Byggnader ska inte föra oväsen

 
Det här med att börja köra böneutrop från Sveriges moskéer, är det en sån jävla bra idé? Från början såg jag framför mig hur jag vaknar klockan fem varje morgon av minareternas högtalare, och att jag störs på lunchen igen, och senare under dagen igen, och igen... Men som jag har förstått handlar det enbart om ett antal gånger i veckan. På ett ställe.
 
Men ändå; nej. Jag tycker verkligen inte att moskéer ska få ha böneutrop. Men inte för att jag är emot att folk är religiösa (även om jag tycker att religion är... nja, inte det bästa som finns) utan för att inte jag vill att byggnader ska föra oväsen.
 
Kan kyrkklockorna tystna tack? De stör. De stör på samma sätt som grannens stereo som låter igenom väggarna och att ungarna ute på gården står och skriker klockan 9 på lördagsmorgnarna.
 
Alla vill ha sina egna ljud hela tiden. Religiösa människor kanske gärna vill höra kyrkklockor, böneutrop, gospel eller högläsning av koranen ljuda över gatorna ibland. Jag skulle t.ex. gärna vilja höra Björk spelas på högsta volym på bussen eller titta på en film med bashögtalare som får grannarnas tak att skaka. Men istället använder jag mig av hörlurar när jag lyssnar på musik ute på offentliga platser och jag sänker volymen på tv:n så att det inte ska störa grannarna för jag är medveten om att det finns andra människor runt omkring som kanske inte vill lyssna på det som jag vill lyssna på.
 
Religionen skiter jag fullständigt i. Tro på vad du vill, gör vad du vill, be till vem du vill. Men jag vill inte höra det ljuda på gatorna för jag är själv inte intresserad av det. Det stör bara.

Kommentarer
anniz säger:

Fast nu rör det sig ju om 2-3 min/vecka så det är väl inget som jag skulle störa mig på. Då är ju glassbilen värre :P

Svar: Dessutom är det här i Fittja. Jag bor långt därifrån. Men om en moské for tillåtelse om att ha böneutrop kommer fler vilja ha det med.
Laks

2012-10-08 @ 22:17:04
Hemsida: http://bloodyhandcuffs.wordpress.com/
Ella säger:

Hej!
Vill börja med och säga att jag diggar din blogg. Du väcker mycket frågor kring feminism och djurhållning som behövs och som borde få mer plats i den offentliga debatten! Bra jobbat!

Dock håller jag inte med dig i denna fråga. Jag gillar ljud och rörelse. Mer ljud åt folket :-) Tänk vad underbart med ett samhälle där alla ljud, vare sig de kommer från religiösa tillställningar eller ej, kunde blandas och förenas. Usch vad tråkigt med ett tyst samhälle där alla håller sina ljud för sig själva.

2012-10-09 @ 11:22:28
Lorissa säger:

Det är helt sinnessjukt vad jag inte håller med dig. Det här inlägget är ologiskt. Du har inget emot reliösa, men har något emot att byggnader låter, men skulle samtidigt gärna vilja höra Björk spelas på bussen. Ja, du har hörlurar men ändå, det har ju kristna också när de lyssnar på musik eller ser på film. Det är inte för att kristna tycker det är så trevligt att lyssna på kyrkklockor som de ringer eller för att muslimer gillar att digga till böneutropen som de ska ljuda.

Och hur som helst, varför skulle moskéer verkligen inte få ha böneutrop bara för att du som privatperson inte är intresserad av det? Alltså det är en allvarligt ställd fråga, jag fattar ingenting av ditt inlägg och jag håller inte med om... ptja, någonting. Utom att religion inte är det bästa som finns, för att uttrycka det milt, det håller jag helt med om. Men allt annat... jag fattar INGENTING av ditt resonemang.

Svar: Jag menar att om kristna ska få rätten att höra sina kyrkklockor, och muslimer ska få rätten att höra sina böneutrop, så borde därmed också folk som gillar radio1 få höra det hela tiden eller folk som gillar Björk höra på det hela tiden. Det säger ju sig självt att, nej, detta är inte möjligt. Jävlar vilket oljud det skulle bli. Kan inte alla bara lyssna på det dem vill lyssna på i hörlurar?
Laks

2012-10-09 @ 14:07:07
Hemsida: http://lorissalovebomb.se
Schniffen | neurotisk supernörd säger:

Grannarnas ungar som skriker klockan nio på morgonen... XD Hujj! Grannarna i hembyn är båda sommarstugor, varav den ena brukar bebos av en familj/släkt med en oherrans massa ungar. Sedan ett par år tillbaka har det varit konstant skrik och skrän därifrån mellan klockan nio på morgonen och klockan åtta på kvällen. Med undantag för i år, antar att gamlingarna där ledsnade efter ett tag. Nästan så jag fick lust att stämma ur fiolen och gå och spela en klagovisa utanför deras fönster klockan tre på natten bara för att XD

Jag är rätt kluven i frågan du tar upp i inlägget. Religionsfrihet? Ja! Absolut! Jag avskyr oljud som lätt skulle kunna tas bort från omgivningen. (Sambon har sin dator i vardagsrummet och gillar att spela Need for Speed på extremt hög volym när jag försöker se Nyheterna och liknande. Hans sätt att lösa problemet på? Säga åt mig att höja ljudet på tecen så jag hör! AAARGH! Som om jag inte hatar nog mycket när olika dominanta ljud blandas, men när det blir höga decibel?! HUÄÄÄÄH!) Hur som helst är böneutropen en del av religionen, men å andra sidan skulle de lika gärna kunna hållas inne i moskén för de som vill höra det. Likaså kan kyrkorna montera ner sina klockor och spela dem inomhus när församlingen vill höra. Eller något sådant. Waaah...

Religion är en så känslig fråga. Jag förstår ditt resonemang helt och hållet och tycker det är befriande att läsa en vettig människas åsikt och riktiga argument om saken! Till skillnad från alla sverigedemokrater som envisas med sitt "jag är inte rasist, men de där jävla muslimerna ska skickas hem till sitt satans arabland och köra sitt ACHMADABAD ICHMANAMAM där istället". Det är inte rasistiskt att vara skeptisk till böneutrop, rasistiskt är det däremot att utan belägg generalisera alla med arabliknande utseende till en stor, muslimsk massa och tro att alla är jihaddyrkande terrorister och hedersmedlemmar i al Qaida.

2012-10-09 @ 19:42:06
Hemsida: http://schniffen.blogg.se
Tovah säger:

Äntligen är du tillbaka! Med dina åsikter och meningar som jag äääälskar! Personligen tycker jag religion är knäppt och tror vi skulle ha en mer sammanflätad värld om inget sånt trams fanns...(inkl kristendomen självklart!) för all religion är bara knepigheter enligt mig! Tror krigen skulle minska oxå!
Hoppas du mår bäst kram <3

Svar: Tack! :) Jag delar lite samma inställning till religioner, men jag vill ändå poängtera att man inte skadar någon genom att tro på något speciellt eller be till någon. Jag tycker ändå att det är något som måste respekteras även om jag personligen inte förstår konceptet överhuvudtaget.
Laks

2012-10-09 @ 22:46:02
Lisa säger:

Jag skrev ett litet svar i min blogg... :)

2012-10-10 @ 09:03:42
Hemsida: http://torunfirouzeh.blogspot.com
Lorissa säger:

Men kristna och muslimer lyssnar ju inte på böneutrop och kyrkklockor för underhållning. De lyssnar också på sin underhållning i hörlurar. Jag förstår fortfarande inte ditt resonemang.

Svar: Varför lyssnar dem på böneutrop och kyrkklockor då?
Laks

2012-10-13 @ 19:42:54
Hemsida: http://lorissalovebomb.se
LORISSA LOVEBOMB säger:

För att kalla till bön och gudstjänst och begravning och sådant. Om en är för religionsfrihet så tycker jag att en ska vara för de religiösa traditionerna och riterna, inom rimliga gränser, också.

Men det är nog bara så att vi inte har samma åsikt inom den här frågan, även om vi har det i många andra. Jag har din blogg att tacka för mycket.

Svar: Böneutrop och kyrkklockor och liknande användes för att folk skulle hålla reda på tiden. Idag har vi fungerande klockor så det där vardagliga kyrko/moské-lätena kan dem lika gärna skita i.
Hehe, tack :)
Laks

2012-10-14 @ 16:36:23
Hemsida: http://lorissalovebomb.se
Söderbergskan säger:

Det handlar ju om religionsfriheten som är nedskriven i grundlagen. Men jag bor själv ett stenkast från en kyrka och även om det bara är ett par minuter åt gången, så tycker jag det är ganska irriterande om jag vill sova länge. Dock störs jag inte mer av den än av trafiken utanför mitt hus.

2013-03-26 @ 19:59:10
Hemsida: http://soderbergskan.blogg.se


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN