Undanflykter

Folk kommer med vilka undanflykter som helst för att slippa sluta konsumera djurprodukter. Jamen om det är frigående? Om jag har egna höns? Om dem är slaktade på gården? Nej. Vid en tidpunkt när jag själv inte riktigt vågade släppa mitt beroende av köttprodukter gick så långt som att tänka att jag skulle bli grisbonde och behandla djuren "bra". För det är så vi människor gör, vi tänker att små förbättringar på något sätt ska göra mord och våld okej. Problemet är att oavsett hur mycket man vrider och vänder på djurförtryck så kommer det fortsätta vara precis det - förtryck. Det går inte att komma ifrån utnyttjande om man använder andra varelsers kroppar för att få någonting man vill ha.

Kommentarer
Syntkatten säger:

Hear, hear!

Min gamla blogg syntkatten kommer jag inte in på längre så jag har flyttat. Haha. Men vad kul att du har min gamla blogg länkad fortfarande. Den är och förblir kvar där den är och förhoppningsvis kan jag kanske börja använda den igen! :)

Svar: Hehe ok! Ska se om jag kan länka till den nya istället då :)
Laks

2015-09-20 @ 13:08:15
Hemsida: http://semiforbannad.blogg.se
Hanna säger:

Hejhej, jag är en 19 årig lakto-ovo-vegetarian som fortfarande bor hemma och håller på att bli vegan. Jag undrar hur du ställer dig till konsumeringen av ägg från ens egna gård? Vi har nämligen sex hönor som inte ruvar (pga idiotaveln som gjort att detta beteende selekterats bort). Känner ändå att det är bättre att äta dessa ägg än att låta dom ligga kvar och bli dåliga eller slänga dom? Våra hönor går fritt i trädgården hela dagarna och tas in på nätterna pga rävar i området. Så de har det hur bra som helst och vi slaktar dom ej, utan de får leva hela sina liv inprincip som en vild höna skulle göra.

Har funderat över om hönorna känner någon typ av moderinstikt till sina ägg även fast de ej ruvar?Allt detta kanske låter jättelöjligt men är tyvärr helt galen i ägg och har själv försökt komma på bra argument mot mig själv för att inte äta ägg från våra hönor men kommer inte på några fler än att en ej ska utnyttja djur..dock utnyttjas ju dessa hönor lika mycket oavsett om jag äter äggen eller ej eftersom resterande familjemedlemmar fortfarande kommer ta vara på och äta de.


Svar: Personligen tycker jag det är bäst att avstå från att använda saker som kommer från djur helt, för att helt ifrågasätta normen att djur finns till för vår skull. Jag kan förstå att det känns etiskt okej att äta ägg från egna höns som man vet mår bra osv, jag har själv lekt med tanken.
Ett problem kan dock vara var hönsen kommer ifrån, har ni "köpt" dem från ett kläckeri? På kläckerier dödas tuppkycklingarna och det är ingenting som är kul att stödja. Fråga dig själv också om du ser hönsen som ägodelar (som äggmaskiner som ger dig mat) eller som husdjur. Skulle du ha kvar hönsen om dem helt slutade lägga ägg?

Det är ju helt upp till dig hur du vill göra, och hönsen kommer faktiskt antagligen inte må dåligt av att du äter äggen istället för att slänga dem eller ge dem tillbaka till dem som mat. Det absolut viktigaste är helt avstå från att köpa ägg från affärer och betala för produkter som innehåller ägg.

Min syster har faktiskt 14 höns, hon äter äggen och säljer även de som blir över. Dessa hönsen är räddade från att bli slaktade, och personligen ser jag affären som hon gör på dem som ett bättre alternativ än att de hade fått slaktas. Det ultimata vore ju dock att alla levde liv utan att utnyttja djur, och att normen att djur finns till för våran skull försvann. Och vill du vara med och förgöra den normen är det nog lättast om du inte konsumerar djurprodukter alls!
Laks

2015-11-15 @ 20:26:40


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN