djurens välbefinnande, det handlar om pengar*. De vill sälja saker - och djur såklart. Djuren kommer ofta ifrån grossister som massuppföder djuren, och de flesta ungar tas för tidigt från sina mammor för att de är sötare då och lättare att sälja. Ofta får man också helt felaktiga råd om hur man ska sköta djuret och vad som behövs till i djuraffärer. Marsvinsexpert som jag är så vet jag t.ex. att djuraffärernas påfund om saltsten och höhäck är helt felaktiga. Betesdjur ska inte behöva böja nackarna i vädret för att kunna äta, och saltstenen kan de få njursten av.
 
Om jag själv fick bestämma hur det skulle fungera, skulle jag förbjuda djuraffärer helt. Alla som är intresserade av att skaffa djur ska gå till en uppfödare, där de får rätt information och skötselråd. Där det inte går så fort fram så att de inte hinner tänka efter och sedan ångrar sig. Där uppfödaren faktiskt bryr sig om djuren och vart de hamnar, att det inte handlar om pengar.
 
Men det går ju antagligen inte att driva en uppfödning gratis, så istället för ett "pris" på djuret så ska en symbolisk summa betalas. Men det ska vara tydligt och klart att det inte handlar om ett köp av en vara. Det ska ses mer som en adoption enligt min mening. Jag vill att smådjur, fiskar och fåglar ska få en betydligt högre status och inte anses som ett tillfälligt nöje eller en sak som man köper och sedan säljer när man tröttnat.
 
* = Baserat på mina egna erfarenheter och åsikter


Jag känner mig som en...



...riktig vegan när jag sitter och proppar i mig delicatobollar!
Det tog ett bra tag innan jag hajade att delicatobollar är veganska. Men nu när jag vet det har jag blivit som beroende.. Men det är jävligt gott faktiskt!

Xenia Kriisin - ett oupptäckt musikgeni?




För några dagar sedan när jag vaknade hörde jag tv:n utanför mitt rum. Det var någon som sjöng en lugn och känslosam låt, och det första jag tänkte var "shit, Laleh har kommit med en ny skiva!". Men sedan hörde jag att det inte var hon, men sången var så otroligt bra så jag rusade upp för att hinna se så mycket som möjligt. 

Det var någon som hetter Xenia Kriisin som sjöng sin låt "Firearms". Grymt bra! Hon verkar inte vara känd alls, är hon ett oupptäckt musikgeni kanske?
 
 
Var det någon annan som reagerade på hennes otroliga röst och sköna låt?


Jorden håller på att dö så hur ska vi lösa problemet?



1. Vi skjuter av största delen av mänskligheten och de som fortfarande lever fortsätter äta kött, flyga fem gånger om året och äga 2 bilar var.
 
2. Vi begränsar våran konsumtion, äter veganskt, åker kollektivt och bekämpar överbefolkningen på ett förebyggande sätt.
 

Eddie!



Guldhamstern Eddie har bott här i över år, och ändå har jag aldrig fått en bra bild på honom. Av någon anledning blev alla bilder suddiga... (dem är som duracell-kaniner för er som inte vet...) Men nu börjar han bli gammal, han går långsammare än förut så nu äntligen fick jag en någolunda bra bild! Just på denna bild inviger han vår nya dator, men han har lite svårt att trycka ner tangenterna ordentligt...

Provocerade människor

Det verkar som att många blir extremt provocerade av just veganer. Jag var på ett Djurens Rätt-möte en gång, och då berättade flera av de som brukar vara ute på torg, att ibland kunde det komma fram folk och säga taskiga kommentarer och sedan springa därifrån. Jag tänker bara, jag undrar om detta skulle hända en person som jobbar för UNICEF... Antagligen inte.

Folk som arbetar för mänskliga rättigheter är goda. Folk som arbetar för djurs rättigheter är onda... Eller? Det verkar som att det går någon slags magisk gräns mellan de två.
 
Vad är det egentligen som är så svårt att acceptera när det kommer till djurrätt?
 


Vad hände med de vackra hagarna och alla lyckliga djuren?



 
Verkligheten hann ikapp. Det var det som hände. Att folk fortfarande trodde på den där bilden från medeltiden att djuren var en del av familjen och alla levde (nästan) på samma villkor. Att varje litet hus hade ett eget fungerande jordbruk.
 
Men sen började människorna samlas på platser och bosätta sig i städer. De utvecklade mediciner som räddade folk från döden. Invånarantalet växte stadigt, tills i början av 1900-talet då den stora befolkningsexplosionen skedde. Nu fanns det så mycket människor så att de småskaliga jordbruken inte fyllde begären längre. Stora fabriker byggdes.
 
Människan vill ha möbler - de bygger en möbelfabrik.
Människan vill ha bilar - de bygger en bilfabrik.
Människan vill ha kött - de bygger en djurfabrik.
 
Och så försvann de vackra hagarna och alla lyckliga djuren. Trots att majoriteten av Sveriges befolkning idag fortfarande verkar tro att vårat kött skapas på samma sätt som för 1000 år sedan. THINK AGAIN, säger jag bara till alla er som tror att det fortfarande är så. Tiden har gått och ju fler människor vi blir desto effektivare måste produktionen gå för att fylla kraven folk har att äta kött till varje måltid.

 
Så, vad hände egentligen med de vackra hagarna och alla lyckliga djuren?
 
Hur kunde det gå såhär långt?

Feminism eller genus?

Nej, nu byter jag namn på kategorin "feminism". Det är egentligen konstigt att döpa en kamp om jämställdhet efter ett av de olika könen. Nu blir det "genus" istället. För målet är ju inte att kvinnor ska ha det bättre än männen, målet är att alla ska ha det lika bra och ha samma rättigheter och möjligheter.

Har du någonsin reagerat på ordet "feminism" och tyckt det låter konstigt (eftersom det egentligen handlar om jämställdhet, inte att kvinnan ska regera världen istället för mannen, då är det ju fortfarande ojämställt!)?




<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN