Skolan?

Jag har det ganska körigt nu. Inte för att jag har massor av saker att göra, utan för att jag har otroligt mycket saker att tänka på hela tiden. Jag är 16 år och skulle börjat gymnasiet för några veckor sedan. Problemet är, att när jag stod utanför skolan en kvart innan första lektionen skulle börja, kunde jag inte gå in. Det var omöjligt. Jag fick ångest, blev jättenervös och visste inte vad jag skulle göra. Så jag åkte hem igen.   


Jag är fortfarande hemma. Och jag går inte i skolan. Och jag vet fortfarande inte vad jag ska göra. Så... vad ska jag göra?

Kent


Lek inte med maten!


Laks förnyas

Har inte skrivit på ett tag nu och det beror på att nätet inte fungerar hemma.. Så snart kommer jag att fortsätta blogga, och skriva om massa olika grejer.

Dessutom ska jag försöka förnya bloggen och göra så att den handlar om mer än djurrätt. Det kommer att handla om ganska allvarliga saker, som t.ex. kvinnlig könsstympning ibland - men också om film, musik och design. Laks.webblogg.se ska helt enkelt bli en riktig blogg tillslut! //Laks


Vart går gränsen?

Vart går gränsen egentligen för vad som är okej att äta? Jag kallar mig för vegetarian ibland, men egentligen är jag inte det. Jag får säkert i mig massor av animaliska produkter när jag äter godis, och dessutom äter jag ibland fisk om vi själva har fångat den. Räknas löss? Jag har faktiskt inte någon empati för löss, även om de faktiskt är ett djur. Läsk och gelégodis innehåller ämnet e120 vilket är gjort av löss och liknande, men det äter och dricker jag.
            
Vart går min gräns? Min gräns går där jag faktiskt kan se djuret, en djur knappt större än en cell kan jag inte riktigt ha någon uppfattning om. Däremot djur som grisar, kycklingar och andra "stora djur" vet jag helt säkert kan känna smärta och rädsla. Många kanske tror att djur inte kan må psykiskt dåligt, men det kan dem definitivt. Som i Djurrättsalliansen film "ett liv som gris" så visar dem ju en gris som är helt apatiskt eftersom hon inte fick utföra sina naturliga behov. 

          

Återigen tillbaka till löss. Jag tror inte att de har något starkt känslosystem och kan bli rädda osv. Kan en mygga det? Jag vet inte. Men bara för att jag inte vet om myggor kan känna smärta och rädsla, skulle jag aldrig sitta coh långsamt plåga ihjäl en. Fast jag dricker läsk. Jag har faktiskt inget svar till varför. Vart går din gräns? 


Brothers

Någonstans i USA så bor det en familj där pappan Sam är soldat i Afghanistan. Han åker dit då och då och är borta länge, något som tär mycket på hela familjen. Precis innan en av hans avresor så frisläpps hans bror Tommy från fängelset. När Sam åker bort börjar Tommy vara mycket hemma hos hans brors familj, och tar hand om barnen. En dag får familjen ett telefonsamtal där de får reda på att Sam är död.  



Historien utspelar sig både i USA och i Afghanistan. Det är mycket känslomässigt, med andra ord en ganska sorglig film. Mycket intressant, då detta antagligen är vardagen för många familjer i USA idag.
Dessutom är det otroliga skådespelare - Tobey Maguire, Jake Gyllenhaal och Natalie Portman.  




Ett liv som gris

Detta är bara en trailer. För att se hela filmen tryck HÄR.

"Stanken från dem här liken var så fruktansvärd, den satte sig i allting. Jag kommer ihåg att jag tänkte att - det är det här som folk äter - julskinka, prinskorvar, fläskkotletter. Det är det här det är."

"Längst in i boxen så satt det en gris som var helt apatiskt. Hon stirrade rakt ut i tomma intet, hon märkte inte ens att jag var där."

"Under de två åren jag besökt grisfarmer så har jag mött tusentals grisar. Jag får en klump i magen när jag tänker på att alla dem här grisarna som jag har träffat, dem är döda nu."


Röstar för djuren

Som ni har märkt så gillar jag inte moderaterna speciellt mycket. Och det är endast för att de har en så otroligt bristande djurpolitik, som jag tycker att även hela alliansen har. Om alla partierna hade bra djurpolitik, skulle jag i framtiden kunna rösta på det parti som jag faktiskt - ur min egen synpunkt - vill ska vinna. Och då skulle faktiskt moderaterna hamna ganska högt. Men tills dess, så kommer jag aldrig att rösta på dem.


Barnens bild av djur

Jag har tänkt mycket på hur föräldrar uppfostrar sina barn. Lär dem sina barn hur man ska uppföra sig mot djur? Det finns dem som gör det, och det finns dem som inte gör det. Alla jag känner (förutom min familj) hör till den andra gruppen, tyvärr.



Jag håller med Djurens Rätts åsikt att argumentet "men barnen lär sig mycket om djur av att gå på djurparker" inte håller. Vad menar dem egentligen? Att barn lär sig om djur och deras naturliga beteenden av att se dem instängda? Nja, det argumentet är ingenting att lita på.



Om barn idag tillåts jaga duvor, plåga grodor och döda sniglar av sin föräldrar, då är det ganska självklart att nästa generation kommer att bli lika sadistisk som denna. Om föräldrar istället börjar anstränga sig, och berätta för sina barn att man ska respektera djur, kanske det finns en chans att världen blir lite bättre om femtio år.


Marsvin på fredag?

Erik Haag tillagade marsvin i sitt program "Landet Brunsås". Jag läste det på någon sida - kommer inte ihåg vilken - och det första jag kände var avsky för Erik Haag, och rädsla för att det lika gärna hade kunnat vara någon av mina egna marsvin. Men ju mer jag tänkte på det, så kom jag snart in i mitt vanliga tänk igen - att alla är lika mycket värda. Såhär reagerar jag verkligen inte när någon säger att de har ätit gris, fast det egentligen är samma sak. Det är ett djur, och att döda en gris eller marsvin borde vara lika allvarligt.



Plötsligt börjar jag istället tycka att det var bra gjort av Erik Haag att tillaga ett marsvin i tv. Det faktum att han betällde marsvinet från blocket, och att de förra ägarna inte visste vad som skulle hända var väldigt dåligt. Men annars så var det ändå ett bra ämne att ta upp. Om folk ser någon äta upp ett marsvin utan besvär, kanske dem förstår hur vegetarianer känner sig i samhället runt alla köttätare.


Tjurfäktning

Hörde imorse på nyheterna att en tjur hade smitit ut bland publiken på en tjurfäktningsarena. 30 pers hade skadats. Inte faan brydde jag mig om människorna som skadats, det enda offret som jag såg i den situationen var den stackars tjuren.

Jag gillar verkligen inte tjurfäktning, det är en fruktansvärd sport. Det tjurarna får uthärda idag är samma sak som gladiatorerna fick uthärda för 2000 år sedan.


Skulle någon normal människa acceptera att det fortfarande pågick gladiatormatcher? Människor och tjurar känner båda två smärta, kan bli stressade och må psyktiskt dåligt av det. Ingen borde behöva utstå en sådan förnedring.

Det enda som har hänt på över 2000 år är att byta ut offret från en människa till en tjur. Ursäkta, men moderniseringen borde ta fart snart tycker jag!

Byta plats med en gris?

"Den svenska grishållningen håller hög internationell klass och branschen har nu själva vidtagit åtgärder för att öka kontrollen vilket är bra" - Moderaterna

Vad bra! Då kan ju moderaterna byta plats med grisarna?

HaHa
Jag hade absolut ingenting att göra så jag kunde lika gärna ägna några minuter åt att göra en fin bild (?) till inlägget också xD.. 


Vegetariskt

Jag börjar vänja mig vid att äta vegetariskt mat. I början trodde jag att det inte fanns god mat utan djur i, men jag har hittat ganska mycket sånt nu! 

Det är först nu som jag kan förstå hur vidrigt det egentligen är att ha styckade likdelar i frysen.. Så nu har de bytts ut till Hälsans Kök och Quorn istället!

Kyckling

Kycklingbranschen är den industrin som är mest maskinartad, även om det handlar om levande små djur. Jag skrev för några veckor sedan om en kycklings liv, där jag beskriver hur de flesta tvingas tillbringa sina liv.
Här nedanför så har jag satt ihop en tabell över hur många människor och kycklingar det finns just nu.

Min åsikt om alliansen...


Partiernas djurpolitik



C - Djuren som föds upp på pälsfarmer ska ha tillgång att utföra sina naturliga behov.   
Fp - Kraven för vad som är "naturligt beteende" ska förtydligas och sedan följas.
M - Så länge djurskyddslagen följs har vi ingenting att erinra.
Kd - Djurskyddslagen är en bra utgångspunkt för att anpassa pälsdjursnäringen till dessa krav. Branschens arbete med att förbättra pälsdjurens förhållanden bör fortsätta.

S - Djuren ska kunna klättra, simma, utföra sitt jaktbeteende och kunna gå undan från de andra djuren.
Mp - Det ska förbjudas.
V - Det ska förbjudas.
 


C - Djurförsöken ska minimeras, andra metoder inom forskning ska användas.      
Fp - Djuren ska bara få användas i nödvändig forskning, lidandet ska minimeras. Långsiktigt så ska djurförsök försvinna helt.
M - Vi stödjer forskningen för att förfina, minska och ersätta djurförsök. Djurskyddet för försöksdjur ska vara starkt, och försöken ska begränsas till vad som är nödvändigt. 
Kd - Det behövs mer forskning och information om alternativa metoder. På vissa utbildningar är djurlaborationerna obligatoriska, vilket gör att de som inte vill utföra djurförsök inte kan utbilda sig till vad dem vill. Studenterna borde också få kunskap kring forskning utan djurförsök.

S - Vi anser det rimligt att en handlingsplan åter tas fram, oavsett vilken myndighet som handlägger frågorna.
Mp - Vi stödjer ert (allians för djuren) krav på framtagande av en handlingsplan om hur användningen av försöksdjur ska minska.
V - Vi vill avsätta mer pengar för alternativ till djurförsök, inrätta en djuretisk ombudsman med ansvar för årliga djuretiska revisioner och hur antalet djurförsök ska kunna minskas.



C - Ökad kunskap, information och tillsyn är de främsta verktygen för att djur ska bli omskötta väl.     
Fp - Bönderna ska ha rätt att bedöva grisar innan kastrering. Vi ska se över djurskyddslagen och vill förtydliga vad "naturligt beteende" innebär.   
M - Den svenska grishållningen håller hög internationell klass och branschen har nu själva vidtagit åtgärder för att öka kontrollen vilket är bra.
Kd - Djurskyddslagen ska följas även för grisar. Alternativ till kastrering skall tas i bruk så snart sådana finns som kan fungera.

S - Utrymmet per gris måste öka, ursprungsmärkning måste finnas på köttet i affärerna, och djurtransporterna ska kortas ner till max 8 timmar. Vi vill att EU:s regler ska förbättras.
Mp - Vi vill bl.a. förbjuda kastrering av grisar utan bedövning, att alla djur ska ha rätt till naturligt beteende, och att djurskyddskontrollerna ska bli bättre.
V - Alla djur ska ha rätt till ett naturligt beteende där grisarnas rätt till utevistelse är en viktig del. Vi har även länge motionerat om förbud mot kastrering utan bedövning.

Allt hämtat från Allians För Djuren.


Vem är okej att äta?

Jag tänkte på det här med att det enligt svensk kultur är okej att äta vissa djur, och andra djur är bara till för att ha hemma och kela med. Vem är egentligen okej att äta?


Jag har marsvin hemma, och jag skulle aldrig äta upp mina egna marsvin för dem känner jag och har en personlig kontakt med. Men om man tillagade marsvin som en rätt, och de hade levt ett fritt liv i en stor bur tillsammans med massor av andra marsvin, hade jag kunnat äta det. Samma sak med en gris, ko, fisk, häst, kanin, hund...
Enligt min filosofi så är det okej att äta vilket djur som helst, för så är naturen gjord. Men i naturen så lever alla ett fritt liv och plågas inte som djuren i livsmedelsbranschen gör idag. Jag tycker att alla djur ska ha rätt till ett bra liv, och det har tyvärr inte många djur i samhället idag.

Kvinnlig könsstympning

Många har nog hört talas om kvinnlig könsstympning, det hade jag också innan jag hade läst Waris Diries böcker. Men jag hade ingen aning om vilket lidande det orsakade kvinnan, inte bara vid ingreppet, utan hela livet ut.

En flicka blir oftast stympad vid sexårs-åldern. Utsätts hon för den grymmaste typen av omskärning så skärs nästan allting bort, sedan sys hon ihop igen. Urin och menstrutation kommer ut genom ett hål som är några mm stort. Det gör att de flesta kvinnor som blir utsatta för stympning får fruktansvärda smärtor när dem har mens. Och att ha sex och föda är hemskt för kvinnan. Att föda barn är otroligt smärtsamt och både för mamman och barnet är det en stor risk.



Det finns ingen anledning att detta fortsätter... Det är bara ännu en tortyr som kvinnor utsätts för, för att männen ska kunna kontrollera sina fruar. Tyvärr finns det ju inte så mycket man kan göra åt det. Men kunskap är alltid bra, och ju mer känt det blir desto bättre.

Waris Dirie kommer ifrån Somalia, är född mitt i öknen där hon blev omskärd som 5 åring, och flydde därifrån till London när hon var 12 år gammal. Hon har skrivit tre böcker om hennes eget liv och kampen mot kvinnlig könsstympning. Den första boken är bäst, och den kan jag verkligen rekommendera.


Waris Dirie berättade om hennes egna stora hemlighet för en hel värld, och idag kämpar hon för att få stopp på den kvinnliga könsstympningen. En sann förebild tycker jag.


Lite samhällsinfo bara

Idag har jag "spritt mitt budskap" (jehovas vittne?? xD) till hela 33 hushåll i ett litet radhusområde i Bromma. Jag beställde för en månad sedan hem små info-lappar från Djurens Rätt, som jag idag delade ut. Jag lade ett papper som jag själv skrivit och en info-lapp i varje kuvert. Kanske är det någon som verkligen läser och blir intresserad?
   

Foie gras

Foie gras betyder "fet lever" på franska, och är en av deras mest kända delikatesser. I Sverige är det olagligt att tillverka foie gras, men det gör det inte omöjligt för företag att köpa in det från utlandet.  

Djuren föds upp i trånga burar. De står ensamma i varsin bur och kan inte ens sträcka på vingarna. Tre gånger om dagen matas fåglarna. En pump trycks ned i halsen på dem och släpper ut ett halvt kilo foder rakt ner i magsäcken. Det tar bara några få sekunder att få ner allt foder i djuret. 
Ankorna och gässen växer tio gånger så fort som de skulle ha gjort om de hade levt i naturen. Dödligheten är otroligt hög, och det är oftast p.g.a. de inre organen som förstörs av tvångsmatningen. När djuren har levt en månad så slaktas dem, och säljs sedan till bl.a. Sverige.


Olika dagar

Vissa dagar har jag som en bubbla runt omkring mig. Den hindrar allting som är roligt i världen att nå fram till mig. Alla bilder där djur plågas sitter ständigt på näthinnan. Jag mår otroligt dåligt när jag vet att det lilla jag kan göra egentligen inte förändrar ett enda skit. När dem där hemska dagarna kommer, då tänker jag bara på djur som plågas.
Men sen finns det dagar då jag vaknar upp och inte ens tänker på djuren, förutom mina egna hemma i lägenheten. Är det så en vanlig människa har det hela tiden? 
                    
Jag kan inteförstå hur någon inte kan bry sig. Jag saknar förståelse för människor som inte är som jag. Det går inte för mig att prata med dem människorna om djur, för jag blir bara arg. Finns det någon som förstår båda världarna? Jag har levt i båda, men verkar ha förträngt den ena..

I historieböckerna...

Som ni vet så gjorde Hitler och hans anhängare ett försök att utrota alla judar i hela Europa, runt år 1940.  
Koncentrationslägren låg i Polen, därför att tortyren skulle gömmas undan från det tyska folket. Många gillade Hitler och hans åsikter, men visste dock inte vad som hände med judarna när de försvann ut från landet. Det skedde i ett ständigt mörker som höll Tysklands invånare borta från sanningen.

Judarna fraktades till Polen med tåg från städer runtom i Europa, tätt packade utan skydd från kylan utanför. Många dog av törst innan de ens nådde fram till lägret. 
När fångarna kom fram till koncentrationslägren i Polen, blev de svaga dödade direkt och de starkare fick stanna länge och utföra tunga arbeten. De som dödades blev intryckta i en gaskammare och gasades ihjäl.Det var det enklaste och snabbaste sättet att döda många samtidigt. Kropparna lades sedan ner i stora massgravar för att förmultna.

Vissa av fångarna i koncentrationslägren utsattes för medicinska experiment. De fick sprutor med gift i som gav dem dödliga sjukdomar, och ibland fick offren genomgå plastikoperationer. 
Allt som allt mördades 6 miljoner judar, om man räknar med alla homosexuella, handikappade och liknande så nästan dubblas siffrorna. 11 miljoner människor dog alltså, och många fler fick plågsamma, psykiska men. 

Föreställ dig att 11 miljoner istället blir till oändliga miljarder. Att ordet jude byts ut till djur. Föreställ dig att detta pågår än idag. Vad krävs det för att få denna story lika känd och omskriven som förintelsen? Vad mer krävs för att få med detta i historieböckerna?


Syns inte - Finns inte

Många människor kallar sig för djurvänner. De kanske har något djur hemma, en hund, katt, kanin eller hamster. Men för mig gör inte det en person till en djurvän. De allra flesta jag känner bryr sig inte överhuvudtaget hur maten hamnar på tallriken, eller innan sminket står färdigt inne på Kicks. Jag tror att de flesta inte vet om, de har ingen aning. Precis som jag, fast för ett drygt halvår sedan. Jag känner inte att jag kan klanka ner på de som fortsätter stödja masstortyren i landet, för de flesta vet inte ens om att det pågår.



En person som nu kallar sig för djurvän, utgår från att alla djur som hon har att göra med t.ex. är sin egen hund och grannens katter. Personen skulle aldrig någonsin göra illa dessa djur, varför skulle hon? Men när det kommer till djuren som inte syns, de som sitter instängda bakom betongväggar, så gäller inte längre personens kärlek till djur. Antagligen vet hon inte om vad hon bidrar till, eller så har hon sett ett reportage någon gång på tv men stängde av efter en kvart för att det var för hemskt att se.

Folk informeras, om och om igen, men efter varje gång så skjuter de flesta undermedvetet bort empatin och glömmer. Kanske av egoism för att själva överleva. Jag har gjort det, de flesta andra har det också någon gång. För även vi har instinkter, vi är djur precis som de själar vi just nu, i dagens Sverige gömmer bakom galler och betong.


Vad betyder en lag?

En lag i Sverige år 2010. Vad betyder den? Man trodde ju att lagar var något som fanns till för att skydda invånarna, och att de som bryter mot reglerna blir straffade. Så är det ju om någon kör för fort, rånar en bank eller våldtar någon. Men att låsa in någon i en bur med gallergolv? Att spruta in gift i någons kropp mot hennes vilja? Det är tydligen fullt lagligt. 

    
Det finns en lag i Sverige som säger att alla djur ska ha utlopp för sina naturliga beteenden. Jag kan inte förstå hur någon ens kan drömma om, att en mink kan må bra av att bo i en bur stor som ett kvällstidningsuppslag. Eller en gris som bor på några kvadratmeters betonggolv. Eller en värphöna som sitter i bur hela sitt liv och slaktas när hennes äggproduktion börjar trappas ned. Allt detta bryter mot svenska lagar, men det fortsätter ändå och ingen straffas. 

         

Sveriges politiker tar inte tag i frågan kring djurförtrycket i samhället, utan gömmer sig istället bakom de stränga djurskyddslagarna vi har. Ja, de är faktiskt stränga, men bara i jämförelse med de andra länderna. Djur plågas och torteras ändå i dagens Sverige. Men vi har ändå de bästa djurskyddslagarna, så politikerna fortsätter sina jobb utan att ens ta upp frågan om djurens rättigheter. 
                              
      Partiernas åsikter kring djurhållning - Allians För Djuren.   

Vem ska jag respektera?

Jag vill bli respekterad av andra människor även fast jag väljer att äta lite annorlunda. Därför är det inte mer än rätt, att jag också respekterar att andra människor äter alla sorters kött.

Men det finns också en annan logisk tanke i en den situationen. Om jag accepterar en person som äter upp en mycket plågad kyckling, borde jag också acceptera en nazist som dödar en jude då? Eller en våldtäktsman som våldtar en tjej? 
Men jag accepterar inte att en nazist som dödar en jude, eller en våldtäktsman som våldtar en tjej. Jag tycker att folk som mördar och våldtar ska ruttna bort i en fängelsecell. Så varför ska jag egentligen acceptera en köttätare som äter plågade djur?

        
           Förintelsen                               Livsmedelsbranschen

På många plan är djuren så otroligt mycket mer intelligenta än oss männsikor. De kan respektera naturen t.ex. Däremot kan inte djuren bygga båtar, skriva, läsa, och dem kan definitivt inte föda upp 45 miljarder kycklingar årligen. Men det kan vi. Frågan är om vi verkligen borde göra det.


En kycklings liv

Det börjar i ett kläckeri någonstans i Sverige. En kyckling kläcks, och kommer ut från sitt ägg. Det som finns runtom är tusentals andra kycklingar som precis som han, just börjat sina liv.

Efter ett dygn så packas han in i en låda tillsammans med andra kycklingar, och de flesta skriker och piper för att de är rädda. Men ingen av kycklingarna får svar, eftersom deras mammor är någon annanstans. 



Efter en 3 timmar lång instängning i lådan packas han upp samtidigt som de andra. Det nya stället är ett stort stall, högt i tak och med lampor som lyser upp lokalen. Golvet är kalt, det finns inga ställen att gömma sig på eller gå undan från dem andra. Det enda som finns är spån, foder och vattenbehållare. 

Fodret är proppat med proteiner, vilket gör att han blir lös i magen. Efter sju dagar är marken täckt av bajs och kiss från tusentals kycklingarna. De börjar bli ganska stora, och det finns inte längre lika mycket plats att röra sig på. 

Lamporna i taket lyser upp lokalen nästan dygnet runt. Han får bara lugn och ro tre timmar varje dag då belysningen släcks, och kycklingarnas stress minskar. 



Nu har det gått 14 dagar och han har vuxit i en onaturlig fart som gör att han har smärtsamma problem med benen. Hans kropp är för tung, och han spenderar mycket tid liggandes ned, på marken som är full av ammoniak och bajs. 

Flera gånger har han sett kycklingar panikslaget flaxa med vingarna, och sedan falla döda ner på marken. Det är en följd av att kycklingarna växer så fort. Hjärtat kollapsar helt enkelt när trycket blir för stort.  

Efter 17 dagar är stanken outhärdlig och det svider i halsen och ögonen på honom. När människorna kommer in har de munskydd på sig. Han har fått en vanligt förekommande sjukdom som heter bukvattusot. Hans buk fylls med vatten, vilket försvårar hans rörelseförmåga ytterligare.



När 20 dagar har gått i hans liv, har han svårt att komma fram till maten och han är ofta hungrig. Hans sjukdom och hans onda ben gör det för besvärligt att stå upp. Hans bröst och fötter har fyllts med smärtsamma frätskador. Ammoniak och bajs fräter sönder hans fjädrar och hud och gör det fruktansvärt plågsamt att ligga ned, samtidigt som hans ben inte orkar bära honom. 

Tiden går och nu har det gått 30 dygn. Han och de andra kycklingarna är så stora nu att de måste trängas fram när de ska någonstans. Flera kycklingar har trampats ner och dött i den ständiga trängseln. 

Efter 35 dagar så plockas alla kycklingar ner i transportlådor. Det är lite skumpigt när de fraktas och de flesta kycklingar piper av förskräckelse. Efter sju timmar sittandes i totalt mörker tillsammans med de andra kycklingarna, packas de upp. Han hängs upp och ned på en metallkrok. 



Hans ben sitter fast, och det gör ont eftersom de inte är naturligt utvecklade. Han hänger där och han åker sakta framåt. De tusentals andra kycklingar han bott med i 35 dagar hänger efter honom på ett led. Det brutala sätt som de behandlas på gör att stressen blir oerhörd, och de flesta är fullständigt panikslagna.

De åker ovanför ett vattenbad som ska bedöva kycklingarna, men han, liksom många andra håller upp huvudet och blir inte bedövad. Efter ett tag greppas han slarvigt av en människohand. Han får halsen avskuren och allting blir svart.


(Källa: Djurens Rätts reportage om kycklingindustrin)

Mejl från Amelia!

Jag mejlade för några dagar sen in till damtidningen Amelia, för att berätta om hur botox framställs. Dem har skrivit ett flertal gånger om det i sin tidning, och jag tycker att alla som överväger att använda botox borde få veta vilket tortyr som ligger bakom giftet. 

                      

Igår fick jag svar från chefredaktören! Hon svarade att hon defintivt skulle fundera över det inför nästa gång dem ska skriva om botox.
Jag hoppas verkligen det kommer med! Det skulle kanske göra att många avstår från botox och färre djur behöver fara illa!

Fakta om hur botoxtillverkningen går till finns att läsa här!

               Ett litet steg är bättre än att stå helt stilla

The Body Shop!


Stöd The Body Shop - de kämpar bl.a. mot djurtestning, miljöförstöring och sextrafficking.
Enligt min mening har de allt som alla andra kosmetika-butiker saknar. Värdighet och ansvar.  
Inredningen och designen i deras affärer är väldigt fräsch och stilren, vilket gör det till en ännu bättre affär! Enda nackdelen är att priserna inte ligger på rea direkt, men det är det värt tycker jag.

Klicka
här för att läsa om The Body Shop´s värderingar!



Jag har hittills bara varit på The Body Shop en gång, och då köpte jag och min familj hem schampo och balsam. Dem har jag testat nu och dem var riktigt fräscha!


Drömbilden

Jag såg att en blogg här på blogg.se hade uppmärksammat hur djurtransporterna går till i Thailand. Verkligen hemskt att se, men som jag också kommenterade på hennes blogg; "Nästan samma sak sker i Sverige och EU, skillnaden är att lastbilarna har väggar i vår del av världen".

Många som kommenterade skrev att "det är tur att vi bor i Sverige", och "i Asien har dem en annan syn på hur djur ska behandlas". Som om våra djur sköts så mycket bättre.
                  
                   

Idag finns det en "drömbild" av hur grisarna, kossorna och kycklingarna föds upp i vackra boxar med gott om plats, betar på gröna kullar, och dansar omkring i hagarna. Det faktum att dem slaktas tänks inte ens speciellt mycket på, enligt "drömbilden" verkar djuren självmant gå in på Ica för att lägga sig i kyldisken. Så är det ju inte riktigt. Inte alls. Inte i närheten.

Titta på bilderna från Thailand här.


Byt ut köttet!



Har bara smakat på ""middagsbollarna" än så länge, och dem smakade riktigt gott! Har provat att både koka och steka dem, och det blev lika gott båda gångerna. 
Skillnaden mellan dessa och riktiga köttbullar är att dem vegetariska bullarna är utan klumpar, och jag tycker dem mättar bättre. Suveränt att byta ut mot kött.  

Tror inte att dessa produkter går att hitta i små lokalaffärer, man får nog åka till en stor butik med stort utbud istället. Dem här är köpta på Ica Kvantum i Solna där dem kostade ca 35kr styck.  


Natur

Några fina naturbilder som jag har tagit här ute på Sötholmen!

 




Verkligheten

Bilder säger mer än tusen ord - så, vad säger dessa bilder er?
Kommentera gärna och beskriv med några ord bara vad ni känner.

Alla bilder är hämtade från www.animalexperimentspictures.com, och är fotade av Brian Gunn. Bilderna är tagna under-cover, och på hemsidan så kallas bilderna för "Laboratory Cruelty you were NOT meant to see". Fotona avslöjar hur djuren lever på labb runt om i Asien. Blandade bilder av kosmetika, medicin och psykologi-tester.  






















En bra affisch



"Det verkliga priset för ditt schampo syns inte på prislappen. Det högsta priset betalar inte du, utan de djur som utnyttjas i företagens tester av produkter och ingredienser. Det finns företag som väljer att inte använda djur i sina tester. Läs vilka de är på vår hemsida."

www.sminksmart.se så finns alla företag som INTE använder djur i sina tester.


Min Filosofi

Min filosofi grundar sig på naturen. Om jag söker svar på någon fråga, vilkesomhelst, så tänker jag alltid; "Hur är det i naturen?" Så för min del är det inte FEL att äta kött, eftersom alla levande varelser lever på andra levande varelser.
Kossan äter gräs, människan äter kossan, när människan dör äter larver upp människan så vi blir till jord, där mera gräs kan börja växa som kossan äter osv...



Däremot är min princip att om jag ska äta ett djur, så ska djuret ha haft ett bra liv. Jag litar absolut inte på livsmedelsbranschen. Jag måste få se hur djuren har det innan jag kan överväga att äta upp dem. 
Att djur inte är lika intelligenta som människan kan jag hålla med om, men det ger oss inte rätten att föda upp dem i milljarder, transportera dem i trånga lastbilar i flera dygn, och att sedan kallblodigt döda dem.



Kyckling var det första som jag reagerade på när jag blev medveten om djurhållningen i Sverige. Jag tycker fortfarande att det är de djuren som behandlas sämst av alla. Om man ska äta kyckling ska dem ha levt ute, ha pickat i gräset, och få växa i sin naturliga takt. Det gör dem på Hästa Gård utanför Stockholm, och jag blir så glad när jag ser att hela världen inte är grym. Hästa Gård föder upp kycklingar endast under sommarhalvåret, vilket gör att ALLA får gå ute. 



Jag vill att alla människor ska vara medvetna om vad dem bidrar till när de äter kött, veta hur dem kan göra för att få slut på tortyren. Och jag vill att alla som köper en korv i en kiosk ska få se plågade grisar i ögonen.
Avstå från att äta djur som blivit illa behandlade. Ät lyckliga, frigående djur som fått växa i sin egna takt istället. 


<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN