Skulle jag slänga tegelstenar skulle jag slänga dem på er

 
 
Här går tv4 rakt in i Auschwitz och vinklar det till ett roligt, spännande matreportage. Tortyr och förtryck säger jag. Vidriga jävla mördare. Skulle jag slänga tegelstenar skulle jag slänga dem på er.
 
Mitt%20k%C3%B6k:%20Ugnsstekta%20kycklingl%C3%A5r

"Don´t be such a girl about it, be a man!" = sluta larva dig och ta tag i det du ska göra.

 
 
 
 
I ett avsnitt av Vänner prövar männen att ha någon slags kräm i ansiktet för att få bättre hy. En kvinna kommer in, skrattar åt dem och säger "I´ll leave you girls alone" och lämnar sedan rummet. Det hörs höga skratt i TV:n och hahaha, vilket roligt skämt! Jag fattar, män som beter sig som kvinnor, hahaha. Världens mest originella skämt.
 
En man som använder ansiktskrämer är alltså en tjej. Tjej är ett nedvärderande ord som betyder fjollig, töntig, svag, osjälvständig, rädd. Ja, helt enkelt bara negativa saker. "Be a man" betyder istället att man ska vara stark, modig, orädd, cool. Bara positiva saker.
 
"Don´t be such a girl about it, be a man!" = sluta larva dig och ta tag i det du ska göra.

Ett inlägg om prinsesstårta (igen)

Nätet är fixat (puh!) och jag insåg precis att jag stavade prinsesstårta med c förut. Här kommer receptet på tårtan som någon frågade om. Till tårtbotten använde jag detta recept som jag snodde ifrån 146 mil vegan som i sin tur snodde det från Veganvrak.
 
50 g mjölkfritt margarin
4 dl vetemjöl
0,5 dl sojamjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 dl socker
2,5 dl sojamjölk

Sätt ugnen på 200 grader. Smält margarinet och låt det svalna. Blanda alla torra ingredienser. Blanda därefter samman mjölk och margarin och häll ner det i mjölblandningen. Vispa tills smeten blir slät. Häll smeten i en smord och bröad rund form. Grädda i nedre delen av ugnen i 30-35 minuter. Låt svalna i formen, gärna över natten. 
 
Ett tips är och ta bort alla kanter från kakan, annars blir inte tårtan så där mjuk och lätt att skära i som man gärna vill att den ska vara. När du lagt upp den understa tårtbottnen är det dags att bygga lager. Jag körde tårtbotten - Oatlys vaniljsås - tårtbotten igen -  Alpro Soyas vispgrädde - marsipantäcke. Och sedan kan man även ha choklad, florsocker eller marsipan-grejor som dekoration. Akta dig för röda marsipan-rosor bara (E120 = mosade löss).
 
Vad väntar du på? Spring iväg nu och baka en tårta!
 

Inget internet

Bor för tillfället på ett ställe där det inte finns något internet. Skriver om ett par dagar när jag är tillbaka!

Princesstubben

Måste bara få stoltsera lite med min smarriga princesstubbe. Jag har alltid älskar att fika och äta maffiga bakelser (princesstårta är en favorit). Men sedan jag blev vegan har det inte funnits tillgängligt på samma sätt och jag har varit för lat för att ens försöka mig på att åstadkomma någonting själv hemma i mitt eget kök. Men det var faktiskt inte alls lika svårt som jag föreställt mig att det skulle vara. Det blev väldigt gott!
 

Döda med gott samvete?

Det sägs ju ofta att man ska äta kött som kommer från djur som haft det bra, och inte fått genomgå något "onödigt lidande". Men ALLA djur som föds upp och dödas för sitt kött genomgår ett onödigt lidande med tanke på att vi inte behöver deras kroppar för att överleva. Dessutom är det ett sjukt konstigt synsätt - är det okej att döda någon för att hen tidigare har haft det bra? Jag har skrivit om detta förut, men det tål att upprepas med tanke på hur många det är som resonerar så här.
 
Givetvis är det bättre att äta kött från djur som fått gå ute och mått bra, än att äta kött från djur som bokstavligen stått i sin egen skit hela sina (korta) liv. Men detta är bara olika grader i helvetet, inte ett rättfärdigande för att få döda de djur som "mår bra". Finns det någon som resonerar på samma sätt när det handlar om människor? Att Breiviks offer faktiskt hade det väldigt bra innan de brutalt mördades? 
 
"Titta så glad vår hund är här ute på landet! Här får hon springa fritt dagarna i ända! Vilket ypperligt tillfälle att skära halsen av henne med gott samvete!"
Kronfjäll

Only this is real


Sparar ut håret

 
Wohoo! Luggen räcker ner till näsan och det övriga håret på skallen räcker till.. eller ja, det är ett par centimeter längre än för två månader sedan i alla fall. Jag har ju nyligen bestämt mig för att spara ut, skaffa så där långt och svalligt hår och börja färga i konstiga färger. Men det är en bit kvar. Det har varit skitkul att ha kort hår, verkligen, men man tröttnar ju även på det goda till slut.
 
Det bästa med att ha långt hår igen (har inte haft sen jag gick i sjuan, vilket var över fyra år sedan) kommer vara att det verkar vara så jävla lätt att se bra ut. Med kort hår är det hela tiden styla, styla, styla känns det som. Ser frisyren inte bra ut då ser den HEMSKT ut. Men med långt hår då blir det liksom inte så stor skillnad. Är det illa en dag tar man på sig en mössa eller sätter upp det i en knut och vips så är problemet borta. Knutar går ju givetvis inte att göra med min frisyr och inte heller möss-knepet de perioder då jag knappt haft någon lugg (då ser det ut som att man inte har något hår alls och att man gömmer den bara skallen under huvudbonaden). 
 
Bara 1 år kvar. Har räknat ut att jag då kommer ha ca 18 cm. Luggen kommer vara svinlång, om jag inte klipper om någonting på vägen vill säga. Bara ett år... Och till det där riktigt långa, svalliga är det kanske 2-3 år kvar.. Wohoo.

Det snackas om respekt...

Det snackas ofta om respekt, att man ska respektera varandra och att man bör acceptera det faktum att alla är olika. Att vissa människor har brunt hår och andra har grönt bryr mig inte ett skvatt om, men att vissa väljer att konsumera andra varelsers kroppar är inte okej. Aldrig. 
 
Samhället ser ju tyvärr fortfarande ut på det viset att det anses normalt att döda djur. Det anses inte vara en sån big deal, ett djur liksom. Kossan hade det väl bra där i hagen, innan hon landade mellan mina hamburgerbröd? Oftast är ju köttätarens verklighet inte riktigt sann heller, det där att alla faktiskt verkar tro att djuren har det bra (vad man nu kan mena med det, att födas för att dö kan väl aldrig vara lyckligt?). Det mesta som vi matas med i media är lögner, och det får oss att missförstå vad kött är för någonting. "Jag skulle aldrig döda ett djur, så hemskt ju! Jag älskar mina husdjur! Finns det någon bacon kvar?" Total denial liksom.
 
Aldrig mer vill jag höra de där jävla orden "respektera att jag äter kött så respekterar jag att du äter veganskt". Jag kan umgås med köttätare, jag kan till och med gilla dem men jag kommer aldrig, ALDRIG respektera deras matval. Jag tycker verkligen att folk ska kunna ha valmöjligheten att göra vad som helst, så länge de inte inskränker på någon annans rättigheter (och ja, djur räknas till skaran "någon annan").

Ny design!

 
Sådärja. Nu är det äntligen klart, den nya designen. Jag har övergett det gröna temat och snappat upp den mörklila färgen istället. Vad tycks? Var så fruktansvärt trött på den gamla, jag vill ha lite enklare design - fyrkantigt och bra ska det va.Hoppas ni gillar den!

Green Hill stänger ner!

 
"Inside the Green Hill 5 huts are locked up to 2500 adult dogs, plus several litters. A lager made of animal shelters closed, aseptic, without open spaces without natural light or air. Rows and rows of cages with artificial lighting and ventilation system are the environment in which these dogs grow before being loaded onto a truck and shipped to laboratories in hell."
 
Green Hill är en försöksdjursuppfödning belägen i norra Italien. I april i år hölls det en demonstration utanför anläggningen, och helt spontant började ett antal aktivister klättra över stängslena för att rädda hundarna. Över 40 djur fick komma till friheten och slapp bli försöksobjekt på ett laboratorie. Nu har uppfödningen tvingats lägga ner, och alla hundarna som bor där nu kommer att omhändertas och omplaceras!

Ingen glass i sommar

 
Varför finns inte Oatlys glasspinne någonstans? Jag har varit på hur många ställen som helst i sommar där de skyltar med Sia-ikonen och ändå så finns det ingen djurvänlig glass. Ofta finns den dessutom med på bilden över vilka glassar som finns, men trots det så finns den aldrig. Oatlys jordgubbspinne är fanimej något utav det godaste man kan mumsa i sig. Blir sjukt besviken varje gång jag hittar ett Sia-ställe - men ingen glass. Samma sak varje gång liksom. Håller dem på att ta bort den eller?
 
Where the hell are you?? I miss you!

Allt suger

Idag vaknade jag vid 12 efter att ha varit på bröllopsfest igår (där jag visserligen hade det jätteskoj). Jag hatar att vakna sent, då känns det som att man missar hela förmiddagen och det blir liksom en totalt meningslös dag. Så redan när jag går upp är jag på dåligt humör.
 
Sen skulle jag övningsköra. Sämsta lektionen någonsin - körde över helstreckad linje, bytte fil mitt framför en annan bil, körde för långsamt, körde för fort, blev arg när jag inte hittade, fick motorstopp... Känner mig så jävla värdelös på att köra bil så jag funderar nästan på att elda upp körkortsboken.
 
Det blev ett raseriutbrott också på polisens hemsida, där det inte stod förklarat överhuvudtaget hur man skulle bära sig åt för att skaffa ett nytt leg. Och ett leg behöver jag verkligen då det senaste gick ut i mars. Lyckligtvis gick inga krukor/vaser/tallrikar/andra kastbara saker sönder denna gång (det har det gjort vid tidigare utbrott). 
 
Föräldrarna är sjukt jobbiga och jag kan inte tillbringa mer än 30 sekunder i samma rum som dem innan vi börjar bråka. Jag är trött och har velat somna om ända sedan jag vaknade. Mitt hår är fett men jag orkar inte tvätta det. Det känns som att allt är tråkigt och att allt alltid kommer att vara tråkigt. Men jag vet ju att det inte är så.
 
Har andra också så där riktigt dåliga dagar ibland, eller är det bara jag?

180 hönor räddas från svensk äggfarm i Örkelljunga




"Men det är naturligt att äta kött - vi är ju också en del av naturen - och lejon dödar faktiskt zebror ibland!"

 
 
 
 
 
 
 
Men vi lever inte i naturen längre. Vi lever i motsatsen - civilisationen. Vi har lagar, regler, skyldigheter och rättigheter (well, somliga av oss). Att blanda in argument som kanske skulle ha varit aktuella för 10 000 år sedan känns lite verklighetsfrånvänt. Antingen så lever man kvar i samhället med allt vad det innebär - eller så dumpar man allt vad rättigheter och lagar heter och drar till skogs. Först då kan man börja prata om att äta andra varelser.
 
Det är den där girigheten igen. Man vill äta kakan men samtidigt ha den kvar. Man vill ha rätten till sitt eget liv men man vill också väldigt gärna ha rätten att ta andras liv när det passar. Nej, vill man dräpa andra då får man ge sig ut i naturen på riktigt och leva på naturens villkor. Där får man döda andra, men man riskerar också att själv bli dödad. 
 
Men folk har inte tänkt efter så långt. Folk vill inte tänka på en logisk anledning till att inte äta kött. Folk vill istället blanda dem där två världarna så att det ger dem fördelar. "Naturligt att äta kött" my ass. Vill du ha naturligt? Gå ut i skogen och stanna där. 

Läst, sett och hört allt

Vad gör man när man vet allt det där hemska? När man har läst, sett och hört allt om hur grisar torteras innan slakt, hur kossor behandlas, hur möss plågas ihjäl och hur kycklingar tvingas leva i misär. Och när man dessutom varje dag tvingas bevittna andra människor förneka dessa sanningar och fortsätta konsumera djur. Vad gör man då? Glömmer bort det? Nej, jag tror inte det. Jag blev aldrig densamma. Blev ni?

Ondska jag inte trodde fanns

 
"You´re going to lose hogs in a semitrailer no matter what... During the time I worked in rendering, there was large piles of dead hogs every day. When they come of the truck, they´re solid as a block of ice. I went to pick up some hogs one day for chainsawing from a pile of about thirty frozen hogs, and I found two that were frozen but still alive. I could tell they were alive because they raised their heads up like, 'help me'. I took my ax-chopper and chopped them to death."
 
"When the hogs smell blood, they don´t want to go. I´ve seen hogs beaten, whipped, kicked in the head to get them up to the restrainer. One night I saw a driver get so angry at a hog he broke its back with a piece of a board. I´ve seen hog drivers take their prod and shove it up the hog´s ass to get them to move. I didn´t appreciate that because it made the hogs twice as wild by the time they got to me." 
 
"Like, one day the live hogs were driving me nuts. When an animal pisses you off even though you are going to kill it... Only you don´t just kill it, you go in hard, push hard, blow the windpipe, make it drown in its own blood. Split its nose. A live hog would be running around the pit. It would just be looking up at me and I´d be sticking and I would just take my knife and... cut its eye out while it was just sitting there. And this hog would just scream. One time I took my knife - it´s sharp enough - and sliced off the end of a hog´s nose, just like a piece of bologna. The hog went crazy for a few seconds. Then it just sat there looking kind of stupid. So I took a handful of salt brine and ground it into its nose. Now that hog really went nuts, brushing its nose all over the place. I still had a bunch of salt left on my hand - I was wearing a rubber glove - and I stuck the salt right up the hog´s ass. The poor hog didn´t know whether to shit or go blind." 
 
Taget ur Why we love dogs eat pigs and wear cows.

Och innan någon frågar varför jag har 700 olika kategorier...

 
 
Renovering på G på denna blogg. Kategorierna ska bli ihoptryckta i ett mysigt litet tagcloud som ska sväva i menyn. Fint tänkt va? Som det var innan kunde så mycket olika sorters inlägg kategoriseras under en och samma grej - djurrätt. Det blev lite tradigt tyckte jag så jag lade till många fler indelningar.
Molnet blir färdigt imorgon hoppas jag!

"Being called close-minded by religious people is a bit like being called yellow by a bunch of bananas"

 
 
 
 
 
 
Han är lite väl grov i käften ibland men erkänn att han är ganska skön ändå.

Inget särskilt...

Jag spinner vidare på det här med att jag är på Gotland. Det händer liksom inte så mycket just nu, jag softar mest hela dagarna och käkar gott på kvällarna. Därmed finns det heller inte så mycket att skriva om. Eller jo, jag kan ju berätta att:
 
1. Jag äntligen fått det att fungera här på sidan, så att jag kan ange flera kategorier på ett inlägg (jag skulle väldigt gärna vilja fixa ett sådant där tagcloud, men vi får se om det ens fungerar...)
 
2. Jag hittat vegansk mjölkchoklad på den lokala Ica-affären så nu kommer jag köpa upp hela deras lager.
 
3. Idag läste jag ut Hungerspelen. Fatta Eld - here I come. När jag får tag på dig på bibliotek vill säga.
 

Visby

Igår tog jag och familjen bilen upp till Visby. Det första vi möttes av var alla överklass-stockholmare som hängde på sina båtar samtidigt som de drog i sig sprit. Jag fullkomligt hatar den miljön. Folk som drogar, folk som desperat söker efter bekräftelse, folk som vill visa upp hur mycket pengar dem har. Blä. 
 
När vi kommit in i staden och gått på alla de vanliga gatorna som är proppfulla med turister delade vi på oss. Jag hamnade ensam (jag VILLE vara ensam just so you know...) och tågade direkt till muren som är så jävla häftig. Jag gick på utsidan en bit, sedan in igen på en folktom gata. Sedan traskade jag runt där i kanske 20 minuter, i det öde område av Visby som jag tycker är det allra finaste. 
 
Sedan åt vi middag på en mysig restaurang där jag specialbeställde lite vegankäk. Det blev en tallrik med oljestekta rotfrukter och grönsaker + riktigt goda, kryddade potatisar. Fungerar bra det för mig. Bara man berättar läget för servitrisen brukar det alltid fixa sig tycker jag när man går på restaurang. Till lunch hade jag köpt en falafelrulle minus vitlökssåsen. Visst går det att vara vegan OCH mätt när man turistar.
 

Hungerspelen

 
För tillfället är jag totalt fast i Hungerspelen. Jag såg filmen på bio för ett par månader sedan och blev helt fascinerad av den otroliga historien. Innan jag satte mig i biosalongen hade jag ingen aning om vad Hungerspelen var för någonting, hade aldrig ens hört talats om det innan några kompisar drog med mig för att se den. 
 
Och oj, oj, oj vad bra den var. Lugnt en av de bästa filmerna jag någonsin sett. Nu har jag varit utan läslust i ett år, men när jag bestämde mig för att läsa hungerspels-trilogin kom den tillbaka! Boken är grymt bra - men ett fulare bokomslag får man faan leta efter...

Djurtransport

Framme på Gotland. Sveriges antagligen mest blåsiga ställe. Här ska jag tillbringa de 10 kommande dagarna tillsammans med släkten. Det ska bli skitroligt men det började kanske inte så där jätteskojigt. Jag såg för första gången en djurtransport idag, antagligen på väg att hämta upp djur eller att lämna av dem vid ett slakthus. Fy helvete vad det högg till i magen, har aldrig varit så nära inpå tortyren. Fick inget foto med exakt så här såg den ut:
 

Your faith is a joke

Religon asså. Ibland blir jag sjukt intresserad av det och vill bara veta allt om Ganesha, Allah, Gud osv. Jag vill lära mig om muslimernas färd till Mekka, om de kristnas Jesus-dyrkande, om judarnas Hanukka. 

Sen kommer det ibland tider då jag rent ut sagt avskyr religioner av alla dess slag. Finns det folk som tror att man kommer till himlen om man är snäll? Och till helvetet om man är dum? Hur i helvete kan man hämta sina värderingar och åsikter, ja - sitt LIV - från en bok som skrevs för flera tusen år sedan? Det känns ungefär lika logiskt som att maniskt läsa Harry Potter en gång i veckan och sedan sitta och mumla trollformler för sig själv i en speciell Potter-kyrka.
 
Personligen är jag född in i kristendomen (typ). Mina föräldrar är kristna, hävdar de själva i alla fall trots att jag vet att de inte är troende. Själv tycker jag att man inte är kristen om man inte är troende, det är som att säga att man är vegan fast man äter kött och hela rasket. Uttrycket förlorar sin mening, liksom.
 
Inget ont om religiösa - eller jo, kanske lite då. Men jag försöker att respektera folk som faktiskt tror på olika gudar och vill ha alla högtider och genomgå alla riter osv. Men jag tappar ofta förståelsen och då känner jag någonting i den här stilen:
 

Ett litet förtydligande bara...


Skenet bedrar

 
Åh, en lycklig kossa i hagen! Så underbart, så härligt, så... HEMSKT. Jag tror jag har folket med mig när jag säger att den första tanken som slår en, när man ser en kossa ligga på gräset i solskenet är att hon är lycklig. Att allt är bra. Att det är vackert. Men sedan kommer jag på att jag är vegan, djurrättare, och så slår jag upp allt det hemska jag vet som sparats i hjärnans arkiv. Jag minns filmerna där kalvar skrikandes dras från sin mamma. Nyfödd, bräcklig, rädd.
 
Jag minns också alla de fakta-texter jag läst som ingående berättar om hur kossan gång på gång insemineras, föder, mjölkas, insemineras, föder, mjölkas. Sedan när några år passerat och avkastningen inte är riktigt lika hög som bonden vill då skickas hon till slakt och får halsen uppsliten. Sedan hamnar hon mellan två bröd på någon hamburgerkiosk där fulla tonåringar kommer förbi och vill ha "något billigt och mättande". 
 
Skenet bedrar, kanske man kan säga.

Finns det någonting roligare än att måla om?



 
- Nej, jag tror faan inte det. Det är ett snabbt och enkelt sätt att totalt förändra ett rum. Och jag älskar förändringar. Jag möblerar om mitt rum minst 3 gånger om året (dessa tillfällen är också de enda gångerna jag faktiskt dammsuger där...). Enda sedan jag i våras målade om mitt eget rum har jag velat fortsätta att måla. Det är så roligt! Så fort föräldrarna var övertygade var det bara för mig att sätta igång. Nu har köket påbörjat sin transformering. Istället för en tråkig, grå vägg med nån jävla gardin upphängd i ett försök att rädda rummet blir det istället en klarblå färg med tonad vit på sidorna. Det tonade vita ska målas dit idag.
 
Innan:

Miss Representation

 

Snubblade över denna korta film idag och var bara tvungen att sprida den vidare. Det är läskigt vilken makt media har över oss, och speciellt vilket budskap media väljer att sända ut. Just denna film handlar om USA, men det är i princip samma sak som gäller i Sverige (vi är ju tyvärr väldigt amerikaniserade). Enda skillnaden kanske är att vi verkar ha fler kvinnliga politiker än vad de har vilket givetvis är bra. Men trots att dessa kvinnor "lyckats" och är seriösa politiker så ska de ändå framställas som modeller, som objekt, som om deras utseende var det enda viktiga (minns ni stassråden?).

Utseendehetsen är överallt. Pressen på kvinnor är enorm.
Ibland glömmer jag bort den för personligen har jag aldrig riktigt hamnat in i den där snurran. Däremot har jag sett andra hoppa på, åka med och sedan kliva av med en betydligt sämre självkänsla än de hade när de hoppade på.


Sommar och grillning

 
Nu är det äntligen varm, härlig sommar (i alla fall i Fjollträsk). Jag har redan hunnit grilla ett par gånger och det är faktiskt första gångerna jag prövat på att grilla VITLÖK! Låter kanske konstigt, jag trodde det skulle smaka illa, eller åtminstone vara väldigt, väldigt starkt. Men nej då, det var svingott! Pröva det vettja!
 
Sen är jag väldigt sugen på att köpa hem tzay och grilla det. Har fortfarande aldrig gjort det... Dock har jag ätit det, när jag var på Gröna Lund och åt någon biff på en restaurang. Trodde de av misstag lagt kyckling i min mat, men nej nej - det var tydligen tzay!
 
Vad brukar du grilla? Något tips?

Var är alla kycklingar?

 
 
Djurens Rätt har en relativt ny kampanj som kallas för Var är alla kycklingar? Och det är ju en jävligt bra fråga, vart är dem egentligen? Omkring 3 miljoner grisar och 1 miljon (tror det är något sådant) kossor, kalvar och tjurar dödas årligen i Sverige. Hur många kycklingar tror du dödas? Nästan 80 miljoner! Fattar ni hur mycket det är? Och ändå ser man fler kossor än kycklingar när man åker bil på landet. Detta är en kampanj som verkligen lyfter fram de allra mest utsatta djuren (förutom fiskar då kanske), och som dessutom ofta glöms bort. 
 
"Över 99,8 % av de kycklingar som föds upp för att bli mat får aldrig se solens ljus. De lever sina liv på golv i stora stallar i grupper på 10 000-40 000 djur, där det enda ljus som når dem är svagt ljus från programmerade lampor."
 
Kycklingarnas liv består av drygt en månads lidande där deras sönderavlade kroppar ska växa så fort så att djuren bokstavligen går sönder. De kan knappt gå och röra sig p.g.a. deras kropps onaturliga vikter, vikter som deras förfäder aldrig ens skulle nå vid fullvuxen ålder.
 
Skriv under namninsamlingen som kräver att kycklingarna ska få en drägligare tillvaro (och i en distanserad framtid kanske även lite rättigheter också).

Har ni någon gång vaknat och så ser håret ut någonting åt det här hållet?

 
 
 
  

Vegan i ett helt år!

Nu har jag varit borta ett par dagar och totalt missat att fira min vegan-årsdag. Har faktiskt varit vegan i ett helt år nu, och ser fram emot många fler!
 
För övrigt försöker jag klura ut hur det nya blogg.se fungerar med taggar och funktionen att man kan välja flera kategorier... Verkar inte fungera, inte i min design i alla fall. Klurar vidare på den jag. 


<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN