"It's a hens period!"

Eller typ flytningar kanske. Fräscht är det ju dock inte i varje fall. Speciellt när en tänker på hur vägen till det färdiga ägget i butiken ser ut. 

LIDL slutar med burägg

Ett steg som jag aldrig trodde att en kedja som LIDL skulle ta. Bravo! Såna här nyheter blir jag glad över. Att dessutom välja att göra det precis innan påsk då äggkonsumtionen skjuter i taket är ännu bättre. LIDL blir den tredje affären att säga nej till burägg, efter Hemköp och PrisXtra. Det går framåt!
 
 
Att konsumera ägg är dock aldrig djurvänligt oavsett om det handlar om frigående och ekologiska. För varje framtida ägghöna som kläcks på kläckerierna föds också en hankyckling. Vad behövs dem till? Juste - ingenting. Därför mals dem ner levande i kvarnar. Så ägg - not so djurvänligt. Det finns inga djurvänliga djurprodukter som Daniel brukar säga.

If it´s not good enough for your eyes, then why is it good enough for your stomach?

 
 
 
 
 
På en random grisfarm i Sverige. JA - Sverige. Inte USA, inte Kina, inte Danmark - Sverige. När ska folk börja inse att den här konstiga tanken att "allt hemskt händer där borta, inte häääär!" är helt oöverensstämmande med verkligheten? När ska folk börja ta till sig att grisar och kossor och kalvar och kycklingar och fiskar plågas och mördas varje dag för att de vill ha sin gamla vanliga mat? Byt käk! Jag lovar att du inte kommer dö av att äta en mjölkfri sås istället för en sås fylld med kalvdi och var. Du kommer inte heller dö om du skippar hönsmensen och tar lite potatismjöl i pannkakorna istället. Och du kommer defintivt inte dö av att  låta bli att köpa köttfärs och istället laga en pannbiff gjord på vegofärs - faktum är att du antagligen lider större risk att dö om du äter köttfärsen. So - win win? 

Ska du äta ägg i påsk?

”Först blev vi tillsagda att vi inte fick ha med oss mobiler eller kameror in i hönshuset. Därefter visade arbetsledaren hur vi skulle fånga in och packa hönorna. Det var totalt kaos därinne. Vi skulle fånga hönorna i benen och bära ut dem till lastbilen. Hönorna behandlades helt hänsynslöst. Det var som om de som arbetade njöt av att plåga dem. Hönor kastades. Jag såg hur en höna fick nacken knäckt då bonden tog tag i hennes huvud och snurrade henne runt, runt.
 
Jag klarade inte av att vara därinne så jag gick ut till lastbilen istället, men det var ännu värre. Jag skulle packa hönorna i små lådor. När man hade stoppat ner fem stycken var det fullt, men då skulle det ner fem till. Det gick inte att stänga lådorna utan att trycka ner hönorna. De låg pressade i lådan. Deras halsar och huvuden var högre än lådan, så de var tvungna att tryckas ner för att få plats. Sedan lastades lådorna i långa och höga rader i en lastbil som under natten skulle köra med de levande hönsen till ett slakteri i Holland.
 
När vi var klara låg det döda hönor överallt. Jag var mycket chockad när jag kom hem den kvällen. Alla i laget tyckte att arbetet var väldigt obehagligt, men vi fick ingen förståelse alls från personalen. De skällde på oss om vi inte jobbade tillräckligt fort och om vi inte tog tag i minst fem hönor åt gången. Vi höll på i tre timmar och fångade 12 000 hönor den kvällen. Vi tjänade en krona per höna. Några ur laget kom tillbaka ett par kvällar till och packade, men det var flera som bröt ihop totalt bara efter en liten stund. Sedan bestämde vi oss för att aldrig göra det igen.”
 
- Joakim, 18 år, berättar om sina upplevelser som inhyrd
hönslastare för att tjäna pengar till ett fotbollsläger.

Man/en

När jag mitt i en mening sa "en" istället för "man" insåg jag att jag kanske även borde börja skriva det ordet. Det har blivit ganska naturligt, typ alla bloggar jag läser skriver så numera. Mycket mer logiskt egentligen, och könsneutralt. Tyckte det kändes larvigt i början precis som alla människor gör med nya saker (åh herregud kommer min tillvaro förändras nu för att folk uppfunnigt ett alternativt till "man"?). Men hur många är det som använder det i tal egentligen? Gör du det? Eller använder du det bara i skrift eller kanske inte alls?

Veganer är allt annat än trångsynta och ensidiga

 

Om någon säger "allt är inte svart och vitt" en gång till så kommer jag skrika. Vad menar ni egentligen? Jag möter denna mening i nästan varenda diskussion jag är med i. Och jag vet inte varför. För att jag själv lägger fram allting som svart och vitt? För att allt är antingen si eller så och det finns inga undantag? Så är det inte, tycker jag. Kanske används det som ett argument för att försöka få fram den lite skämmiga åsikten att man faktiskt inte orkar bry sig och "ibland så kanske jag ändå kan få döda lite djur, det är ju så gott? Allt är inte svart eller vitt för jag är ju inte ond men jag äter ju ändå kött!". 
 
Kanske menar folk att veganer är trångsynta och ensidiga och bara ser att det är fel att döda djur. Men då undrar jag lite vad det är som gör att inte icke-veganer är trångsynta och ensidiga, med tanke på att det enda de ser är att det är rätt att utnyttja djur. Alla som står ut från mängden blir trångsynta för att deras synsätt skiljer sig från den stora massans, men om en funderar över det så borde ju det istället innebära att en INTE ÄR TRÅNGSYNT. Veganer har ifrågasatt, funderat - ofta under flera års tid - ändrat sina vanor, förändrat sitt synsätt. Och var är det om inte väldigt öppen och nytänkande? Nej, veganer är allt annat än trångsynta och ensidiga.
 
 

Stor eloge till män som diskar... eh...

FAAN VAD DUKTIG HAN ÄR! Ser ni inte? Han DISKAR!!!
 
Såg en snutt av Postkodmiljonären. En fråga handlade om kemtvätt och när kvinnan svarade rätt påpekade hon att det var hennes man som skötte allt sånt där. "Jaha, gör han? En stor eloge till din man!" ploppade ur programledaren.
 
Störigt det där egentligen. En man diskar och alla baa "jävlar vad duktigt du är!". En kvinna diskar och alla baa... ja, ingenting. En man går med barnvagn och alla tänker "vad bra pappa han är!". En kvinna går med barnvagn och ingen funderar ens över det. Och jag är egentligen inte säker på om detta fenomen work both ways. Blir det en stor eloge till kvinnan som borrar upp hyllor liksom?

Det händer mycket nu

Kosmetikatester har blivit olagliga att utföra i EU, en chinchillafarm har tydligen stängd ner också, Slovenien har FÖRBJUDIT pälsfarmning helt och hållet, och dessutom förbjudit cirkusar att använda vilda djur. Och nu senast:
 
 
Jag blir så glad. Äntligen lite resultat. Asså fatta. Världen och utvecklingen och folkets empati står inte stilla, utan det händer faktiskt saker. VI GÖR SKILLNAD. Så kära djurrättare - fortsätt kämpa och gapa och skrika och informera!

Jag har inte tid med er nu

Från och med imorrn blir det sämre med bloggningen. Ni får helt enkelt hålla ut och vila med läsningen nästkommande vecka - ty jag till fjällen ska. Kommer säkert inte ha tid med bloggen, ba så ni vet! 
 
Hoppas det blir lika underbar skidåkning som förra året!

"I was born in prison!"

 

Art vs individ

Den här konstiga känslan folk har om arter, jag förstår den inte. Typ "men om vi slutar föda upp kossor kommer de ju dö ut? Eller ska vi låta dem bo i naturen?" Nej, vi ska inte låta dem bo i naturen. Om vi slutar utnyttja dem kommer vi också därmed sluta föda upp dem. "Men då finns det ju inga fler kossor!". Nej, men vad gör det? Det påverkar inget ekosystem,  det påverkar inte andra varelser annat än människor som kommer sakna kossornas art. Inte individerna, utan arten. 
 
Och för att klargöra - en art kan inte känna. Det kan däremot individer.
 
Så varför vara så fäst vid arter? Känna den där rädda-arten-till-varje-pris-känslan, gör inte det. Det gör liksom inte mindre ont att dö för en kossa som är en av miljarder andra kossor, än vad det gör för den sista kossan på jorden. Sluta tänka i arter, tänk i individer istället.

Speciesism


Slumpen avgör det mesta

Det är inte konstigt att så många fortfarande är köttätare. Och det är inte konstigt att så många låter bli att tänka på det, för vårt samhälle uppmuntrar inte normbrytande. Jag känner mig dum när jag tänker på folk som elaka eller mordiska när jag vet att de äter kött, för egentligen hade den personen lika gärna kunnat vara jag. För hur blir man medveten egentligen?
 
Om jag inte hade träffat just den där personen, på just den dagen, på just den platsen, hade jag aldrig gått in på den hemsidan. Hade jag inte gått in på den hemsidan hade jag aldrig sett den där youtube-videon och då hade jag aldrig tänkt den där tanken att kött kanske inte är så bra trots allt. Slumpen avgör till stor del vad som händer i livet, så hur kan jag döma folk för att just dem aldrig fick igång en kedja med händelser som ledde till medvetenhet?

Same shit, different name

Det här med förtryck asså. För mig är alla förtryck samma sak i princip. De grundar sig i samma tanke, vi är bättre än dem, dem förtjänar att dö för att dem är så, vi har rätten att utnyttja dem för att dem är så. Sexism, rasism, speciesism. Same shit, different name.
 
Att vara dedikerad feminist/antirasist/annan -ist men samtidigt bortse från de andra förtrycken är lite av ett hyckleri på ett vis. Och självklart är det bättre att vara medveten om ett istället för inga, men det allra bästa vore ju bara att se kopplingen mellan de olika -ismerna. Se att de hänger ihop, att de i grund och botten är samma sak.
 
För mig är det lite som en person som är emot mobbning. Som tycker att mobbning är fel och elakt - om det inte gäller rödhåriga barn då det givetvis är fritt fram att slå, sparka och förnedra. För rödhåriga barn är lite sämre av någon outgrundlig anledning.

Jag tycker inte det är fel att döda djur, därför ska du låta mig göra det

 
 
En person går förbi en våldtäktsman som håller på att förgripa sig på en kvinna. 
 
Personen: "Men hallå vad gör du!? Sluta!" 
Våldtäktsmannen: "Men för mig är ju detta inte oetiskt eftersom jag anser att kvinnor är mindre värda, förstår du?" 
Personen: "Jaha, ok, förlåt. Ska inte störa något mer" och personen går vidare.

Och jooooo, jag vet att jag lägger upp den här bilden precis hela tiden men den går inte att visa för många gånger.

Utseendemässiga attribut avgör ditt värde



Tror du att hon kan känna sorg? Rädsla? Glädje? Är hon känslolös?
 
Varför är det så uppseendeväckande att sätta ett likhetstecken mellan att plåga människor och att plåga djur? Folk blir som galna och tycker man är dum i huvudet. Men vad är skillnaden egentligen? Gör det mindre ont att bli stucken med kniv som djur än det gör som människa? Blir dem inte lika rädda? Uppfattar dem inte att dem är i fara på samma sätt?
 
Om så vore fallet så skulle jag kanske kunna förstå resonemanget. Men jag skulle ändå inte hålla med. Om djur däremot var helt känslolösa och inte uppfattade någonting som hände runtomkring dem och dessutom saknade förmågan att känna smärta - då skulle det vara en helt annan sak. Men som de flesta kanske förstår så är det inte så. Alla som någon gång träffat ett icke mänskligt djur vet att de blir rädda precis som oss, glada precis som oss och uttråkade precis som oss. Det handlar alltså om rent utseendemässiga attribut som gör att de inte värderas på samma sätt som oss (eller värderas alls rättare sagt). Har du nos? Tassar? Fjädrar? Näbb? Fenor? Gälar? - Sorry men då måste vi döda dig.

Sorgemanifestation för Astrahundarna

 
Imorgon, söndag, samlas vi på Sergels Torg kl 16:00 med svart klädsel för att sörja alla de hundar som Astra Zeneca beslutat att skicka vidare för fortsatta försök.  
 
Facebooksidan finner du HÄR

Hejdå kosmetikatester!

 
Goda nyheter:
 
"Efter 11 mars 2013 får inga nya djurtester göras av ingredienser som används i produkter som säljs på EU-marknaden. Detta är en enorm seger för alla djurvänner och för försöksdjuren." 
 
Tyvärr finns det en risk att det kommer finnas vissa undantag, t.ex. om en ingrediens används i någon annan sorts produkt, då kanske den djurtestas ändå. Ändå, ett stoooooort framsteg! Läs mer här.

Kan du inte bara vara tyst så jag kan fortsätta gilla dig?

 
 
Så känner jag varje gång någon jag känner yttrar sin speciesistiska världssyn. Snälla, var tyst. Du förstör vår relation. Nu blir det så mycket svårare att gilla dig. 
 
Jag visste innan att personen var speciesist, att hen var motståndare till allt det som jag står för. Men ändå är det först när åsikterna tydligt kommer fram som det börjar svida på riktigt. För när man är vegan, då är man ganska ensam. Det händer inte varje dag att du möter någon som delar din största och mest grundläggande åsikt - att slaveri är fel. Och man överlever inte om man inte lär sig att gå vidare, att bortse från folks okunskap och ovilja att förändras. För gör man inte det, då blir man ensam på riktigt.
 
Så snälla, kan du inte bara vara tyst så jag kan fortsätta gilla dig?

"Människan är alltid bäst! Människan är alltid bäst!"



 
Tyckte att Sistergnus inlägg hos Lady Dahmer var så jävla bra: 
 
"Först ställer du en fråga som är medvetet löjlig ("ska djur ha a-kassa"?). Sedan gör du observationen att saker är som de är, utan att problematisera dem överhuvudtaget. Slutligen konstaterar du att också du står på förtryckens sida. Tänk om dina genusinlägg såg likadana ut. Jag gissar att de skulle låta typ såhär: 
Ska kvinnor och män vara lika? Typ ha likadana könsorgan eller? HÖHÖ. Nej vet ni vad. I den här världen är kvinnan underordnad och mördas, våldtas och förtrycks världen över. Tråkigt men sant. Och jag håller med. I slutändan är männen ändå lite mer värda."

Försök att förstå hur det är att leva som djurrättare i dagens samhälle

 
 
Tänk dig att du lever i ett Sverige där 99% av befolkningen anser att svarta är mindre värda. Svarta ska inte få jobba under samma villkor som resten av befolkningen. De ska inte få jobba alls för pengar, utan de ska vara slavar som tjänar oss vita. Du är helt fri att misshandla, våldta, svälta eller tortera din slav.
 
Du är en av få personer som har ifrågasatt denna norm. Du har bestämt dig för att försöka göra någonting åt slaveriet som du tycker är så hemskt, och hjälper därför din egen slav till frihet och försöker få andra människor att göra samma sak. Men överallt du går möter du motstånd. Folk gnäller på dig för att du är "så extrem", och blir arga för att dem vill minsann ha sina slavar kvar och känner sig hotade av dig.
 
Det finns andra som tycker som du, som jobbar aktivt för att få ett slut på hemskheterna, men ni är väldigt få. Det pratas mycket skit om er och de flesta du möter har förutfattade meningar om hur du kommer vara som person. Arg. Ilsken. Kanske galen. Folk säger hela tiden till dig att du är hjärntvättad, för, herregud vem inser inte att slaveri-systemet är fruktansvärt effektivt och till stor fördel för de vita? Många säger att de bryr sig om slavarna, att de värnar om deras rättigheter och därför brukar dem bara misshandla dem ibland och våldta dem på ett trevligt sätt. 
 
Känns det här som en trevlig tillvaro? Nej, antagligen inte. Byt ut "svarta" mot "djur". Där har du min och alla andra veganers tillvaro i ett nötskal.

Mitt förtroende för Lady Dahmer föll precis i botten

 
 
You know why.

Björk

Om nån skulle fråga vad jag lyssnar på för musikstil skulle jag först tveka lite och sen säga "Björk". 
 
Nämen seriöst, hennes musik går inte att lägga i något fack. Det är helt sinnessjukt hur oetiketterbar Björk är. Vad som är ännu mera sinnessjukt är hur bra musik hon gör. En av favvolåtarna:
 
(Kan väl inte påstå att videon är så där jättebra men låten är en av dem bästa hon någonsin gjort.)

Roligt men sant

PS. IJustWantToBeCool äger.

Ett tankeexperiment

Byt plats på kvinnor och män. Ser du en tjej som örfilar sin kille på gatan - fundera över hur du skulle ha reagerat annorlunda om du istället såg en kille som örfilat sin tjej på gatan. Två personer av olika kön, som utför exakt samma handling, kan behandlas helt olika. Handlingar där omgivningens reaktion helt beror på personens kön är t.ex. när någon ligger runt (player/hora), när någon slår till någon (misshandlare/stark tjej som vågar säga ifrån) och när någon sminkar sig (bög/normal). 
 
Det här är det sättet som har fått mig att bli medveten om könsrollerna. Det är någonting som går att fundera över varje dag, så fort någon sorts social interaktion uppstår. Byt plats på könen, du kommer att upptäcka dina egna, och samhällets konstiga föreställningar om könen.

Det var en jävligt onödig uppfinning



<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN